Het is nu do maart 28, 2024 11:50 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Onbekende verzetsheld 
Auteur Bericht
pauline wesselink
Bericht Onbekende verzetsheld
Onlangs kwam ik erachter dat Jan de Jongh, die op 7 mei 1945 is doodgeschoten voor het Victoria hotel in Amsterdam, zeer actief was in het verzet, zie


https://demirandabuurt.wordpress.com/2015/06/07/jan-de-jongh-onbekende-verzetsheld/


zo jun 21, 2015 10:15 pm
Eisbein
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Mevrouw Wesselink.

In de opgaaf van verzetsdaden door Jan de Jongh merken we dat het gezegde: "Naarmate de tijd verstrijkt worden de verhalen mooier" nog altijd geldt.

Ik lees:

"Hij hielp mee een heel wagenpark van de SD weg te kapen uit ondergrondse garages bij het Leidsebosje.

Compleet met bemanningen werd die hele rij Duitse vrachtwagens bij Amersfoort in een diepe sloot gereden."

Ik neem aan dat u dat van harte geloofd door gebrek aan 'tijd beleving'.

OK, het zij zo.


ma jun 22, 2015 12:05 pm
pauline wesselink
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Deze info heeft de zoon van Jan de Jongh gekregen van degene die de televisie uitzending van Aad van den Heuvel voorbereidde - zie artikel op demirandabuurt. De redacteur heeft de stukken van het ministerie van Defensie ingezien. Ik heb de info gelezen in krantenartikelen die in 1977 zijn verschenen en heb er kopieën van.


ma jun 22, 2015 7:15 pm
jw1985
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Toch ben ik het met Eisbein eens dat het verhaal over de vrachtwagens inclusief bemanningen die zouden zijn buitgemaakt nogal sterk klinkt.

De overval waaraan wordt gerefereerd is de overval die de groep STANZ uitvoerde op de ARM garage van de Wehrmacht aan de Overtoom in Amsterdam (het Leidsebosje is een plantsoen tussen de Overtoom en de ingang van het Vondelpark) eind februari of begin maart 1945.

Van deze overval foto’s gemaakt door Charles Breijer (lid “De Ondergedoken Camera).
Hierbij werden Duitse wapens en motorfietsen buitgemaakt.

zie foto's: http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:NFA03:chb-0015-15&role=image&size=medium

http://www.beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010004000451

Mochten er inderdaad vrachtwagens inclusief bemanning zijn buitgemaakt bij deze overval dan zou hier m.i. door Charles Breijer zeker een (of meerdere) foto(’s) van zijn gemaakt.

Daar komt nog eens bij dat het me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk voorkomt dat een dergelijke colonne ongestoord van Amsterdam naar Amersfoort zou kunnen rijden. Zou men aan het eind van de oorlog nog diverse Duitse militairen in een sloot dumpen met waarschijnlijk represaillemaatregelen tot gevolg?


ma jun 22, 2015 7:38 pm
Eisbein
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Ik beperk mij tot de quote over die vrachtwagens.

U las de info en dacht niet, gut, gut die bemanningen zaten zeker Siebzehnvier te spelen en hadden niets door, ook niet toen ze in de sloot werden gereden.

Sorry, ze waren natuurlijk al allemaal tijdens het kapen om zeep geholpen, vandaar.

En zo'n hele rij vrachtauto's plus bemanningen mist men ook niet naderhand, vandaar geen enorme vergeldingsactie zoals gebruikelijk.

Neem mij niet kwalijk mevrouw Wesselink, maar ik heb het toen anders ondervonden qua mogelijkheden.

Een heel wagenpark van Amsterdam naar Amersfoort laten rijden zonder begeleiding en zonder aanvraag voor de rit (Marschbefehl) inclusief benzinetoewijzing?

We laten de levende of dode bemanning voor het gemak even buiten beschouwing.

Ik denk dat de SOE dat nog niet eens voor elkaar had gekregen.

Overigens, niets ten nadele van Jan de Jongh, maar televisie en Aad van der heuvel...tja.


ma jun 22, 2015 7:51 pm
pauline wesselink
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Toen ik de verslagen in de kranten uit 1977 las, waarvan ik thuis kopieën heb, mij gegeven door de zoon van Jan de Jongh, was o.a. In Het Parool, had ik dezelfde gedachten als Eisbein en jw1985. Ik dacht ook aan de overval op de garage van Stanz en het leek mij ook ongeloofwaardig. Ik heb weergegeven wat ik in de artikelen las waar geen datum op staat. Ik ben in Versailles, zal later het artikel uit Het Parool scannen en hier plaatsen. Ik zou weleens de info van het ministerie van defensie willen bekijken.


di jun 23, 2015 4:32 pm
jw1985
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
pauline wesselink schreef:
Ik zou weleens de info van het ministerie van defensie willen bekijken.


Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar :wink:

Als exact duidelijk is welke bronnen die journalist van het Parool heeft gebruikt is het misschien gemakkelijker om een oordeel te vellen.
Ik ben benieuwd.


di jun 23, 2015 5:20 pm
Eisbein
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Mevrouw Wesselink.

Via het E-mailadres van een belangstellende vriend ontving ik enige krantenartikelen van u.

De schrijvers daarvan hebben totaal geen begrip of kennis van de zaken.

Dat blijkt o.a. over het onbegrip van de voorschriften die golden m.b.t. de geldzuivering die iedereen in Nederland trof en niet alleen mevrouw De Jongh in problemen bracht.

Het reageren op alle fouten en scheve gevolgtrekkingen zou mij te veel tijd kosten, dus pas ik.

De naam Jan de Jongh komt niet voor in "Gedenkboek Verzetsherdenkingskruis", wel Jan Jongh geb. 11-11-1916. Dus zonder DE.

Conclusie: Jan de Jongh deed de gebruikelijke illegale zaken wat vele anderen ook deden, nl. verzet tegen tirannie. En daarbij hielp zijn politie-uniform.


za jul 04, 2015 5:23 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Citaat:
De naam Jan de Jongh komt niet voor in "Gedenkboek Verzetsherdenkingskruis"


Niet als kritiek of iets, maar even omdat er nogal wat misverstanden over dit boek de ronde doen. Het gedenkboek bevat ALLEEN de namen van ontvangers van deze onderscheiding die zelf hebben toegestemd met vermelding van hun naam en geboortedatum in dit boek. Een aanzienlijk deel van de ontvangers van het verzetsherdenkingskruis wilden niet met naam in dit boek vermeld worden en zijn dus niet opgenomen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jul 04, 2015 7:28 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Een terechte opmerking Wilco.
Er zijn veel verzetslui in Nederland , België, Frankrijk etc. die na de wereldoorlog niet in de belangstelling wilden staan en geen medailles of oorkonden wilden ontvangen, deze zijn dan ook niet in de officiële analen opgenomen, al zijn hun namen meestal wel bekend bij de groepering waar ze bij hoorde. Het tegenovergestelde kwam meer voor :wink: .

_________________
Ni dieu, ni maitre


za jul 04, 2015 9:00 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Wilco.

Jouw interpretatie van ontvangers van het VHK en deelnemers aan het verzet brengt verwarring.

Voor de duidelijkheid bij de lezers heb ik even scans gemaakt van hetgeen Van Agt schrijft en die van Voorzitter Van Lanschot.

**********************************************************************************************

Mr. A. A. M. van Agt, Minister-President ten tijde van de instelling van het Verzetsherdenkingskruis.

Voorwoord.
Dit boek bevat de namen van allen wie in de voorbije jaren het Verzetsherdenkingskruis is toegekend. Behoeft dit register van de dapperen een voorwoord? Strikt genomen niet. Het ware vindt in eenvoud zijn beste kenmerk.
En voorts: wat matig ik mij aan met een voorwoord plaats te nemen in dit boek? Geboren in het begin van de jaren dertig was ik in de bezettingsjaren nog scholier, dus onmachtig zelf aan enig verzetswerk deel te nemen.
Toch geef ik bij deze gevolg aan het mij gedane verzoek. Ten tijde van de instelling van het Verzetsherdenkingskruis droeg ik de ministeriële verantwoordelijkheid. Het was evenwel niet de regering die tot de instelling van dit unieke ereteken het initiatief heeft genomen. Dat initiatief kwam van buiten, gedragen dooreen aantal gezaghebbende en in het verzet uitmuntende Nederlanders. Het toenmalige Kabinet heeft het door hen ontwikkelde voorstel graag aanvaard en verwezenlijkt. Zo kwam, decenniën na de bevrijding in 1944/1945, het Verzetsherdenkingskruis tot stand. Om eerbied en waardering te betuigen aan al die mensen die in de donkerste periode van onze geschiedenis deden wat hun hand te doen vond en hun geweten gebood. Zonder daarbij acht te slaan op hun eigen belangen, grote gevaren trotserend en zware offers brengend, in menig geval zelfs het hoogst denkbare offer, het eigen leven. Zo handelden zij, gedreven door de overtuiging dat zij zich teweer dienden te stellen tegen de aantasting van de meest fundamentele rechten en waarden. Er is vroeger wel eens gezegd dat de mensen van het verzet zulk een blijk van erkenning en dankbaarheid niet zouden wensen. Dat is, gelukkig, gebleken een misvatting te zijn. De toekenning van dit ereteken, hoe laat ook, heeft heel veel mensen goed gedaan: dat is ook mij herhaaldelijk gebleken. Zij allen hebben dat meer dan verdiend. Hulde en dank tenslotte aan de leden van het Nationaal Comité Verzetsherdenkingskruis. Zij hebben een taak tot voltooiing gebracht die, dat behoeft geen betoog, verre van gemakkelijk was. Goeddeels dank zij hun toewijding heeft de instelling van het Verzetsherdenkingskruis het goede doel getroffen.

