Het is nu do maart 28, 2024 9:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Fritz Rentzsch 
Auteur Bericht
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Gisteren het verhaal "Fritz"gepresenteerd ter gelegenheid van de 70 jarige bevrijding.

Aanwezig waren o.a. Harrie Bloemen , de zover bekende, laatste in levende zijnde persoon die door Fritz naar de overkant van de Maas is geroeid en Jan Thijssen, des tijds 9 jaar. De family Thijssen leefde in de tijd dat er Duitsers in bij hun ingekwartierd waren in de kelder.

Na de presentatie was er gelegenheid om vragen te stellen . Nieuwe feiten zijn er niet naar boven gekomen.
Wel interessant om te vermelden is het dat Jan Thijssen vertelde dat hij met Fritz mee mocht naar Weeze ( 12 a 15 km van Wellerlooi) om proviand te halen. "Daar kregen we zo'n dikke gehaktballen mee... zo dik had ik ze nog nooit gezien en het mooiste was dat wij s'avonds mee mochten eten."
Als de ouders van Jan hun 9 jarige zoon mee lieten gaan met Fritz, om in Weeze proviand te halen, leid ik hiervan af dat onze Fritz' daar langer als een paar dagen ingekwartierd is geweest.


Het verhaal "Fritz"is voor mij nog niet helemaal compleet, maar voorlopig wou ik het effe laten rusten.


ma apr 13, 2015 2:57 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
En de bronnen voor de identificatie? Waarom dit delen en anderen niet laten helpen met kijken of wel een juiste identificatie is gedaan?
Het blijft maar vaag hiermee. Als ik de geschiedenis van de eenheid van Fritz Rentzsch lees en waarmee die eenheid op dat moment bezig was, lijkt het namelijk heel onwaarschijnlijk dat mensen zoals deze Fritz er tussenuit konden sneeken om dergelijke activiteiten te ondernemen.
Zonder verdere details en uitleg wordt het voor mij helaas alleen maar ongeloofwaardiger dat het om deze persoon gaat.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma apr 13, 2015 8:37 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Met hulp van forumlid "kurt-knispel" hebben we wat nader onderzoek gedaan naar de hier genoemde Fritz Rentzsch. Met behulp van de archieven van de Duitse Oorlogsbegraafplaats Ysselsteyn, hebben we vast kunnen stellen dat de aldaar begraven Fritz Rentzsch, die hier in deze topic wordt aangedragen als de 'overzetter' door H. Rongen onjuist is geïdentificeerd.

DKiG drager en Fallschirmjäger Fritz Rentzsch is op 26 november 1944 om het leven gekomen tijdens de bombardementen op spoorwegknooppunt te Gouda. Na aanvankelijk te Gouda begraven te zijn geweest, werd zijn stoffelijk overschot op 19 december 1957 herbegraven op Ysselsteyn.

Er zal dus naar een andere Fallschirmjäger gezocht moeten worden voor wat betreft het in deze topic aangehaalde verhaal.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo apr 29, 2015 10:28 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Knap werk Wilco en "Kurt".

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo apr 29, 2015 12:30 pm
Profiel
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Stan van Boekel heeft tijdens de oorlog een dagboek bijgehouden. Onderstaand een citaat.

"donderdag 9 november: door stromende regen verder. Voor Heukelom geven borden het streng verboden frontgebied aan, op een steenworp afstand is de vrijheid te zien, maar op het aangeduide adres, een boerderij naast een steenfabriek, wacht in plaats van een bootje een patrouille "fallschirmjager". Wij worden gearresteerd en voor hun commandant in een ondergrondse stafkwartier geleid en na een luidruchtig verhoor doorgezonden naar de Gestapo in Bergen. Een griezelige tocht onder bewaking over de verlaten hei. Daar voelt een officier in zwart uniform ons aan de tand die ons verhaal, dat wij gevlucht zijn voor de bommen in venlo en zijn verdwaald, accepteerd met de raad rechtstreeks naar de plaats terug te keren en hem niet meer onder de ogen te komen."

