Het is nu di maart 19, 2024 12:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945 
Auteur Bericht
MarcelPost
Bericht Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Met mijn gezin hebben wij het graf geadopteerd van Tec 5 David Titus.
Tec 5 Titus was ingedeeld bij het 32nd Armored Regiment van de 3rd Armored Division.
Hij is omgekomen op 13 april 1945 in de Nordhausen, Saale area.
Wij zijn op zoek naar informatie over de gevechten in dit gebied op die datum waarbij hij om het leven gekomen zou kunnen zijn.

Wie kan ons helpen?

Marcel


wo jun 01, 2016 8:15 pm
dg1983
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Beste Marcel,

Probeer het met een e-mail naar de Fields of Honor Database misschien dat daar nog aanvullende informatie gevonden kan worden of kijk eens op zijn persoonlijke pagina.

Groeten Danny


do jun 02, 2016 6:15 pm
jw1985
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar via onderstaande link vind je het after action report van de 36th regiment 3rd armor. sommige eenheden van het 32nd streden zij aan zij met hen.

http://cgsc.contentdm.oclc.org/cdm/ref/ ... l8/id/3668
Ook de gebeurtenissen (gevechten) op 13 april worden beschreven.

Wat misschien nog slimmer is: stuur een mailtje naar dit e-mailadres: illiarch@illinois.edu Hier hebben ze namelijk het

-32nd Armored Regiment

-32nd War Diary, (July 1944-May 1945)


vr jun 03, 2016 12:10 pm
jw1985
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Marcel,

ik heb nog even wat zoekwerk gedaan waar je mogelijk wat aan hebt.
Wat belangrijk is: Weet jij in welk battalion Tec 5 Titus was ingedeeld?

Het zit namelijk als volgt. in feite was 32nd regiment 3rd armored division opgeknipt en ingedeeld bij verschillende Task Forces

Dat zag er zo uit:
Task Force Doan (ook wel TF X) had HQ 32nd regiment en het 2e battalion onder zijn hoede.

Task Force Richardson (ook wel TF Y), daar zat het 1e battalion bij.

Het 3e battalion zat bij Task Force Hogan.

Als jij weet bij welk battalion (of bij HQ) Titus zich bevond kan de oplossing nooit ver weg zijn.


vr jun 03, 2016 7:07 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Een andere site geeft voor Titus David
Place of Death Freist - Koethen (Köthen?) area, Germany

"3d Armd Div drives E to Saale R at Alsleben, Nelben, and Friedeburg and crosses dismounted elements; constructs bridges, night 13-14 1945".

_________________
Ni dieu, ni maitre


za jun 04, 2016 9:51 am
Profiel
jw1985
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Jean en Marcel,

De twee verschillenden omgevingen die jullie noemen zijn verklaarbaar, maar (vrees ik) net niet specifiek genoeg. De Saale-area slaat op het gebied rond de rivier de Saale.

Marcel noemt Nordhausen: dit stadje werd al op 11 april bevrijd:

“11 April 1945
CCB resumed the attack east to seize Nordhausen. Task Force Lovelady attacked at 0430 hours and by 0740 this force was in the town without opposition. Task Force Welborn attacked at 0530 hours and by 0650 hours this force was in the town. By 1330 hours the town was secured.”

(HISTORY - DIARY OF THE THIRD ARMORED DIVISION
1941-45)


Dat Freist Kothen wordt genoemd als gebied is op zich niet zo vreemd. In Freist bevond zich op 13 april het Hoofdkwartier van de 3rd Armored Division. Kothen werd (pas) op 14 april ingenomen door Task Force Hogan.

“Upon crossing the SAALE River, enemy resitance stiffened notably along the entire front. On the north, Task Force "Hogan" forced their way into the southern part of KOTHEN on the afternoon of 14 April. About two battalions defended KOTHEN, and their defense was determined and skilful.”
(bron: "U.S. Army in World War II - Special Studies - Chronology 1941-1945”)


De bruggen over de Saale (dit is dus een rivier) waren opgeblazen en werden in de nacht van 13 op 14 april door de 23rd Armored Engineer Battalion herstelt. (Wat Jean ook al meldt.)


Kortom: volgens mij blijven er wat de locatie van Titus nog twee vragen over:

1: in welke Taskforce bevond Titus zich op 13 april 1945? (Taskforce Doan, Taskforce Richardson of Taskforce Hogan; zie daarvoor mijn vorige post)

2: waar bevond de betreffende Taskforce zich op 13 april 1945?

(sorry voor het lange verhaal :wink: )


za jun 04, 2016 5:12 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Militairen sneuvelen niet altijd chronologisch volgens de gevechtshandelingen, in één militaire database staat hij als gesneuveld in Dora - Mittelbau (dat is wel heel specifiek) Nordhausen area. Ook al was dit gebied bevrijd, dan nog kan hij op een mijn hebben getrapt, overreden door een vrachtwagen, artillerie barage etc. KIA is namelijk vrij te ruim te interpreteren.
In elk geval zijn naam staat niet in after action repport's van een aantal Task Force's die in het gebied aanwezig waren als KIA.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma jun 06, 2016 12:51 pm
Profiel
jw1985
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Daar heb je wel gelijk in. :wink:


wo jun 08, 2016 11:48 am
John S.
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Jean, DORA-Mittelbau zou kunnen betekenen dat hij in het KZ overleden is. Dat kan ook gebeurd zijn ruim na de bevrijding. Dat was heel gebruikelijk.


do jun 23, 2016 1:39 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Dat kan idd. Maar dan is KIA wel ongebruikelijk. en zou er een toevoeging van POW moeten bijstaan .

_________________
Ni dieu, ni maitre


do jun 23, 2016 2:54 pm
Profiel
jw1985
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Dat hij in het KZ is overleden (en dan bedoel ik als (krijgs)gevangene) zou wel behoorlijk toevallig zijn.
Want dan zou hij bevrijd zijn door zijn eigen regiment.


do jun 23, 2016 8:34 pm
MarcelPost
Bericht Re: Gevechten Nordhausen , Saale rivier april 1945
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Door omstandigheden was ik even niet in staat om op het forum te komen.

Helaas heb ik in de tussentijd geen nieuwe informatie over David Titus. Welke eenheid hij dus precies gezeten heeft blijft mij onduidelijk.
Een bericht naar het Pentagon leverde ook verder niets op.


za okt 22, 2016 3:24 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group