Mr. A. A. M. van Agt.


***********************************************************************************************8

INLEIDING EN VOORGESCHIEDENIS

W. Ch. J. M. van Lanschot Voorzitter Nationaal Comité Verzetsherdenkingskruis

1. Inleiding
Na rijp beraad heeft het Nationaal Comité Verzetsherdenkingskruis besloten bij de afsluiting van de hem opgedragen taak een gedenkboek uit te geven.
Hierbij heeft het Nationaal Comité zich ook laten leiden dooreen brief van 8 april 1980 van de Vice Minister-President, tevens Minister van Binnenlandse Zaken.
In deze brief, die mede verzonden werd namens de twee andere betrokken ministeries — te weten Defensie en Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk - werd als absolute voorwaarde gesteld dat na afloop van de aanmelding, het onderzoek en de toekenning een register van namen moest worden samengesteld van diegenen, aan wie het Verzetsherdenkingskruis is toegekend.
Niettegenstaande het grote aantal uitgereikte kruizen wil het Nationaal Comité, ter voorkoming van misverstand, nadrukkelijk verklaren dat er namen van verzetsdeelnemers ontbreken in het register. Dat zijn de namen van diegenen, die zich om principiële redenen niet hebben aangemeld omdat zij menen, dat het verzet niet op deze wijze 'beloond' moet worden. Het Nationaal Comité respecteert dit standpunt, maar verwacht omgekeerd dat de niet-aanmelders het standpunt van de anderen respecteren. Verder degenen die zichzelf niet wilden aanmelden, maar vonden dat anderen dat moesten doen. Tenslotte degenen die zich, zonder geldige reden, na de sluitingsdatum hebben gemeld. Overigens moet vermeld worden dat er enkele duizenden oud-verzetsstrijders zijn, die zich wel voor het verzetsherdenkingskruis gemeld hebben, maar niet voldoen aan de criteria die voor de toekenning van dit kruis gesteld zijn en welke in het hoofdstuk over de uitvoering nader worden aangegeven. Zij hebben wel aan het verzet deelgenomen en worden als zodanig ook gewaardeerd. De mate waarin zij verzet hebben gepleegd, rechtvaardigt echter niet de toekenning van het verzetsherdenkingskruis.
Evenmin is aan leden van de Binnenlandse Strijdkrachten die niet aan het verzet hebben deelgenomen, het verzetsherdenkingskruis toegekend.

2. Voorgeschiedenis.
Enz., Etc..


za jul 04, 2015 9:11 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Eisbein, het boek bevat NIET alle namen van de ontvangers van het Verzetsherdenkingskruis, alleen van diegenen die toestemming hebben gegeven dat hun naam hierin werd opgenomen. Ongeacht wat allerlei toespraken of inleidingen vermeld is of werd. Tijdens onderzoek voor de website WW2Awards zijn ons al velerlei bewijzen overhandigd in de vorm van de officiële toekenningscertificaten voor de betreffende onderscheiding van personen wiens naam niet in het boek waren opgenomen. Bij nader onderzoek en navraag bleek dat deze personen GEEN toestemming tot publicatie van hun naam hadden gegeven.

