Het is nu do maart 28, 2024 7:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
[Diorama] Bocage 
Auteur Bericht
Reinout
Bericht [Diorama] Bocage
Hallo, ik ben begonnen aan een diorama over de bocage.
De inhoud is :

Sherman M4A1 (late version), Normandy style
US Army Assault Infantry set

Ik ben dus van plan zo'n heggenlandschap na te bouwen. Bomen zijn geen probleem. Als iemand echter tips heeft om hoog gras (zoals in bermen) of varens na te maken of eventueel tips om struiken realistisch te maken op een andere manier dan zeeschuim met kruiden, zijn die altijd welkom. Hoog gras of struiken kopen overweeg ik niet. Dan pruts ik liever zelf met ijslands mos, tillandsia of desnoods staalwol, al weet ik nog niet heel goed hoe die te bewerken om op struiken te lijken :)

Ik werk overigens met een verschillende lagen piepschuim (ofte isomo), ten einde een niveauverschil te verkrijgen. Natuurlijk uitgeplukt, ik wil geen biljartvlak landschap :-) Daarboven komt een laag gips, waarop oker-geel zand komt terwijl 't nog vochtig is, ook de bomen en 't struikgewas moet op dat moment aangebracht worden, net als sporen van rupsbanden en dergelijke, zodat het niet lijkt alsof de vegetatie en de tank zweven :wink:

Alvast bedankt voor tips!


zo mei 23, 2004 3:46 pm
Reinout
Bericht 
Niemand ?


ma mei 24, 2004 9:05 pm
Robert Blokker
Bericht 
Citaat:
Niemand ?


Hahahaha Dacht je dat :D

Ten eerste wil ik zeggen dat ik uitkijk naar foto`s van je diorama altijd nieuwsgierig wat collega bouwers doen.

Citaat:
Als iemand echter tips heeft om hoog gras (zoals in bermen) of varens na te maken

Hoog Gras kan je in een zakje kopen (Zoals te zien in mijn diorama Borrowed goods. In dit geval komt het van Busch (een Duitse firma) en kost maar een paar euro je heb dan genoeg voor een paar dio`s. Je kan ook van woodland scenics kopen maar die is geloof ik iets duurder. Zelf maken kan ook. Koop bij de Doe het zelf zaak een paar van die zachtharige "blanke" kwasten Zet deze een nachtje in een groene Verf oplossing en zorg dat ie er niet helemaal inzit. Gras naast wegen en dergelijke is vaak wat gelig aan de onderkant. Vervolgens knip je "clustertjes van de haren af en die steek je of in voorgeboorde gaten of je steekt het in de nog zachte plamuur. Achteraf met de Airbrush Spuiten kan natuurlijk ook. Die zachte kwasten vind je bij de Doe het zelf zaak in de 2 Euro bakken en meestal heb je er dan een paar... Wederom genoeg voor een paar dio`s.
Varens heb ik zelf nog nooit gemaakt maar ik denk dat je met wat geduld een schaar en of mes en een paar vellen printer papier die niet al te dik is al best aardige dingen kan maken. Let wel zelf je varens knippen is een behoorlijk karwei maar zal uiteindelijk wel lonen. Als je de bladen uitgeknipt heb moet je in het midden van het blad een dun metaaldraadje als de hoofdnerf plakken.

Struiken kopen is onzin met wat staalwol bereik je binnen no time een mooi effect. Het staalwol een beetje uit elkaar trekken en er een bolvormpje van maken is peanuts. Vervolgens kan je met Spray mount (Lijm in Spuitbusvorm) het ding te voorzien van een laklaag en er Fijngemalen droge peterselie Op strooien even spuiten en je bent klaar. Andere opties zijn Echte droge boombladeren die je fijnmaalt en je kan ook het staalwol onderdompelen in een Houtlijm oplossing (50/50 Houtlijm/water).

