Het is nu vr maart 29, 2024 1:48 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Bunker info 
Auteur Bericht
marcel
Bericht Bunker info
Ik kreeg deze vraag via oorlogsmusea binnen weet iemand hier meer over

Bij mijn schoonouders staat een bunker in de tuin (in het dorpje ransdaal aan een spoorwegovergang) en deze hebben we afgelopen zaterdag helemaal vrij gemaakt en schoon gemaakt.was namelijk helemaal begroeit.

Deze bunker is helemaal in takt alleen de deur gaat niet meer dicht.....

Nu stond ik in deze bunker en zag ik veel namen (zoals L. SENDEN D.J.R), tekeningen (een zelfportret van een soldaat en een geweer) en spreuken (zoals WIJ ZIJN NIET BANG en TROUW TOT IN DEN DOET) in de muren gegraveerd staan en vroeg me af hoe ik meer informatie kan krijgen over deze bunker. Zoals wie heeft hier in gezeten en waarom etc...
kunnen jullie me verder helpen ????

marcel


di apr 12, 2005 10:08 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Sorry... moest het nu in België geweest zijn ;) Nederlandse bunkers zijn niet mijn terrein :)


di apr 12, 2005 10:55 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Foto?
Wat is het formaat, hoeveel schietgaten zitten er in?
Staan er nog meer in de buurt?
Waar staan de schietgaten op gericht?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo apr 13, 2005 11:02 am
Profiel WWW
Appelmoos
Bericht 
Vraag eens op de site van "Het nederlands leger in mei 1940" of zo. (Geen idee meer hoe die site precies heet)
Daar hebben ze alle info over mei 1940 en ik ga er van uit dat het hier gaat om een bunker uit die periode.


wo apr 13, 2005 1:08 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Het zal wel om een kazemat gaan denk ik, bunkers werden gebouwd door de Duitsers en die kalkten er meestal geen Nederlandse teksten in/op :wink:. Verder is op dit forum ook wel de nodige kennis op dit gebied aanwezig, een foto of duidelijke omschrijving (vorm, schietgaten e.d.) zou echter wel erg handig zijn...


wo apr 13, 2005 5:33 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik denk dat het om een standaard Nederlandse stellingsbunker gaat. Meestal met twee of drie schietgaten en een pantserluik. Deze stonden veelal enkele honderden meters van elkaar opgesteld langs een verdedigingslinie en waren zodanig gesitueerd dat ze elkaar flankdekking konden geven. De meeste waren uitgerust met enkele machinegeweren, meestal middelzware of zware als uitgangspunt maar bij gebrek hieraan ook vaak met lichte.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo apr 13, 2005 11:11 pm
Profiel WWW
Roel Kerkhoff
Bericht 
Ik dacht dat een zoektochtje op google wellicht wat meer info zou geven, maar 'bunker ransdaal' als zoekterm geeft wel hele rare hits... Hoe dan ook, ik heb nog niets kunnen vinden wat in de buurt komt van een antwoord op de gestelde vraag.


do apr 14, 2005 8:04 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Okay, toch maar even de boeken ingedoken.

Ransdaal ligt in Zuid-Limburg en de aanwezigheid van een kazemat aldaar wordt verklaard door het feit dat deze plaats in de "vertragingslijn" tussen Geleen en Eupen ligt. Dit was een noord-zuid lopende lijn van voornamelijk versperringen en lichte veldstellingen. De bedoeling was hiermee een vijandelijke opmars te bemoeilijken, om het weerstand biedende echelon achter het Julianakanaal en in Maastricht een korte voorbereidingstijd te verschaffen.

We moeten ons van het weerstandsvermogen vooral niet te veel voorstellen. Het was beslist geen verdedigingslinie, waarin de stellingen elkaar met vuur konden steunen, maar slechts een ijle lijn van versperringen, waarbij achter elke hindernis ongeveer een infanteriegroep van een man of elf lag. De meeste van deze groepsopstellingen beschikten over een kleine betonkazemat.

De plaatsnaam Ransdaal wordt op de bijbehorende kaart niet vermeld, maar wel een groepsopstelling inclusief betonkazemat bij een spoorlijn in een plaatsje net onder Voerendaal. Het zal hier vrijwel zeker om Ransdaal gaan.

Marcel, zou jij misschien aan de vraagsteller kunnen vragen of de spoorwegovergang gelegen is aan de weg Kunrade-Klimmen? Als dit zo is hangt er namelijk nog een "aardig" verhaal aan deze kazemat vast...

Bron: Oorlog in Zuid-Limburg, 10 mei 1940, E.H. Brongers


do apr 14, 2005 1:28 pm
Profiel
marcel
Bericht 
Ik heb de link van het onderwerp doorgestuurd kan hij het bekijken

marcel


do apr 14, 2005 6:30 pm
Niels
Bericht 
Beste Marcel,

mijn dank voor het online zetten van mijn vraagstelling.
Ik zie dat verschillende mensen zich moeite hiervoor gedaan hebben.
Citaat:
Marcel, zou jij misschien aan de vraagsteller kunnen vragen of de spoorwegovergang gelegen is aan de weg Kunrade-Klimmen? Als dit zo is hangt er namelijk nog een "aardig" verhaal aan deze kazemat vast...

Deze "kazemat" ligt bij de spoorovergang klimmen-ransdaal ! Deze spporlijn loopt tussen heerlen en maastricht.
Er is een andere spoorwegovergang tussen voerendaal-klimmen (tunneltje) waar een soort gelijk bunker ligt.... dit is in vogelvlucht ca. 500m.

