Het is nu zo sep 23, 2018 9:59 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
HET PAROOL krant 
Auteur Bericht
reinier51

Bericht HET PAROOL krant
Mijn vader was krantenjongen voor HET PAROOL tijdens wo2, dat was zijn verzetsbijdrage, tot een vriend die ook bezorgde gearesteerd werd. Vermoedend dat zijn vriend waarschijnlijk zou doorslaan, melde mijn bange vader zich vrijwillig voor de "arbeitseinsatz" en kwam in een fabriek bij Berlijn te werken. Maar de krant werd intussen nog steeds bij zijn ouderlijk huis bezorgd,waar zijn vader(mijn opa) na het lezen, de kranten verbrande. Dat ging zo door tot de bevrijding voor de deur stond, en de laatste 3 illegale uitgaves plus de eerste legale werden bewaard. HET PAROOL was in die tijd een krant van 1 pagina aan beide zijden bedrukt. We praten over de nummers 97(1mei45); 98(4mei45); 99(6mei45); 100(7mei45). Uitgave 100 was de eerste uitgave met colofon. (schijnbaar waren de redacteuren op 5 mei druk met feestvieren, er was die dag geen krant) De kranten zijn duidelijk, en goed leesbaar, maar vergeeld door de tijd.

Als er mensen geinterreseerd zijn in het overnemen van deze >4 origineel gedrukte< getuigen van de overgave van de Duitsers in Nederland, dan kunen zij reageren op dit bericht, of een mail naar reinier0@hotmail.com sturen (de 0 is een nul in het mail adres)

ma apr 09, 2018 11:58 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]