Citaat:
Ik werk overigens met een verschillende lagen piepschuim (ofte isomo), ten einde een niveauverschil te verkrijgen. Natuurlijk uitgeplukt, ik wil geen biljartvlak landschap Daarboven komt een laag gips

Ik ben zelf een grote voorstander van Styrofoam, Styrodur, isolatie foam of welk van de 100 namen die het heeft je kent. Ik bouw verschrikkelijk veel uit dit spul. Je zegt dat je gips gaat gebruiken. Ik heb hier wel eens mee getest en mijn meningen zijn er een beetje over verdeelt. A. het duurt best lang voordat het droog is. B. het blijft altijd kwetsbaar. Ikzelf prefereer Porion of Acryl plamuur voor de ondergrond. Het heeft minder lang nodig om te drogen maar net genoeg om het te bewerken. Let wel dat je goed oplet wat er in de plamuur zit want sommige hebben de neiging om je Styrofoam op te eten (vraag niet ik heb een berg ervaring in dat gebied :( )

Citaat:
waarop oker-geel zand komt terwijl 't nog vochtig is

Het maakt mij over het algemeen niet uit welke kleur het zand, Oker Groen Rood Paars met gouden glitters want ik spuit het altijd over. Het hangt er een beetje vanaf wat voor kleur zand ik wil bereiken. Vaak spuit ik alles donkergrijs (het heledio, dus bosjes weg gras ALLES) en vervolgens spuit ik alles apart in de kleuren waarin ik denk dat het er goed gaat uitzien. Weg in verschillende zand en grond kleuren, bosjes en boompjes in verschillende groentinten etc.

Citaat:
ook de bomen en 't struikgewas moet op dat moment aangebracht worden

Hoeft niet perse. Ik doe vaak mijn bomen voor de plamuur. Ik Maak de vorm van de wortels en de stam in het styrofoam en met een stevige hoeveelheid Houtlijm zet ik de boom op z`n plaats. Daarna doe ik de plamuur op deze manier ziet het er allemaal natuurlijk uti en ziet je boom er uit alsof ie stevig verankerd in de grond staan.

Citaat:
net als sporen van rupsbanden en dergelijke, zodat het niet lijkt alsof de vegetatie en de tank zweven

Ik doe de rupsbanden altijd na het zand als de laag plamuur nog nat is. het zand voorkomt dat je met je tank niet blijft vastzitten in de plamuur. Je kan het ook met een stuk keukenfolie doen maar het vervelende met plamuur is dat het behoorlijk plakkerig is en de kans dat je je halve ondergrond met je keukefolie meetrekt en dat is zonde.

Goed dit zijn wat tips and tricks van mijn kant. veel text ik weet het maar dit is MIJN manier en zeker niet DE manier.

By the way ik ben nieuwsgierig naar hoe je je bomen gaat maken....... Draadboompjes???

Greetz Robert


ma mei 24, 2004 10:00 pm
Reinout
Bericht 
Robert Blokker schreef:
Citaat:
Als iemand echter tips heeft om hoog gras (zoals in bermen) of varens na te maken

Hoog Gras kan je in een zakje kopen (Zoals te zien in mijn diorama Borrowed goods. In dit geval komt het van Busch (een Duitse firma) en kost maar een paar euro je heb dan genoeg voor een paar dio`s. Je kan ook van woodland scenics kopen maar die is geloof ik iets duurder. Zelf maken kan ook. Koop bij de Doe het zelf zaak een paar van die zachtharige "blanke" kwasten Zet deze een nachtje in een groene Verf oplossing en zorg dat ie er niet helemaal inzit. Gras naast wegen en dergelijke is vaak wat gelig aan de onderkant. Vervolgens knip je "clustertjes van de haren af en die steek je of in voorgeboorde gaten of je steekt het in de nog zachte plamuur. Achteraf met de Airbrush Spuiten kan natuurlijk ook. Die zachte kwasten vind je bij de Doe het zelf zaak in de 2 Euro bakken en meestal heb je er dan een paar... Wederom genoeg voor een paar dio`s.
Varens heb ik zelf nog nooit gemaakt maar ik denk dat je met wat geduld een schaar en of mes en een paar vellen printer papier die niet al te dik is al best aardige dingen kan maken. Let wel zelf je varens knippen is een behoorlijk karwei maar zal uiteindelijk wel lonen. Als je de bladen uitgeknipt heb moet je in het midden van het blad een dun metaaldraadje als de hoofdnerf plakken.


Aha, misschien maar eens naar de doe-het-zelf zaak lopen dan!

Citaat:
Struiken kopen is onzin met wat staalwol bereik je binnen no time een mooi effect. Het staalwol een beetje uit elkaar trekken en er een bolvormpje van maken is peanuts. Vervolgens kan je met Spray mount (Lijm in Spuitbusvorm) het ding te voorzien van een laklaag en er Fijngemalen droge peterselie Op strooien even spuiten en je bent klaar. Andere opties zijn Echte droge boombladeren die je fijnmaalt en je kan ook het staalwol onderdompelen in een Houtlijm oplossing (50/50 Houtlijm/water).


