Het is nu do maart 28, 2024 10:26 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbeberg 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Mijn collega heeft met zijn moeder gesproken. Zij gaf aan dat Hendriks vermoedelijk gelegerd was in Bornebroek. Ze hebben elkaar destijds ontmoet bij 'de ijsbaan'. Ook wist ze nog dat de soldaten fietsen hadden gekregen van 'Brama'.

Mijn collega heeft samen met zijn moeder het verhaal in de de link http://www.joostbruinsma.nl/greb/hoornw ... apport.pdf
doorgenomen. Ondanks dat ze met 1 oog blind is en alles met een vergrootglas heeft bekeken, meende zij de 5e man van rechts (staande rij) als Hendriks te herkennen (pagina 10 / trouwfoto van soldaat v Ingen). Bij de foto staan geen namen (mogelijk zijn die niet bekend).

Ze heeft geboeid het verhaal over de mannen in 'vak Niemandsverdriet' gelezen en bekeken. Ze vond het erg interessant te lezen wat daar gebeurd is. :arrow: Mijn collega vroeg mij jullie nogmaals ontzettend hartelijk te bedanken voor de nazoek en tips.

De tip om De Greb te benaderen ga ik nog opvolgen. Mogelijk dat zij er ondanks de beperkte informatie ook nog iets over kunnen zeggen.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr apr 25, 2014 9:52 am
Profiel
jw1985
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Op onderstaande webpagina staat een uitvergrote versie van de foto die gemaakt is tijdens de trouwerij van v. Ingen.
Daar zijn de mannen mogelijk iets beter herkenbaar.

http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=photo&pid=7694


Overigens kom ik wel een Hermanus Henricus (achternaam Krudde) tegen, gesneuveld op de Grebbeberg.
http://www.grebbeberg.nl/index.php?page ... ria-Krudde


vr apr 25, 2014 10:21 am
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
JW super! Bedankt, samen met het antwoord van DeGreb (binnen een uur een lijst met opties!), heeft mijn collega weer wat te bespreken met zijn moeder.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr apr 25, 2014 9:47 pm
Profiel
claus buryn
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Is er inmiddels een vervolg?

In Amsterdam is geen passende Hendriks of Hendrikx te vinden.

De OGS heeft de drie personen op het monument te Sambeek:

Adriaan Flipse > Flipse Adriaan Johannes 20-12-1916 Amsterdam Vierlingsbeek 10-05-1940
Herman Hendriks > Hendrikx Herman Theodorus 10-02-1915 Gescher, D. Vierlingsbeek 10-05-1940
Matheu Meyboom > Meijboom Gerard Johannes Mathijs 17-04-1915 Arcen en Velden Vierlingsbeek 10-05-1940

De Erelijst NIOD heeft een andere geboortedatum en plaats voor H.T. Hendrikx:
10-01-1915, Geschen (Westfalen), 10-05-1940 > Het moet Gescher zijn en wrsch. is de datum fout.


Bij Sambeek - tegenover Afferden aan de Maas - waren drie kazematten [no.s 52, 54 en 55] die het riviervak verdedigden, ondersteund door een stuk 8-staal bij het veerhoofd. Tegenover hen werd de met licht en zwaar antitank geschut versterkte AA.256 actief. De kazemat S-54, die het gehele middenstuk tussen het veerhoofd en Heukelom verdedigen moest, werd volkomen in puin geschoten door het Duitse antitank geschut. Alle drie de leden van de bezetting, zijnde sergeant Flipse en de soldaten Hendrikx en Meijboom, werden daarbij gedood.
Gedood door borstverwondingen.
Wordt wel eens abusievelijk als 'Hendriks' weergegeven.
http://www.maaslinie-mei1940.nl/index.p ... ndrikx-h-t


Vierlingsbeek is een plaats in de gemeente Boxmeer in Noord-Brabant, tussen de Peel en aan de Maas.
Sambeek is een kerkdorp met ruim 1700 inwoners in de gemeente Boxmeer.

