Het is nu do maart 28, 2024 2:29 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Battle of the Bulge 
Auteur Bericht
steunwieler
Bericht 
Citaat:
Bulge betekend volgens het woorden boek bobbel op uitzetting

als dit klopt kan het makkelijk zijn te ontcijferen.
namelijk:
In de ardennen zijn er veel "bobbels" nl. heuveltjes.
misschien is dit zo genoemd naar het hobbelige landschap??


ma apr 19, 2004 5:25 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Nee Steunwieler, je verklaring klinkt logisch maar met de bult wordt echt de uitstulping/bult bedoelt die de Duitsers creëerden in de geallieerde linies. Bekijk de kaarten maar in één van mijn vorige berichten.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma apr 19, 2004 5:32 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Er i simpelweg maar één verklaring voor The Bulge, en dat i wat Kevin hierboven al aangaf. Meer is er gewoon niet.


ma apr 19, 2004 7:34 pm
steunwieler
Bericht 
vic:
Neffe ligt rechts van Mont en recht naar onder van Neffe ligt Wardin.
Vanuit Bastogne (Bastenaken) gezien lit Neffe er rechts van.

mvg steunwieler


ma apr 19, 2004 8:22 pm
sephyr
Bericht 
marc schreef:
Ik ken D-Day ook alleen maar als Decision Day, hab nog nooit van DEBARKMENT-DAY gehoord..


Debarkment betekent volgens mij in het engels niets. Embarkment is inschepen, en het ontschepen is volgens mij re-embarkment. Decision Day is inderdaad een term die vanuit SHAEF nooit als codenaam is meegegeven aan deze operatie.


ma apr 19, 2004 9:02 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ontschepen is volgens mij "disembark". En dit zou dan wel weer kunnen, Disembarkmend-Day. Maar het lijkt me eerlijk gezegd een beetje vergezocht.


ma apr 19, 2004 9:51 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
vic schreef:
Bedankt voor de info. Maar nog een vraag: welke bruggen moesten precies ingenomen worden door operatie Greif?

Een aantal bruggen over de Maas (tussen Luik en Namen?), zodat deze door de geallieerden niet vernietigd zouden worden en de Duitse opmars richting Antwerpen enorme vertraging op zou lopen.

Citaat:
en welke eenheden verdedigden deze bruggen?

Weet ik niet.

Citaat:
En welk doel had operatie Stösser?

Een kruispunt bij Baraque Michel innemen ter ondersteuning van het 12e Panzerleger.


di apr 20, 2004 7:17 pm
Profiel WWW
vic
Bericht 
Nog eens allemaal bedankt voor de info.
En nog iets over de benaming Battle of the Bulge. Volgens mij heeft het ook met de uitstulping in de Duitse linies te maken.
En over D-day, ik zou niet te veel achter die D zoeken. het zal weliets simpel zijn. Zoals ik al gezegd had had operatie Barbarossa ook zo'n benamingen. Net het Ardennen-offensief heeft D-day ook vele benamingen: de invasie van Normandië, D-day, operation Overlord, dé landing (van Normandië), ... (er kunnen er nog meerdere zijn)


di apr 20, 2004 9:49 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
vic schreef:
En nog iets over de benaming Battle of the Bulge. Volgens mij heeft het ook met de uitstulping in de Duitse linies te maken.


Daar heb je dan helemaal gelijk in.

Citaat:
En over D-day, ik zou niet te veel achter die D zoeken. het zal weliets simpel zijn. Zoals ik al gezegd had had operatie Barbarossa ook zo'n benamingen. Net het Ardennen-offensief heeft D-day ook vele benamingen: de invasie van Normandië, D-day, operation Overlord, dé landing (van Normandië), ... (er kunnen er nog meerdere zijn)


En daar heb je niet gelijk in :wink:. D-Day was de eerste dag van Operatie Overlord en de geallieerde invasie en is dus zeker geen andere benaming voor deze gehele operatie.


di apr 20, 2004 10:31 pm
Profiel WWW
vic
Bericht 
Als je het zo bekijkt niet nee, Kevin. Maar de landing of de invasie wordt toch D-day genoemd. De gehele operatie Overlord niet nee daar heb je gelijk in, had ik niet aan gedacht.


wo apr 21, 2004 9:02 pm
steunwieler
Bericht 
ik dacht vroeger dat the battle of the bulge wilde zeggen:
de slag voor de belgen :D


ma apr 26, 2004 7:52 pm
IA002
Bericht Bulge
:lol: !


ma mei 03, 2004 7:16 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Bulge
Pietje schreef:
volgens mij betekent het vertaalt in de juiste contest: zak! De slag om de zak daar de de uitstulping er op leek en de Duitsers er in zaten ook in de zak!

In mijn woordenboek is de betekenis van bulge niet zak. Nogmaals een correcte vertaling van bulge is bult, uitzetting, ronding of uitstulping.

Bulge als werkwoord betekent uitzakken, daar komt misschien jouw vertaling vandaan?


ma mei 03, 2004 7:52 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
:!:


ma mei 03, 2004 7:54 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Pietje schreef:
het gaat niet om de letterlijke vertaling, maar van een vertaling in de juiste contest m.i.
kijk anders even in John Toland's boek (vertaalt) de slag in de ardennen op pagina 8.
Noot van de schrijver (John Tolan dus)..... Meer dan twee jaar heb ik het spoor van deze 'slag om de Zak......'

Dat zal de vertaling van deze auteur zijn, maar ik ben deze vertaling nooit eerder tegen gekomen.

Wat bedoel je er trouwens precies mee dat de Duitsers 'in de zak' zaten?


ma mei 03, 2004 8:05 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group