Het is nu do maart 28, 2024 11:45 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
SS-Unterführerschule Arnheim 
Auteur Bericht
Nico Roelofs
Bericht SS-Unterführerschule Arnheim
Ik ben in het bezit gekomen van een documentje van een Arnhemmer. Het document is opgesteld door een "SS-Hauptsturmführer im Stabe".

Op het documentje staat onder andere "SS-Unterführerschule Arnheim" . Het dateerd van 31-01-1944, Arnheim.

Nu zou ik graag meer willen weten over die SS-Unterführerschule Arnheim.
- Waar heeft deze gezeten in Arnhem?
- Hoelang heeft deze in Arnhem gezeten?
- Wat is het precies voor iets?

Ook zou ik meer willen weten over die SS-Hauptsturmführer im Stabe.
- Wat is dit voor man?
- Wat waren zijn taken?
- Kan misschien iemand de indentiteit van hem vast stellen aan de hand van de bovengenoemde gegevens? Kan zijn handtekening niet lezen.

Ieder beetje informatie is welkom.

Zal een scan van het documentje nog plaatsen.


di aug 02, 2005 3:10 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Via www.arnhemarchive.org

Citaat:
S.S. Schule Arnheim

English name : S.S. NCO School Arnhem

Commander : Colonel Lippert

Strength: 3000 Dead: 130 Wounded: 350

Tijdens de slag onderdeel van Kampfgruppe von Tettau.


di aug 02, 2005 8:04 pm
Profiel
Nico Roelofs
Bericht 
Bedankt Barry voor deze informatie! Alleen werkt je link helaas niet.

Hier nog een foto van me document.
Afbeelding


di aug 02, 2005 8:14 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Nee, beetje dom:
- www.arnhemarchive.org


di aug 02, 2005 8:40 pm
Profiel
IA002
Bericht 
LEUK DOCUMENT,!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De Unterfuhrerschule Arnheim (USA) is zo beetje een kindje geworden van me naast het vele onderzoek mbt de slag om Arnhem.... Ik kan niet te veel kwijt ivm een mogelijke publicatie in de toekomst maar..:-

... Hauptsturmführer in Stabe..... dus de hauptsturmfuhrer van de staf... Stabe is dus hier niet een naam...

Ze zaten in de Weimarkazerne in Arnhem tot juni 1944 zoals in het bericht ook te lezen is, daarna verplaatst naar de kust, begin september 44 gesplits in een deel kust en een deel langs de Waal, Na 17 september voor een deel ingezet tegen de Britse luchtlandingstroepen ...

Gelet op wat ik kan ontcijferen van de handtekening:- Er zat een Hauptstuurmbahnführer Mayer bij de USA - deze gaf leiding aan één van de bataljons van de school - hij zat dus in de staf.... Lippert kwam pas in Juni 44 en tegen September 44 was Mayer al weg... (vermoedelijk als Ersatz voor 1 SS Panzer Korps


vr aug 05, 2005 10:41 pm
Nico Roelofs
Bericht 
Hallo Pietje,

Heel erg bedankt voor deze informatie! Hier heb ik al heel wat aan. Dit documentje zat in een lotje van 17 documenten en paieren van 1 man die uit Arnhem afkomstig was.

Dus de kans is groot dat het hier gaat om Mayer? Heb je misschien daar meer informatie over of kun je dara niks over kwijt?


za aug 06, 2005 11:37 am
IA002
Bericht 
waar gaan de andere documenten over, mischien geeft dat meer duidelijkheid...


zo aug 07, 2005 1:19 pm
Nico Roelofs
Bericht 
Pietje schreef:
waar gaan de andere documenten over, mischien geeft dat meer duidelijkheid...


Die andere documenten hebben geen betrekking op de Unterfuhrerschule. Gaat allemaal over de persoon zelf. Indentietijds kaart, evacuatie papieren, zangbundel NL leger, Arbeitseinstaz enzo.