Wat doe je dan voor takken? Of maal je daar niet om?

Citaat:
Citaat:
Ik werk overigens met een verschillende lagen piepschuim (ofte isomo), ten einde een niveauverschil te verkrijgen. Natuurlijk uitgeplukt, ik wil geen biljartvlak landschap Daarboven komt een laag gips

Ik ben zelf een grote voorstander van Styrofoam, Styrodur, isolatie foam of welk van de 100 namen die het heeft je kent. Ik bouw verschrikkelijk veel uit dit spul. Je zegt dat je gips gaat gebruiken. Ik heb hier wel eens mee getest en mijn meningen zijn er een beetje over verdeelt. A. het duurt best lang voordat het droog is. B. het blijft altijd kwetsbaar. Ikzelf prefereer Porion of Acryl plamuur voor de ondergrond. Het heeft minder lang nodig om te drogen maar net genoeg om het te bewerken. Let wel dat je goed oplet wat er in de plamuur zit want sommige hebben de neiging om je Styrofoam op te eten (vraag niet ik heb een berg ervaring in dat gebied :( )


Mmm, de reden dat ik gips zou gebruiken is dat ik nog modelleergips open staan heb. :?

Citaat:
Citaat:
waarop oker-geel zand komt terwijl 't nog vochtig is

Het maakt mij over het algemeen niet uit welke kleur het zand, Oker Groen Rood Paars met gouden glitters want ik spuit het altijd over. Het hangt er een beetje vanaf wat voor kleur zand ik wil bereiken. Vaak spuit ik alles donkergrijs (het heledio, dus bosjes weg gras ALLES) en vervolgens spuit ik alles apart in de kleuren waarin ik denk dat het er goed gaat uitzien. Weg in verschillende zand en grond kleuren, bosjes en boompjes in verschillende groentinten etc.


Mijn zus werkt in een bouwbedrijf (als ind.ingenieur bouwkunde) en heeft enkele stalen van "zand" meegebracht. Daardoor heb ik dus dat okergele zand ter beschikking :wink:

Citaat:
Citaat:
ook de bomen en 't struikgewas moet op dat moment aangebracht worden

Hoeft niet perse. Ik doe vaak mijn bomen voor de plamuur. Ik Maak de vorm van de wortels en de stam in het styrofoam en met een stevige hoeveelheid Houtlijm zet ik de boom op z`n plaats. Daarna doe ik de plamuur op deze manier ziet het er allemaal natuurlijk uti en ziet je boom er uit alsof ie stevig verankerd in de grond staan.


Dit wou ik eigenlijk ezggen, mijn woordvolgorde was echter nogal verkeerd :oops:

Citaat:
Citaat:
net als sporen van rupsbanden en dergelijke, zodat het niet lijkt alsof de vegetatie en de tank zweven

Ik doe de rupsbanden altijd na het zand als de laag plamuur nog nat is. het zand voorkomt dat je met je tank niet blijft vastzitten in de plamuur. Je kan het ook met een stuk keukenfolie doen maar het vervelende met plamuur is dat het behoorlijk plakkerig is en de kans dat je je halve ondergrond met je keukefolie meetrekt en dat is zonde.

Goed dit zijn wat tips and tricks van mijn kant. veel text ik weet het maar dit is MIJN manier en zeker niet DE manier.

By the way ik ben nieuwsgierig naar hoe je je bomen gaat maken....... Draadboompjes???

Greetz Robert


Jups, daarom wil ik het zand in de nog natte laag gips aanbrengen, en dan dus rupsbanden aanduwen.

De boompjes heb ik gemaakt van zeeschuim, bespoten met lijm en daarop peterselie, tenslotte bespoten met matte lak. Deze liggen hier al enkele dagen te drogen :)


ma mei 24, 2004 10:35 pm
Rick
Bericht 
Je hebt ook blaadjes en varens van PE die zou je in de betere modelbouwzaak wel moeten kunnen krijgen.