Deze kazemat heeft inderdaad 3 schiet/kijkgaten en een pantserdeur/luik.
In deze gaten zitten metalen "blokken" waar dus een machinegeweer in kan "rusten"

Hoe kom ik erachter welk peleton.... hier gezeten heeft?? want er staan mooie geschreven teksten in die misschien voor de mensen die hier gezeten hebben leuk kan zijn.....

Maar in iedergeval alvast bedankt voor de informatie en ik hoop dat ik nog meer te weten kom hierover......

:P


do apr 14, 2005 7:33 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Onder andere in het volgende boek:

E.H. Brongers
Oorlog in Zuid-Limburg
10 mei 1940
Prijs Euro 22,95
Eppo Brongers telt als een van de beste ingevoerde onderzoekers over de meidagen van 1940. De oorlog duurde in Nederland maar kort maar toch gebeurde er die dagen verschrikkelijk veel, en werd door de loop der krijgshandelingen de naaste toekomst van Nederland bepaald en begon een treurige periode van bezetting.
Na de heruitgave van Grebbelinie en De slag om de residentie, alsmede de Opmars naar Rotterdam is nu de strijd om Limburg aan de beurt. Ook hier laat Brongers weer met oog voor detail de krijgshandelingen de revue passeren.

Dit boek geldt als een naslagwerk voor de verwikkelingen in de meidagen in deze regio en zal wederom op warme belangstelling mogen rekenen. Het is goed dat er steeds weer opnieuw aandacht is voor de inspanningen en ervaringen van die Nederlandse militairen die hun leven voor ons in de waagschaal hebben gesteld.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do apr 14, 2005 9:01 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ik weet niet of de militairen die deze kazemat bezetten hier nog aan herinnerd willen worden, uit het door Wilco aangegeven boek over deze kazemat op de vroege morgen van 10 mei 1940...

Citaat:
Evenals bij Weustenrade faalde ook de verdediging op het punt, waar de weg Kunrade - Klimmen de vertragingslijn sneed en de kazematbezetting die deze sector beheerste al tevoren was teruggetrokken. Ook hier het verschijnsel: falende commandant en daardoor falende troep. Een eveneens ter plaatse zware mitrailleurgroep voelde zich toen alleen tegen een overmachtige vijand staan en gaf zich omstreeks 6.00 uur aan de Duitsers over. Volgens onze tegenstander kwam dit door het angstaanjagend effect van hun Panzerjager, met hun op tankchassis gemonteerde geschut. Gelukkig heeft een dergelijk plichtsverzuim zich elders niet voorgedaan. Door het wegvallen van vertraging bij Klimmen zagen de groepjes bij de spoorlijn Voerendaal - Schin op Geul al spoedig de tanks niet alleen in front, maar ook achter hen, terwijl de vliegtuigen laag overscheerden. Elke tegenstand werd hierdoor zinloos: velen trachtten te ontkomen en doken onder.


do apr 14, 2005 9:10 pm
Profiel
ducatim901
Bericht 
Dag Niels,
Dan is het een S3.
Deze had je in verschillende versies, o.a. een frontale en een flankerendeversie.
Ook konden er verschillende diktes zijn.
In het NIMH en in het NA liggen kaarten waar ze op staan.
Groeten Jack.

Niels schreef:
Beste Marcel,

mijn dank voor het online zetten van mijn vraagstelling.
Ik zie dat verschillende mensen zich moeite hiervoor gedaan hebben.
Citaat:
Marcel, zou jij misschien aan de vraagsteller kunnen vragen of de spoorwegovergang gelegen is aan de weg Kunrade-Klimmen? Als dit zo is hangt er namelijk nog een "aardig" verhaal aan deze kazemat vast...

Deze "kazemat" ligt bij de spoorovergang klimmen-ransdaal ! Deze spporlijn loopt tussen heerlen en maastricht.
Er is een andere spoorwegovergang tussen voerendaal-klimmen (tunneltje) waar een soort gelijk bunker ligt.... dit is in vogelvlucht ca. 500m.

Deze kazemat heeft inderdaad 3 schiet/kijkgaten en een pantserdeur/luik.
In deze gaten zitten metalen "blokken" waar dus een machinegeweer in kan "rusten"

Hoe kom ik erachter welk peleton.... hier gezeten heeft?? want er staan mooie geschreven teksten in die misschien voor de mensen die hier gezeten hebben leuk kan zijn.....

Maar in iedergeval alvast bedankt voor de informatie en ik hoop dat ik nog meer te weten kom hierover......

:P


zo dec 20, 2009 7:37 pm
Bunkervos
Bericht 
ducatim901 schreef:
Dag Niels,
Dan is het een S3.
Deze had je in verschillende versies, o.a. een frontale en een flankerendeversie.
Ook konden er verschillende diktes zijn.
In het NIMH en in het NA liggen kaarten waar ze op staan.
Groeten Jack.

[ :P


Voor details van een S 3 (het z.g. stekelvarkje ) zie navolgende link

http://www.bunkervos.nl/nieuwe%20site/i ... index.html

Groeten
Bunkervos


vr jan 15, 2010 9:10 pm
Bunkervos
Bericht 
ducatim901 schreef:
Dag Niels,
Dan is het een S3.
Deze had je in verschillende versies, o.a. een frontale en een flankerendeversie.
Ook konden er verschillende diktes zijn.
In het NIMH en in het NA liggen kaarten waar ze op staan.
Groeten Jack.

[ :P


Voor details van een S 3 (het z.g. stekelvarkentje ) zie navolgende link

http://www.bunkervos.nl/nieuwe%20site/i ... index.html

Groeten
Bunkervos


vr jan 15, 2010 9:12 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group