Dit is voor mij de bevestiging dat het Fallschirmregiment, of onderdelen ervan, zeker wel actief waren in deze regio.


wo jul 22, 2015 11:40 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Kan, maar niet de eenheid van Rentzsch, dus die persoon was het NIET.

Hij kwam te Gouda om en werd aanvankelijk daar begraven Het is simpelweg onmogelijk in enkele dagen tijd betrokken te zijn geweest bij illegale, tegen Duitsland gerichte activiteiten en ook nog eens een keer op een geheel andere locatie in actieve dienst te zijn omgekomen. Tevens was de eenheid van Rentzsch in die gehele periode rond Gouda gestationeerd en niet elders.

Afbeelding

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jul 25, 2015 9:32 am
Profiel WWW
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Bovenstaande afdruk is een deel van het overbrengingsrapport van Duitse gesneuvelde/ gestorven soldaten van kriegersfriedhof in Gouda naar oorlogskerkhof in Ysselstein. Ik heb geen bevestiging kunnen vinden dat "Fritz" daadwerkelijk is gesneuveld in Gouda, alleen dat hij daar begraven heeft gelegen.
Wat opmerkelijk is dat Van Fritz Rentzsch geen nummer van Identiteitsplaatje is vermeld maar het registratienummer waaronder hij waarschijnlijk was geregistreerd. Nietszeggend detail ? Of weet iemand het verschil ?

Onderstaand relevante informatie, citaten, betreffende dit onderwerp.

"In 1940 werd door
de gemeente een lening afgesloten van 120.000 gulden ten behoeve van de aanleg van
de nieuwe algemene begraafplaats IJsselhof. Tijdens de oorlog ging het grondverzet voor
de nieuwe begraafplaats gewoon door en in opdracht van de Duitse bezetter werd op de
toekomstige IJsselhof een gedeelte ingericht voor gesneuvelde en anderszins gestorven
Duitse militairen."


"Verder zijn op de Nieuwe Algemene Begraafplaats "Ysselhof" te Gouda vanaf september 1944 tot in februari 1945 totaal 101 Duitse militairen begraven. Deze zijn in november 1957 herbegraven op de Duitse militaire begraafplaats te Ysselsteyn"

Op verzoek van de minister van oorlog zijn Duitse gesneuvelde soldaten, vanuit heel Nederland, getransporteerd naar het Kriegers friedhof in Gouda.


za jul 25, 2015 2:46 pm
Eisbein
Bericht Re: Fritz Rentzsch
H. Rongen.

Ik lees in uw bericht `Geen nummer van Identiteitsplaatje is vermeld`

In de afdruk van gegevens door Wilco lees ik bij Rentzsch, Identiteitsplaatje VL 62765 / 412

Misschien is het tijd voor een bril, loep, microscoop, verrekijker of zoiets want zo schieten we niet op.


zo jul 26, 2015 12:22 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Lekker bot weer Eisbein.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


zo jul 26, 2015 1:04 pm
Profiel
H.Rongen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Beste Eisbein,

Waarom zulk een onvriendelijk antwoord ?

Verduidelijking of inhoudelijke suggesties stel ik op prijs maar waar ik niet op zit te wachten is op dergelijke suggestieve opmerkingen.

Ook de e-mails, naar mijn e-mail adres, van projectleider Wilco_Vermeer krijgen dezelfde kwalificatie.

Dit is voor mij dan ook de reden om over dit onderwerp dit forum niet meer te bezoeken.


zo jul 26, 2015 2:31 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Deze houding die niet alleen bot is, maar ook nog voor de zoveelste keer iemand de zin ontneemt om nog op ons forum vertoeven, pik ik niet. Bekijk dit als een verwittiging.
Iedereen heeft hier het recht om een eigen mening te hebben, en je mag die enkel staven of op een ordentelijke wijze ontkrachten.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jul 26, 2015 3:22 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Fritz Rentzsch
H.Rongen: als ik u was zou ik m.b.t. deze Fritz Rentzsch een informatieaanvraag indienen bij de Deutsche Dienstelle (WASt). Hopelijk biedt dat uitkomst.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jul 26, 2015 7:30 pm
Profiel WWW
Eisbein
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Deze houding die niet alleen bot is, maar ook nog voor de zoveelste keer iemand de zin ontneemt om nog op ons forum vertoeven, pik ik niet. Bekijk dit als een verwittiging.
Iedereen heeft hier het recht om een eigen mening te hebben, en je mag die enkel staven of op een ordentelijke wijze ontkrachten.


