Het is nu do maart 28, 2024 12:21 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Ondergang van de Graf Spee 
Auteur Bericht
Leo
Bericht 
De Graf Spee was reeds op de Atlantische oceaan voor de oorlog uitbrak evenals zijn bevooradingsschepen waarvan de Altmark er één was. Zijn opdracht was het verstoren van de Britse bevooradingslijnen naar Engeland waaronder de zuidelijke vanuit Sierra-Leone.
Na de schermutselingen in de omgeving van de Falklands wist Langsdorff dat hij nooit de kans zou hebben om een Duitse thuishaven te bereiken en kon hij vermoeden dat er zwaardere Engelse schepen onderweg waren naar de zuidelijke Atlantische Oceaan.
Deze gedachtengang beinvloede vermoedlijk Langsdorff's beslissing om een toevlucht te zoeken in een neutrale haven.

Eén en ander haal ik uit "de geschiedenis van de tweede wereldoorlog.De Duitse Kriegsmarine."

...-


vr jul 01, 2005 9:17 pm
Von Manstein
Bericht 
de lichtere kanonnen van de britse schepen konden weinig uitrichten tegen de bepantsering van de graf spee maar het verlies aan manschappen was groot(door toedoen van de lichtere wapens van de britten)nl.36 doden en 59 gewonden.
Langsdorff was zeer menselijk en was geschokt.
De uitwendige schade aan het schip was zo groot dat langsdorff ervan overtuigd was de ze de ruwe noordelijke atlantische oceaan niet zouden overleven dus voer hij naar Urugauy meer bepaald Montevideo Urugauy gaf langsdorff 72 uur-wat hun volste recht was als neutrale mogendheid-voor de reparaties.
Maar ondertussen waren de slachkruiser Renown en de carrier Ark Royal naar Montevideo gevaren. Dus liet Langsdorff Op 17 december 1939 de Graf Spee in de toegangsweg naar de haven zinken.Op 20 december 1939 wikkelde Langsdorff zich in de Duitse vlag en schoot hij zich in zijn hotel kamer door het hoofd.
Einde :wink:


do jul 28, 2005 10:09 pm
steunwieler
Bericht 
Einstein schreef:
Ironclad schreef:
Waarom niet? De Duitsers verloren een pantserschip...


Jawel, maar dat bedoelde ik niet. Mario hierboven snapte niet waarom de Graf Spee de slag verloor. En als je de verslagen leest, dan haal je daaruit ook dat het schip eigenlijk verloren is gegaan door een blunder van de kapitein. (die daarom later ook zelfmoord pleegt) Een blunder die de Engelsen wel heel goed uitkwam, dat wel.

Daarom vind ik niet dat de Graf Spee de slag verloor.

offtopic: mee eens, dit hoort hier niet thuis.

Ik denk niet dat hij zelfmoord pleegde omdat hij een blunder maakte hoor...Maar omdat hij verloor of zo iets...


wo aug 03, 2005 3:26 pm
Balex
Bericht 
Ik kan jullie in dit geval 'De slag aan de rio Plata' door Dudley Pope aanraden. (afwisselend Duitse en Engelse zijde belicht)

Hoe en wat met de tactische fout van het binnenvaren van Montevideo weet ik even niet, (iets met kruisers aanzien voor slagschepen?)maar voor de rest:

feit is dat de grote engelse oorlogsbodems er nog niet waren, maar dat dacht Langsdorff dus wel. Hij dacht dus dat het zelfmoord was om uit te varen.