Afbeelding

Hij was trouwens wel een drogist in de wijk Klarendal. Die fiets had hij dus nodig om zijn beroep uit te oefenen.


zo aug 07, 2005 1:27 pm
IA002
Bericht 
Het gaat dus om Bronkhorst (niet Mayer)... kan je mij of op het forum nog enkele vergrotingen sturen van enkele documenten, het liefts van 1944 .. . Wordt er ergens zijn geboorte datum of rang genoemd...
Er zat een Nederlander genaamd Bronkhorst bij het Wach Bataljon 3 te Amersfoort
Deze was in 40 een officier bij de Nederlandse Artillerie Na de slag om Arnhem in de Landstorm opgenomen


zo aug 07, 2005 1:40 pm
Nico Roelofs
Bericht 
Pietje schreef:
Het gaat dus om Bronkhorst (niet Mayer)... kan je mij of op het forum nog enkele vergrotingen sturen van enkele documenten, het liefts van 1944 .. . Wordt er ergens zijn geboorte datum of rang genoemd...
Er zat een Nederlander genaamd Bronkhorst bij het Wach Bataljon 3 te Amersfoort
Deze was in 40 een officier bij de Nederlandse Artillerie Na de slag om Arnhem in de Landstorm opgenomen


De man waarvan de papieren zijn die heet Boekhorst, geboren op 11-01-1909. Woonde in de wijk Klarendal en was drogist.

Of de zangbundel van hem zelf was weet ik niet zeker. Kan van een ander familie lid zijn geweest. Op de eerste pagina staat de volgende informatie:

DEZE BUNDEL BEHOORT AAN:
.. Boekhorst

5 Compaginie 6 Bataljon ...... ent
9 Peloton 20 Eskadron 7 Regiment
8 Batterij 3 Afdeeling 10 Regiment

Nu kan ik de voorletters van deze man niet lezen maar ik weet dat hij woonde in Arnhem. Op de puntjes voor "ent" staat niks ingevuld.

Documentje over de Arbeitseinsatz van 28 feb 1944.
Afbeelding

Evacuatie papieren. Links staat dat wanneer en waarnaar toe hij moest gaan. Deze is van 9 dec 1944. Rechts documentje van het evacuatie bureau in Alkmaar van 29-12-44.
Afbeelding


zo aug 07, 2005 2:05 pm
IA002
Bericht 
Bedankt, ... Boekhorst dus..... (geen Bronkhorst) Sorry ik had het niet goed gelezen... Vermoedelijk wooachtig te Rheden dus... Mischien kunnen ze bij het gemeente archief meer over deze persoon achterhalen...


zo aug 07, 2005 2:24 pm
Nico Roelofs
Bericht 
Pietje schreef:
Bedankt, ... Boekhorst dus..... (geen Bronkhorst) Sorry ik had het niet goed gelezen... Vermoedelijk wooachtig te Rheden dus... Mischien kunnen ze bij het gemeente archief meer over deze persoon achterhalen...


Nee deze persoon woonde in Klarendal in de Javastraat in Arnhem. Waarom dit nou via de gemeente Rheden is gegaan is mijn ook niet duidelijk. Deze documenten heb ik van een familie lid van deze persoon gekregen maar hij wist er ook niet veel over te vertellen.

Maar het is dus nog steeds mogelijk dat het hier gaat om Mayer?


zo aug 07, 2005 3:55 pm
IA002
Bericht 
Geevacueerd na september 44 van Arnhem naar Rheden...?
Gezien de naam die ik uit de handtekening haal, in combinatie deze Mayer een staf officier was bij de Unterfuhrerschule ga ik er vooralsnog van uit dat het deze persoon is...


zo aug 07, 2005 4:05 pm
Nico Roelofs
Bericht 
Pietje schreef:
Geevacueerd na september 44 van Arnhem naar Rheden...?
Gezien de naam die ik uit de handtekening haal, in combinatie deze Mayer een staf officier was bij de Unterfuhrerschule ga ik er vooralsnog van uit dat het deze persoon is...


Ja tuurlijk dat is ook heel goed mogelijk. Iedereen in Arnhem moest tenslotte evacueren in september. Geloof dat alleen de wijk Geitenkamp niet is geëvacueerd.


zo aug 07, 2005 4:34 pm
Harro
Bericht 
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=152 ... ht=#152252


di aug 16, 2005 2:53 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group