En dus gaat men dictatoriaal een verklarend bericht wissen die de lezer een juist beeld kon geven.
Beschouw dit als een onmachtige beschamende handeling.


ma jul 27, 2015 9:44 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Het zou je sieren om wat zelfkritiek te tonen Eisbein en in ieder geval een excuus aan te bieden aan H. Rongen in plaats van met de vinger naar anderen wijzen. Want er zijn in de loop van de tijd meerdere mensen oer jouw woordkeuze gevallen en ik heb voor tegenwicht nooit steun aan jou gezien.
Dat zou een zinnig mens toch aan het denken zetten.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


di jul 28, 2015 12:11 am
Profiel
Richard Schoutissen
Bericht Re: Fritz Rentzsch
Mijn excuses voor deze late reactie, ik kreeg vandaag pas te horen over deze zoektocht, dit naar aanleiding van een verzoek van de poster aan de beheerder van de begraafplaats in Ysselsteyn die hem weer naar mij verwees. Hoewel enkele informatie reeds door anderen geleverd, beneden een optelling van gegevens die ik in mijn eigen archief kon terugvinden.

Het nummer 62765 is een versleuteld nummer, een zogenaamd Mob. nummer (Mobilisierungs Liste Nummer). Erkennungsmarken met een Mob. nummer werden om strategische redenen aan "vliegend" personeel van de Luftwaffe uitgereikt.

62765 staat trouwens voor:

4. Kompanie Fallschirm-Jäger-Regiment (Lehr Bataillon)
4. Kompanie Lehr-Bataillon XI Fliegerkorps
12. Kompanie Fallschirm-Jäger-Regiment 7 (II Bataillon)

412 is het Mannschaftsnummer / Manschappen-nummer en volgens mijn administratie zou dit nummer inderdaad toebehoren aan:

Oberfeldwebel Fritz Rentzsch
*22-02-1914 Pirna-Neundorf
†26-11-1944 Gouda

Let wel, een Erkennungsmarkenummer c.q. Mob. nummer zegt niets over zijn laatste eenheid! Dat gezegd hebbende werd het Fallschirm-Jäger-Regiment 7 opnieuw opgesteld in december 1944 in Gouda dus dat komt wel overeen.

Herbegraven vanuit Gouda (Nieuwe Algemene Begraafplaats “IJsselhof” het zogenoemde "Kriegerfriedhof" gesitueerd in het Oostelijk deel van deze begraafplaats) op 19-12-1957 door de toenmalige Dienst Berging en Identificatie onder nummer 2265, naar Ysselsteyn waar Rentzsch nu rust in Graf 188 / Vak CK / Rij 8. Fritz Rentzsch kon ik echter niet op de "Belegungsliste für den Kriegerfriedhof in Gouda" terugvinden op deze lijst staan de 31 Duitse soldaten vermeld staan die in, of tijdens het transport naar, het Lazaret van Gouda overleden.

In Wellerlooi en Blitterswijck lagen echter ook diverse Duitse soldaten (waaronder Fallschirmjäger) op de R.K. begraafplaats zoals ook in diverse veldgraven begraven. Enkelen overleden in de periode eind '44 begin '45.

Als u wil kan ik mijn archief raadplegen of er aanwijzingen te vinden zijn in de richting van uw verhaal aangezien Oberfeldwebel Fritz Rentzsch, naar mijn mening, onmogelijk de persoon uit uw verhaal kan zijn. Ook een Verfahrensakte op de naam van Fritz Rentzsch kon ik in mijn archief niet terugvinden.

Richard


wo nov 25, 2015 9:14 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group