Een kapitein kan ervoor kiezen om te sterven met zijn schip. Langsdorff wilde zijn bemanning veilig wegkrijgen, dus dat was geen optie.
Hij zal daarna zelfmoord hebben gepleegd uit eergevoel en of schaamte.

nog ff één ding:

Het succes van een raider kan niet alleen worden bepaald door het aantal vernietigde schepen
(9 schepen, totaal tonnage van 50.089 in drie maanden)
Een raider desorganiseert natuurlijk ook de zeeverbindingen
(konvooien instellen ed.)
en zorgt ervoor dat andere oorlogschepen die op dat moment eigenlijk niet gemist kunnen worden, uit moeten varen.
(totaal 20 grote oorlogsschepen + aanhang)

alleen al door de AANWEZIGHEID van een raider brengt de tegenstander 'schade' aan

'and that is all I have to say about that' :)


ma aug 15, 2005 1:40 am
George S. Patton
Bericht 
Vraagje word de GRAF SPEE nu van de zee bodem gelicht????? :?:


wo aug 31, 2005 9:37 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee.
wat naar alle waarschijnlijkheid wel zal gebeuren is dat een geschutstoren zal worden gelicht en als monument aan wal zal worden neergezet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 01, 2005 8:10 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Er zijn al wel een Afstandszoeker en een secundair kanon geborgen. De rest wordt niet omhooggehaald, volgens mij hadden we het hier op een eerdere pagina in dit topic ook al over.


do sep 01, 2005 10:19 am
Profiel
George S. Patton
Bericht 
Auke schreef:
Er zijn al wel een Afstandszoeker en een secundair kanon geborgen. De rest wordt niet omhooggehaald, volgens mij hadden we het hier op een eerdere pagina in dit topic ook al over.


Bedank voor de info .......


do sep 01, 2005 6:48 pm
wo2-freak
Bericht 
Een algemene vraag: Heeft de Kriegsmarine wel eens een echte zeeslag geleverd? Dus echt groot, zoals in de pacific gebeurde, met vliegdekschepen, slagschepen enz. ?


di apr 13, 2010 4:31 pm
Leo
Bericht 
Nee... Maar de aanwezigheid van de Scharnhorst, Gneisenau, Bismarck en Tirpitz bezorgde de Britten wel hoofdbrekens. Alleen al door aanwezig te zijn.


di apr 13, 2010 5:00 pm
Moengoman
Bericht 
wo2-freak schreef:
Een algemene vraag: Heeft de Kriegsmarine wel eens een echte zeeslag geleverd? Dus echt groot, zoals in de pacific gebeurde, met vliegdekschepen, slagschepen enz. ?

Niet in WO-2. Wel in WO-1, bij Jutland.


ma jul 19, 2010 2:34 am
Moengoman
Bericht 
wo2-freak schreef:
Een algemene vraag: Heeft de Kriegsmarine wel eens een echte zeeslag geleverd? Dus echt groot, zoals in de pacific gebeurde, met vliegdekschepen, slagschepen enz. ?

Niet in WO-2. Wel in WO-1, bij Jutland.

Voor wat betreft de Graf Spee:

http://www.go2war2.nl/artikel/1932/Slag ... -Plata.htm


ma jul 19, 2010 2:36 am
Moengoman
Bericht 
wo2-freak schreef:
Een algemene vraag: Heeft de Kriegsmarine wel eens een echte zeeslag geleverd? Dus echt groot, zoals in de pacific gebeurde, met vliegdekschepen, slagschepen enz. ?

Niet in WO-2. Wel in WO-1, bij Jutland.

Voor wat betreft de Graf Spee:

http://www.go2war2.nl/artikel/1932/Slag ... -Plata.htm


ma jul 19, 2010 2:36 am
wo2-freak
Bericht 
Jij houd ervan om veel dezelfde berichten te plaatsen hé? :P

O en bedankt voor je antwoord. Ben nu bezig het artikel door te lezen op Go2War2. Volgens mij is er ook een film gemaakt over de Admiral Graf Spee. Het gaat om de film ''Battle of the River Plate''. Vandaag maar weer eens kijken na lange tijd niet gezien te hebben :D


ma jul 19, 2010 12:42 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Bismarck, Slag bij Kaap Matapan tussen de Britse en Italiaanse vloot, operatie Judgment tussen voorgenoemde.

Gevechten bij Noorwegen, het tot zinken brengen van de Tirpitz... feiten en activiteit genoeg in de Atlantische Oceaan of Middellandse Zee.


di jul 20, 2010 7:51 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group