Monument
Na die tocht was er een korte plechtigheid bij het monument voor gevallen soldaten, op het pleintje achter de kerk. Dat monument herinnert aan 3 soldaten die op 10 mei 1940 in Sambeek, bij de Maas, om het leven kwamen toen de Duitsers de rivier overstaken en het land binnenvielen.
http://www.gelderlander.nl/regio/maasla ... -1.4586213

In Sambeek zijn drie militairen gesneuveld in de kazematten onder Vortum.
https://www.bhic.nl/media/document/file ... ructie.pdf

Dat de oude mevrouw meent, dat haar geliefde bij de Grebbeberg sneuvelde, lijkt mij niet zo vreemd.


di okt 21, 2014 11:10 am
claus buryn
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Wordt wel eens abusievelijk als 'Hendriks' weergegeven.

Op Wie was wie zijn twee aktes van overlijden te vinden, de eerste onder Hendrikx, de tweede onder Hendriks.
Die op de naam Hendriks werd opgemaakt in Arcen Velden en is een 'extract van overlijden uit de gemeente Vierbeek'.
Over de genoemde ouders is verder niets te vinden.


wo okt 22, 2014 10:42 am
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Claus,

Bedankt voor de info! Mijn collega heeft de info die tot nu toe bekend is geworden besproken met zijn moeder. Zij is erg blij met de informatie die ze heeft gekregen en vroeg jullie te bedanken voor jullie inzet. Zij gaf aan haar grote liefde te herkennen op de vergrote foto. Mijn collega gaf aan dat zijn moeder het door de informatie een plaats heeft kunnen geven en dat ze er vrede mee heeft. Dus tenzij ze er zelf weer over begint, laat mijn collega het nu rusten.

Groeten en ook namens mij dank,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


wo okt 22, 2014 1:39 pm
Profiel
claus buryn
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Nu, het was meer een samenvatting van wat anderen al gevonden hadden.

Een beetje traag van geest misschien, maar welke foto, Gerrit, en stond daar dan de in Sambeek gesneuvelde militair op?

L.


wo okt 22, 2014 2:01 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Claus,

Traag van geest zou ik jou niet durven noemen :D De foto is de door JW vergrote foto.;

http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=photo&pid=7694

Of ze de juiste persoon aanwees is mij niet bekend. Haar zicht is erg slecht en ik was niet bij het gesprek hierover. Over juistheid durft ik dus geen enkele uitspraak te doen, maar doelstelling was de moeder te voorzien van informatie waarnaar ze vroeg. Aangezien ze er nu vrede mee heeft is die doelstelling geslaagd.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


wo okt 22, 2014 2:23 pm
Profiel
claus buryn
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Dank je Gerrit,

Geen happy ending, natuurlijk, maar dat de dame tevreden is met het 'onderzoek' is natuurlijk ook mooi.

Voor de onderzoekers is het wat minder bevredigend, omdat 'Amsterdam' en 'Bornebroek' niet zijn af te lezen van de foto, maar je kunt niet alles hebben.


wo okt 22, 2014 3:26 pm
Bruinsma
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Hallo Gerrit,

Fijn dat je iets aan de foto hebt gehad.
Zou je door willen welke persoon ze op die foto heeft herkend dan zetten we dat bij de beschrijving van de foto.
Als ze er niet helemaal zeker van is dan zetten we dat er uiteraard ook bij.
Op deze manier kunnen misschien nog meer mensen helpen.
Bij voorbaat dank,

Joost Bruinsma


za nov 08, 2014 9:37 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Wie kent HERMAN HENDRIKS? (uit Amsterdam) + mei Grebbebe
Dag Joost,

Mijn collega zal ik vragen naar wie ze aanwees. Zodra ik duidelijkheid heb, kom ik er bij jou in pb op terug.

Groeten,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


wo nov 12, 2014 1:08 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group