Het is nu do maart 28, 2024 11:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Ondergang van de Graf Spee 
Auteur Bericht
Mario
Bericht 
Ik begrijp trouwens nog altijd niet goed hoe een goed bewapend schip als de Graf Spee zo beschadigd kon worden door die drie toch lichtere (en lichter bewapende) schepen. Wegens het overwicht of maakte de Duitse kapitein een fout. Hij had toch buiten hun schootsbereik kunnen blijven ?

Maar wellicht hoort deze vraag in een apart onderwerp thuis :roll: .


wo jun 29, 2005 2:16 pm
Wessel
Bericht 
Inderdaad een mooie vraag voor het 'Gevechten' gedeelte :)


wo jun 29, 2005 2:43 pm
Einstein
Bericht 
WED_hicks schreef:
Inderdaad een mooie vraag voor het 'Gevechten' gedeelte :)


Is dat zo? Eigenlijk kun je niet spreken van een verloren slag als je de complete slag stap voor stap bekijkt:

http://www.historylearningsite.co.uk/battle_of_the_river_plate.htm

Terzijde:
In februari 2004 werd met de berging van het wrak begonnen, maar wegens het slechte weer moest men al snel opgeven.


wo jun 29, 2005 4:56 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Einstein schreef:
Eigenlijk kun je niet spreken van een verloren slag als je de complete slag stap voor stap bekijkt:

http://www.historylearningsite.co.uk/battle_of_the_river_plate.htm

Waarom niet? De Duitsers verloren een pantserschip...

Einstein schreef:
In februari 2004 werd met de berging van het wrak begonnen, maar wegens het slechte weer moest men al snel opgeven.

Een afstandszoeker en een kanon hebben ze wel geborgen, deze staan in Montevideo.

Edit: Kan een van de moderators dit topic misschien splitsen? :roll:


wo jun 29, 2005 5:16 pm
Profiel
Einstein
Bericht 
Ironclad schreef:
Waarom niet? De Duitsers verloren een pantserschip...


Jawel, maar dat bedoelde ik niet. Mario hierboven snapte niet waarom de Graf Spee de slag verloor. En als je de verslagen leest, dan haal je daaruit ook dat het schip eigenlijk verloren is gegaan door een blunder van de kapitein. (die daarom later ook zelfmoord pleegt) Een blunder die de Engelsen wel heel goed uitkwam, dat wel.

Daarom vind ik niet dat de Graf Spee de slag verloor.

offtopic: mee eens, dit hoort hier niet thuis.


wo jun 29, 2005 5:29 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Einstein schreef:
Daarom vind ik niet dat de Graf Spee de slag verloor.

Maar Langsdorff dus? Ja, zo kun je het wel stellen. Met amper schade en amper verliezen een neutrale haven binnenvaren is wachten op moeilijkheden...


wo jun 29, 2005 5:51 pm
Profiel
Leo
Bericht 
Langsdorff was zeer begaan met het lot van zijn schip en de bemanning. Tevens was hij een fervent anti-nazi die weigerde om de Hitlergroet te brengen.
Hij redde ook de slachtoffers van de door hem gekelderde schepen en behandelde hen redelijk.( zie de Altmark).
Door zijn aktie in Montevideo ontnam hij Hitler een geducht wapen in de eerste maanden van de oorlog. Daarmee spaarde hij zijn bemanning van een gewisse dood. Het gevecht zou toch hopeloos geweest zijn.
Hij pleegde zelfmoord gehuld in een Duitse marinevlag, geen Nazivlag.
Hij verontschuldigde zich voor zijn daad,niet aan Hitler, maar aan het Duitse volk.
Een respectabel man in mijn ogen.

...-


wo jun 29, 2005 7:25 pm
Frank
Bericht 
Langsdorff was van mening dat voor de Britse haven een sterk Brits eskader lag incl een slagkruiser of slagschip. Als hij hier stellig van overtuigd was, kan ik me zijn actie nog wel enigszins voorstellen. Daartegen was hij namelijk kansloos.