Dit betekend derhalve dat het kan voorkomen dat een persoon de onderscheiding wel degelijk heeft ontvangen, maar niet vermeld staat in het boek.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jul 05, 2015 4:26 pm
Profiel WWW
Eisbein
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Wilco:

Ik lees: “Tijdens onderzoek voor de website WW2Awards zijn ons al velerlei bewijzen overhandigd in de vorm van de officiële toekenningscertificaten voor de betreffende onderscheiding van personen wiens naam niet in het boek waren opgenomen.”

Zonder denigrerend te zijn, maar www2Awards is in veel gevallen als hobby-club niet in staat om (on)juistheden in officiële archieven te checken.

Het door u beweerde is onjuist omdat dit geblokkeerd wordt door bepaalde artikelen.

In de “Beschikking van de ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie en van de Staatssecretaris van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, van 27 maart 1981, waarin regels zijn gesteld voor de uitvoering van de werkzaamheden” valt te lezen o.a. het volgende:

Art. 6 Elke toekenning van een kruis wordt door het comité ingeschreven in een register.

Art. 7 De oorkonde, bedoeld in artikel 7 van het Koninklijk besluit wordt namens het comité door de voorzitter ondertekend. Deze oorkonde draagt een nummer dat overeen dient te komen met het nummer van inschrijving in het register bedoeld in het vorige artikel.

Art. 8 Het comité draagt er zorg voor, dat de archiefstukken op een doelmatige en zorgvuldige wijze worden beheerd. Na beëindiging van de werkzaamheden draagt het comité de administratieve bescheiden over aan de Minister.


Hiermee kunt u zelf uw gevolgtrekking maken.
Bij mijn ballotage werkzaamheden voor een verzetsvereniging is mij ook enige malen een kruis inclusief een ‘certificaat’ getoond vergezeld met eenzelfde excuus niet genoemd te zijn in “Het Boek”.

De door de hoogst erudiete en uiterst betrouwbare voorzitter Van Lanschot geschreven inleiding geeft exact weer alle categorieën geregistreerde en andere verzetsdeelnemers.
Het niet noemen in zijn inleiding van geregistreerde met de wens niet in het boek genoemd te worden, zou voor Van Lanschot onbestaanbaar zijn.

Niet voor niets is de titel van het boek:

Gedenkboek Verzetsherdenkingskruis
Waarin opgenomen
REGISTER DRAGERS VERZETSHERDENKINGSKRUIS.


ma jul 06, 2015 3:00 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
[quoteZonder denigrerend te zijn, maar www2Awards is in veel gevallen als hobby-club niet in staat om (on)juistheden in officiële archieven te checken.[/quote]
Dit is pertinent onjuist, alle gegevens op deze internationaal gewaardeerde website zijn op basis van officiële bronvermeldingen of op basis van onderzoek door historici. Het wegzetten van een website waaraan naast de mensen van de zoals u het denigrerend noemt, hobby-club (vrijwilligers die overigens zeer serieus onderzoek doen en waar mensen bij zitten met een gerichte opleiding als wetenschapper), diverse internationaal bekende auteurs en onderzoekers meewerken, is zonder u werkelijk te verdiepen in de achtergronden en inhoud van de website, zeer stuitend en nodigt niet uit tot nadere discussie. Zoals vaker heeft u per slot van rekening altijd gelijk.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jul 06, 2015 5:37 pm
Profiel WWW
Eisbein
Bericht Re: Onbekende verzetsheld
Wilco.

Blijf wel bij het onderwerp en als je jouw beweringen niet kan staven met bewijzen blijf dan neutraal.

De uitlatingen van de voor het onderzoek officieel aangestelde Van Lanschot e.a. spreken een duidelijker en controleerbare waarheid dan uw vage opmerkingen.

Ik schreef op basis van officiële bronnen en dat mankeert aan uw opmerkingen.

Dus geen gelijk willen hebben maar een afscherming tegen charlatans met identiteitsproblemen.

Dat ik de activiteiten van www2Awards als bezigheden van een hobby-club, c.q. gemeenzame interesseclub, c.q. vrijetijdsclub zie, volgt uit het feit dat alle medewerkers, ongeacht hun opleiding, vrijwilligers zijn.

Dus geen vaste krachten van een officiële instantie die tot taak heeft alle dragers van officiële onderscheidingen in één bestand te bundelen.

Dat u zo geïrriteerd bent doet denken aan een kind dat zegt “Blijf van mijn speeltje af.”

En dat is relativerend bedoelt.


ma jul 06, 2015 10:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group