Rick


ma mei 24, 2004 10:52 pm
Robert Blokker
Bericht 
Ola

Ik hoop dat je wat aan mijn tips en reacties heb

Citaat:
Quote:
Struiken kopen is onzin met wat staalwol bereik je binnen no time een mooi effect. Het staalwol een beetje uit elkaar trekken en er een bolvormpje van maken is peanuts. Vervolgens kan je met Spray mount (Lijm in Spuitbusvorm) het ding te voorzien van een laklaag en er Fijngemalen droge peterselie Op strooien even spuiten en je bent klaar. Andere opties zijn Echte droge boombladeren die je fijnmaalt en je kan ook het staalwol onderdompelen in een Houtlijm oplossing (50/50 Houtlijm/water).


Wat doe je dan voor takken? Of maal je daar niet om?

In het geval van lage bebossing ga ik me niet druk maken over takken etc. Zeker niet als het middenzomer is en alles vol in blad staat want takken zie je dan toch niet. Gewoon je staalwol goed inspuiten met lijm en goed bedekken met gedroogde kruiden als peterselie en je heb mooie lage bebossing. De Bocage was niet voor niks het perfecte landschap voor scherpschutters en Tankjagers de bosjes waren zo dicht dat je langs elkaar kon lopen met een heg ertussen en je zou elkaar niet eens zien.

Citaat:
De boompjes heb ik gemaakt van zeeschuim, bespoten met lijm en daarop peterselie, tenslotte bespoten met matte lak. Deze liggen hier al enkele dagen te drogen

Dit Zeeschuim worden die ook wel Filigraanboompjes genoemd?? Zo ja waar koop je die dingen. Ik probeer ze al een tijdje te krijgen maar ik kan ze niet vinden. Voorheen had de Modelbouwshop bij mij in de buurt ze nog wel maar al een tijdje niet meer :cry: Ik moet wel zeggen dat Filigraanboompjes vooral geschikt zijn voor Jonge boompjes voor de grotere dikke bomen zijn ze wat minder geschikt. In het geval van wat dikkere bomen maak ik draadbomen dit is een techniek waarin je verschillende strengen metaaldraad in elkaar draait om zo uiteindelijk een stam met meerdere vertakkingen over te houden. Dit bestrijk je met een paar lagen plamuur als het droog is kras je er een "bast" patroon in met je hobbymes. Een paar washes een klein beetje drybrushen en je heb een geschikte boom voor in je dio. Ik heb een paar foto`s gemnaakt van een boom waar ik nu mee bezig ben. Het is mijn derde experiment met deze techniek en hij werkt fantastisch.
Eerst eentje zonder verf (niet de beste kwaliteit):
Afbeelding
En dit is dezelfde boom alleen met een kleurtje:
Afbeelding
Afbeelding
Close up-je van de stam ook niet de beste kwaliteit maar het gaat om het idee:
Afbeelding
Let wel ook dit is geen grote boom maar mijn intentie was om een jonge Treurwilg te maken. Ik moet ook nog de hangende takken en dergelijke aanbrengen en dat doe ik met stukjes uit die pluimen die je in de rietkragen aan de waterkant vind.

Ola Rick
Citaat:
Je hebt ook blaadjes en varens van PE die zou je in de betere modelbouwzaak wel moeten kunnen krijgen.

Klopt maar ik probeer dat soort dingen altijd zo lang mogelijk uit te stellen. Ik zal voor diorama ondergrondjes altijd proberen zo veel mogelijk zelf te maken is veel leuker en geeft nog een kick ook als mensen vragen waar heb je dat en dat vandaan. Als ik na wat pogingen er zeker van ben dat ik het zelf niet maken kan dan koop ik het.

Greetz Robert


di mei 25, 2004 12:28 am
Reinout
Bericht 
Robert Blokker schreef:
Citaat:
De boompjes heb ik gemaakt van zeeschuim, bespoten met lijm en daarop peterselie, tenslotte bespoten met matte lak. Deze liggen hier al enkele dagen te drogen

Dit Zeeschuim worden die ook wel Filigraanboompjes genoemd?? Zo ja waar koop je die dingen. Ik probeer ze al een tijdje te krijgen maar ik kan ze niet vinden. Voorheen had de Modelbouwshop bij mij in de buurt ze nog wel maar al een tijdje niet meer :cry: Ik moet wel zeggen dat Filigraanboompjes vooral geschikt zijn voor Jonge boompjes voor de grotere dikke bomen zijn ze wat minder geschikt. In het geval van wat dikkere bomen maak ik draadbomen dit is een techniek waarin je verschillende strengen metaaldraad in elkaar draait om zo uiteindelijk een stam met meerdere vertakkingen over te houden. Dit bestrijk je met een paar lagen plamuur als het droog is kras je er een "bast" patroon in met je hobbymes. Een paar washes een klein beetje drybrushen en je heb een geschikte boom voor in je dio. Ik heb een paar foto`s gemnaakt van een boom waar ik nu mee bezig ben. Het is mijn derde experiment met deze techniek en hij werkt fantastisch.
Greetz Robert


:idea: Vooreerst : ik heb zeker heel veel aan je tips gehad !