De Graf Spee is wel een type schip dat nu geen overdreven zware pantsering had. Het schip had krachtige kanonnen, maar een relatief lichte pantsering.


wo jun 29, 2005 11:28 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Maar een pantserschip is een snel schip, sneller dan slagkruisers en slagschepen. De zware kruiser Exeter keerde terug naar de Falkland-Eilanden en de twee lichte kruisers Ajax en Achilles bleven achter. Admiral Graf Spee had ze wel aangekund, en daarna kunnen vluchten voor de grote vloot.


do jun 30, 2005 7:16 am
Profiel
Einstein
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Een respectabel man in mijn ogen.


Ja, mee eens. Maar toch denk ik dat het een blunder was, en geen vooropgezet plan van hem. Want waarom ging hij voorafgaand aan de slag dan wel constant op zoek naar Geallieerde schepen om daar vervolgens mee de strijd aan te gaan? Toch niet om z'n mannen te sparen. En dat was gezien de tegenstand die hij nu al zo goed als weg had gevaagd ook beslist niet nodig.
Velen van de Kriegsmarine waren geen nazi's. Sterker nog, de Kriegsmarine had binnen het leger het minst op met de nazi's. Ze hadden wel hun marine eer. En als deze aktie bewust was geweest, dan had deze daar volledig tegen in gedruist.


do jun 30, 2005 9:34 am
Mr_Flibble
Bericht 
De film "Battle of the River Plate" is natuurlijk een absoluut fout voorbeeld, maar hierin zegt "Langsdorff" dat door hun aanvalspatroon hij de cruisers aanzag voor destroyers.
Dus dat hij hun vuurkracht onderschatte en zo de Graf Spee te dicht liet naderen.

Ik beken dat ik heb me tot dusver nooit in die specifieke slag verdiept heb dus de werkelijke oorzaak zal waarschijn erg verschillen ;)


do jun 30, 2005 10:38 am
Einstein
Bericht 
Dat is nieuw voor mij. Maar waar of niet, toch heeft hij besloten met een relatief lichte schade de haven aan te doen, en zo zijn tactische positie volledig opgaf. Sterker nog, hij kon toen geen kant meer op.


do jun 30, 2005 10:42 am
Frank
Bericht 
Of Ludendorff nu wel of niet dacht met destroyers te maken te hebben is in mijn ogen niet relevant. Een lichte kruiser was gewoon een uit zijn krachten gegroeide destroyer en kwa snelheid vaak hetzelfde als de gemiddelde destroyer. Alleen de bewapening was een slag krachtiger.

De beslissing van Langsdorff is ronduit merkwaardig.
Maar Ludendorff wist natuurlijk niet dat er geen sterk Brits eskader voor de kust lag. Want de twee lichte kruisers hadden volgens mij ook de opdracht om de Graf Spee alleen te schaduwen en niet eens aan te vallen mocht het schip de haven verlaten. Als het tot een gevecht was gekomen, dan waren de lichte kruisers nagenoeg kansloos tenzij Ludendorff een domme fout zou maken.

Wegvluchten kon de Graf Spee onmogelijk, want de lichte kruisers waren een stuk sneller.


do jun 30, 2005 4:02 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
HMS Ajax en HMNZS Achilles hadden ieder acht 15 cm kanonnen, terwijl de AGS zes 28 cm kanonnen had en nog acht 15 cm kanonnen. Qua vuurkracht zou de AGS het dus wel van de twee kruisers winnen.
Hij was sneller dan slagschepen en slagkruisers dus had hij de (niet aanwezige) grote vloot kunnen ontlopen, en de lichte kruisers kunnen vernietigen. Zijn schade was ook veel geringer dan die van de kruisers.

@ Frank: Wie is Ludendorff?


do jun 30, 2005 6:51 pm
Profiel
Frank
Bericht 
Ludendorff... ooops verkeerde bekende Duitser
Ik bedoel Langsdorff

Gaan we aan de gang met een leuke 'what if', maar als er een sterk eskader aanwezig zou zijn, dan zouden de lichte schepen zich buiten bereik van de Graf Spee houden en de zware schepen de Graf Spee proberen aan te vallen, als de Graf Spee er dan vandoor zou gaan dan zou de Graf Spee geschaduwd worden en de aanval worden ingezet wanneer mogelijk en was het een kwestie van tijd voordat de Graf Spee 'klem' gevaren was.


do jun 30, 2005 7:47 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group