Het is nu vr maart 29, 2024 1:41 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Team SNAFU, Bastogne 
Auteur Bericht
David
Bericht Team SNAFU, Bastogne
Dat Bastogne ttv het Ardennenoffensief verdedigd werd door het 101e moge vele bekend zijn. Er waren natuurlijk nog veel meer US onderdelen betrokken bij de verdediging van deze stad. Waaronder bijvoorbeeld CCB v/h 10th Armoured.

Echter ten tijde van de omsingeling was er ook bovengenoemd team aanwezig. Voornamelijk opgebouwd uit de teruggetrokken restanten van de 28th Inf. en CCR v/h 9th Armoured. Alleen kom ik bijster weinig tegen over de inzet van dit team tijdens de belegering. Wie weet hier meer over?


do nov 04, 2004 11:54 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
SNAFU staat toch voor "Situation Normal All Fouled/Fucked Up?


vr nov 05, 2004 12:32 am
Profiel
David
Bericht 
Yep, iemand info hierover?


za nov 06, 2004 10:54 am
karlijn
Bericht 
in het boek van John Toland, de slag in de ardennen 1944, worden ze herhaalderlijk genoemd, waarook dergelijke acties van de groep.


za nov 06, 2004 4:09 pm
David
Bericht 
@Karlijn, ik heb het boek helaas niet in bezit. Zou je wat plaatsen, data, acties etc kunnen vermelden?
En heb je eventueel een ISBN nummer van dit boek?


za nov 06, 2004 11:57 pm
dvdhoven
Bericht 
Ik heb hier een boek van John Toland, dat verrassenderwijze getiteld is: "The Battle of the Bulge" :)
Het is voor het eerst uitgegeven in 1959!
Ik heb hier een herdruk uit 1998, Wordsworth Editions Limited ISBN 1 85326 671 X
Lag een aantal maanden geleden bij de Slegte.
Ik heb het nog niet gelezen en het boek doorspitten zal een hele klus worden. Bevat geen Index en geen bronnenverwijzingen. :(


zo nov 07, 2004 8:12 am
IA002
Bericht 
Cole... zie andere topics over de ardennen, boek staat geheel online...


zo nov 07, 2004 10:44 am
David
Bericht 
Zoals al eerder beschreven heb ik in de Ardennen het boek "to save Bastogne" aangeschaft. Het boek handelt over de gevechtsacties van de US 28th Inf. tijdens de eerste dagen van het Ardennenoffensief.
Ik heb stiekum al een beetje vooruit gebladerd in het boek en er wordt ook uitvoerig ingegaan op het inzetten van soldaten van deze divisie tijdens het beleg van Bastogne.

Dus ik hoop dat ik een bevredigend antwoord op mijn vraag krijg :mrgreen:


di dec 21, 2004 8:15 pm
Pieter F
Bericht 
Het is een oud topic, maar David, miscchien heb je wat aan het boek van McManus: Alamo in the Ardennes.


ma okt 12, 2009 1:26 pm
Pieter F
Bericht 
FIWI schreef:
Als ik me niet vergis werd het SNAFU team vooral ingezet in de stad zelf voor allerhande taken, niet direct met de verdediging rond de stad

Waarschijnlijk omdat de 28th Infantry en CCR 9th Armored zich in de dagen voordat de slag om Bastogne plaats zou vinden vrijwel geheel had opgeofferd om deze slag uberhaupt mogelijk te maken.


vr nov 13, 2009 10:01 am
David
Bericht 
Pieter,

Heb het boek gelijk besteld bij BOL. Bedankt!


vr nov 13, 2009 7:57 pm
htk
Bericht 
Antwoord op de vraag; Heb het boek Slag in de ardennen (hollandia 16e druk 1979 isbn 90 6045 1120)
pag 72

"de drie gingen het gebouw binnen en vonden dit vol vluchtelingen van de 106e en 28e divisie en ettelijke andere onderdelen artillerie en genie. Wat, bliksem is er aan de hand vroeg Banister een vervuilde bleke infanterist van de 28e divisie. Ze noemen ons hier Team Snafu en reken maar dat we dat zijn zei de man teneergeslagen. "

tevens wordt in dit boek gezegt dat ook de amerikanen GEEN gevangen hebben gemaakt.


do aug 12, 2010 8:24 pm
htk
Bericht 
Antwoord op de vraag; Heb het boek Slag in de ardennen (hollandia 16e druk 1979 isbn 90 6045 1120)
pag 72

"de drie gingen het gebouw binnen en vonden dit vol vluchtelingen van de 106e en 28e divisie en ettelijke andere onderdelen artillerie en genie. Wat, bliksem is er aan de hand vroeg Banister een vervuilde bleke infanterist van de 28e divisie. Ze noemen ons hier Team Snafu en reken maar dat we dat zijn zei de man teneergeslagen. "

tevens wordt in dit boek gezegt dat ook de amerikanen GEEN gevangen hebben gemaakt.


do aug 12, 2010 8:24 pm
Vehikel
Bericht 
htk schreef:
tevens wordt in dit boek gezegt dat ook de amerikanen GEEN gevangen hebben gemaakt.


Of dit hier het geval is weet ik niet, maar dat Patton en zijn troepen, of toch een gedeelte ervan, op een gegeven ogenblik geen krijgsgevangenen gemaakt hebben weet ik zeker. Mijn,vader, die zich als Nederlander aangesloten had bij Pattons tankleger heeft mij meermaals het volgende verteld: "Een aantal Duitsers wilden zich overgeven en kwamen uit een grot/gebouw , met hun handen achter hun hoofd. De voorlaatste die buiten kwam had in zijn hand een pistool verborgen, waarmee hij de soldaat naast mij doodschoot. Wij hebben alle gevangenen neergeschoten en ook de volgende twee weken geen krijgsgevangenen meer gemaakt."
Hij was hier nooit fier op, maar vertelde het eerder om aan te tonen dat zulke dingen gebeuren.
Herman


ma aug 16, 2010 10:04 am
Pieter F
Bericht 
Krijgsgevangen tijdens het Ardennenoffensief zal altijd een zeer ingewikkeld onderwerp blijven. Als gevolg van de geruchten en berichten onder de troepen over de gebeurtenissen in Baugnez werd hier heel anders mee omgegaan.


ma aug 16, 2010 10:13 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group