Het is nu do maart 28, 2024 8:17 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Battle of the Bulge 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Battle of the Bulge
Met de Battle of the Bulge wordt het Ardennenoffensief bedoeld in de winter van '44 / '45. Waar komt deze naam precies vandaan ? Waarom werd dit offensief niet, zoals vele veldslagen, gewoon vernoemd naar de plek waar zich dit allemaal afspeelde, namelijk de Ardennen ? Wat betekend Bulge eigenlijk in deze tekst ?


wo maart 31, 2004 5:48 pm
Rick
Bericht 
Bulge betekend volgens het woorden boek bobbel op uitzetting misschien heeft een officier het zo eens genoemd en heeft iedereen het overgenomen.

Rick


wo maart 31, 2004 5:52 pm
Hans
Bericht 
Ja Rick, dit is een vraag die me altijd heeft bezig gehouden, de logische verklaring van deze uitdrukking voor het Ardennenoffensief. Wie heeft dit offensief zo genoemd, en waarom ? Battle of the Ardennes had toch ook niet zo gek geklonken en waarschijnlijk veel logischer geweest ?


wo maart 31, 2004 5:57 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Bekijk een overzichtskaartje van de fronten gedurende het Ardennen Offensief en dan zie je duidelijk dat het Duitse front een bultachtige uitstulping is binnen de geallieerde linies.

Ik vond het volgende citaat in een artikel, antwoord op alle vragen geeft dit citaat echter niet.
Citaat:
The name Battle of the Bulge was appropriated from Winston Churchill's optimistic description, in May 1940, of the resistance that he mistakenly supposed was being offered to the Germans' breakthrough in that area just before the Anglo-French collapse; the Germans were in fact overwhelmingly successful. The "bulge" refers to the wedge that the Germans drove into the Allied lines.
Bron: http://search.eb.com/normandy/articles/ ... Bulge.html


wo maart 31, 2004 6:57 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Hoe komen operaties eigenlijk aan hun codenamen ? Is hier een speciaal alfabetisch draaiboek voor, is hier een speciaal iemand voor aangesteld die een passende codenaam verzint, of........ ?

Zoals reeds eerder vermeld kwam Churchill eigenlijk als eerste met de uitdrukking 'Bulge', maar al die andere codenamen en operatienamen, wie verzint die ?


do apr 01, 2004 7:20 am
David
Bericht 
The Bulge is geen codenaam maar gewoon uitstulping in het Engels.


vr apr 02, 2004 6:13 pm
Hans
Bericht 
Dus vrij vertaald heet dit Ardennenoffensief : "Slag om de Uitstulping" ? :?


vr apr 02, 2004 6:17 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Inderdaad Hans, en dat volgens mij allemaal gebaseerd op het terugdringen van de uitstulping die de Duitsers gevormd hadden in de geallieerde linies.


vr apr 02, 2004 6:23 pm
Profiel
David
Bericht 
Zoals in de 1e Wereldoorlog vaak gesproken werd over een sallient (Ieper, Verdun etc) wordt nu hetzelfde bedoeld, alleen anders gesproken.


vr apr 02, 2004 6:37 pm
Matthijs
Bericht 
Hans schreef:
Hoe komen operaties eigenlijk aan hun codenamen ? Is hier een speciaal alfabetisch draaiboek voor, is hier een speciaal iemand voor aangesteld die een passende codenaam verzint, of........ ?


Er was (en is) een department in het leger die zich bezig houd met code names en gewone namen voor operaties. Maar soms worden ook namen overgenomen zoals waarschijnlijk by the bulge.


za apr 03, 2004 10:49 am
Rick
Bericht 
Wat dacht je van de codenaam barbarossa roept toch ook wat geschiedenis op he.

Rick


za apr 03, 2004 11:03 am
martijn
Bericht 
De officiele naam van de duitsers voor het Ardennen offensief was: "Wacht am Rhein". Deze naam hebben ze zo gekozen om de geallieerde inlichtingendiensten te verrassen. Dit is de duitsers dan ook erg goed gelukt, want de aanval kwam als een donder slag bij een helder hemel. De geallieerde dachten namelijk dat "Wacht am Rhein" een naam was voor de verdediging van het derde rijk.


za apr 03, 2004 2:04 pm
Leo
Bericht 
Nu loop ik al jaren rond met het idee dat de benaming "D-DAY" stond voor " DEBARKMENT-DAY " (ontschepingsdag).Is er nog iemand van deze mening ?

...-


zo apr 04, 2004 9:15 am
Hans
Bericht 
Nee, zover was ik niet gekomen. Zoals in het 'Wisten jullie dat.....' onderwerp reeds vermeld dacht ik altijd wel dat dit stond voor Decision-day.


zo apr 04, 2004 9:52 am
Jesper
Bericht 
Ja, het klopt inderdaad dat the bulge de stulpvormige uitbraak van de Duitsers is. En D-Day heette volgens mij Decision Day, mede omdat het meer de bijnaam van operation Overlord was. Decision day was volgens mij meer als opsteker voor de troepen bedoeld. Het was DE dag, De dag der beslissingen! En het verzinnen van namen is inderdaad geen noodzakelijkheid maar ik meen wel dat een goed bedacht plan met een grote kans van slagen een goede naam moet hebben volgens de bedenkers. Al was het maar voor de mooie tekst in geschiedenisboekjes.


ma apr 05, 2004 9:15 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group