Het is nu do maart 28, 2024 10:10 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Laos en de rest van Frans Indochina in WOII 
Auteur Bericht
Jan2323
Bericht Laos en de rest van Frans Indochina in WOII
Ik ben nieuw op dit mooie forum maar open toch even een nieuw topic/ onderwerp omdat ik er voor de rest weinig over kan vinden op dit forum. De afgelopen twee jaar heb ik gewoond in Laos. Laos was voor de onafhankelijkheid een hele tijd een Frans kolonie die door de Franse overheersers Frans Indochina genoemd werd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben de Fransen het land onder controle gehouden (Vichy) tot het eind van de oorlog. Daarna vertrouwden de Japanners het niet meer en heeft men het land bezet. Dat is in het kort wat ik weet van Laos (en waarschijnlijk goldt dat voor heel Frans Indochina) tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die me meer kunnen vertellen over deze periode in de Laotiaanse geschiedenis of me kunnen vertellen waar er meer informatie te vinden is op het internet?

Een paar uur van mijn voormalige huis daar was trouwens een waterval die Tat houa khone genoemd werd door de lokale bevolking. Dat betekend Waterval van de mensenhoofden. In de Tweede Wereldoorlog hebben de Japanners hier een groep Laotianen onthoofd en de hoofden in de rivier gegooid, volgens de verhalen.


di nov 11, 2014 9:30 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Laos en de rest van Frans Indochina in WOII
Frans Indochina was formeel de Unie van Indochina en omhelsde Franse Koloniën Tonkin, Annam, Cochinchina, Cambodja en Laos (vanaf 1893). Vanaf 1941 nam Japan militair feitelijk de controle over dit gebied over van de Vichy. Op 9 maart 1945 nam vond er een Japanse staatsgreep plaats, waarna ook bestuurlijk de Japanners het overnamen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di nov 11, 2014 10:11 am
Profiel WWW
Jan2323
Bericht Re: Laos en de rest van Frans Indochina in WOII
Dank je Wilco. Dat was me al min of meer bekend, maar ik was en ben benieuwd of er meer informatie over te vinden is en waar wellicht nog dingen te zien en te vinden zijn uit deze periode (en dan doel ik vooral op dingen in Laos).


di nov 11, 2014 10:18 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Laos en de rest van Frans Indochina in WOII
http://indochine54.free.fr/hist/laos.html

_________________
Ni dieu, ni maitre


di nov 11, 2014 10:50 am
Profiel
Jan2323
Bericht Re: Laos en de rest van Frans Indochina in WOII
Dank je Jean. Echter gaat dat vooral over de Eerst Indochinese Oorlog (1945-1954) en niet de periode ervoor (1940-1945). Maar ik ga verder met zoeken en wie weet komen hier ook nog meer leuke/ bruikbare posts. :)


di nov 11, 2014 12:32 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Laos en de rest van Frans Indochina in WOII
Mocht je trouwens nog foto's en omschrijvingen van WW2-bezienswaardigheden in Laos hebben dan ben ik erg geïnteresseerd om deze te gebruiken op www.tracesofwar.com

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


di nov 11, 2014 1:18 pm
Profiel
Jan2323
Bericht Re: Laos en de rest van Frans Indochina in WOII
Voor zover ik weet ben ik er nooit wat van tegengekomen in Laos buiten het verhaal wat ik voorheen al postte (maar waar ook niks van terug te zien is bij de watervallen, waar ik meermaals geweest ben). Laos kreeg in de jaren '60 en '70 veel bommen van de Amerikanen te verduren en die oorlog is wel op heel veel plaatsen terug te zien.

Als ik me wat bedenk laat ik het weten.


di nov 11, 2014 4:30 pm
Jan2323
Bericht Re: Laos en de rest van Frans Indochina in WOII
Ik heb nog wel wat van Indonesie en Mongolie en misschien wat andere interessante dingen.

Ik ben nu op de site aan het kijken. Erg interessant en een geweldige site!!!! Complimenten.


di nov 11, 2014 4:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group