Zeeschuim is denk ik niet hetzelfde als filigraanboompjes. In 't engels wordt 't seafoam genoemd. Ze verkopen dit in gent bij "Cornucopia" (www.cornucopia.be en e-mail info@cornucopia.be) in zakken tss 50 & 70 gram. Is een van de enige winkels in België die dit verkopen. Ik denk in nederland bij www.modelbouw.nl, ook op onderstaand adres was 't te vinden dacht ik.

Anita Decor
Venlosewg 73
6041BT Roermond
Tel : 0475 315410
Fax : 0475 330254

(also thru mail order)

Dat zeeschuim is inderdaad enkel geschikt voor jonge boompjes. Maar dat geeft mij zo niet. Op veel plaatsen in 't heggenlandschap had je sws geen grote bomen meer staan, zo waren deze onzichtbaar op luchtfoto's, wat nogal wat problemen opleverde voor zweefvliegtuigen.


di mei 25, 2004 8:55 am
Reinout
Bericht 
Terwijl de isomo nog bewerkbaar is toch nog een vraagje.

Ik heb tegenstrijdige info in verband met de aarden wallen van de bocage. Uit de docu "D-Day codename overlord" vernam ik dat deze tot 2 meter hoog waren, met daarop (braam-)struiken, die zelf tot 3 meter breed waren. Uit andere bronnen verneem ik dat die wallen veel minder hoog waren, namelijk dat soldaten hoogstens gebukt onder de top van de aarden wal kwamen. Voorlopig zijn ze bij mij +/- 1m50 (rekening houdend met het feit dat soldaten van toen niet gemiddeld 1m78 maar 1m70 waren), maar helemaal niet zo (3 meter) breed, eerder de helft!


di mei 25, 2004 9:20 am
Robert Blokker
Bericht 
Ola Reinout

Ik geloof niet dat er een standaard hoogte is voor een "Heg" Hij is vaak op de weg kant dieper dan dat ie op het veld is. dingen als wegen zakken door de jaren heen door al het verkeer dat erover heen gaat en wat de regen en andere elementen er door de jaren mee doen.
Ik heb hier een paar foto`s van de Bocage dan kan je zien hoe verschillend het kan zijn.:
Dit is een typisch Bocage veld... Kenmerkend dichte bebossing etc. Let even op de hoogte van de heg.
Afbeelding
Hier een foto van de weg vergelijk het verschil in diepte maar eens met de foto hierboven:
Afbeelding
En hier nog even wat andere voorbeeldjes ter inspiratie
Afbeelding
Hier is dus de aarden wal te zien zonder bosschages erop kijk maar eens naar de hoogte:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En als afsluiter een mooie rustieke Bocage weg tussen de velden:
Afbeelding

Alsjeblieft ik hoop dat je er wat aan heb

Greetz Robert[/img]


di mei 25, 2004 1:08 pm
Reinout
Bericht 
Heel mooie foto's!
Hehe, die kromme weg ben ik ongeveer aan 't namaken :) Alleen : je hebt niet echt veel referentiepunten om afstanden in te schatten. Die 5de foto had ik ook, daarvan heb ik de kleur van 't zand gepiekt :wink:
Ik had daarnet enkele foto's gemaakt, maar ze zijn mislukt (te veel zon). Net erna waren batterijen plat, dus zal morgen eens enkele foto's maken van wat ik tegen dan heb :)


di mei 25, 2004 1:15 pm
Robert Blokker
Bericht 
Citaat:
je hebt niet echt veel referentiepunten om afstanden in te schatten.


Je heb juist wel referentie punten. De tweede foto laat drie Electriciteits palen zien. Ik weet zelf niet precies de maten van die Palen maar daar is wel achter te komen denk ik. Als je de lengte van die palen weet heb je een indicatie van de afmetingen.

Greetz Robert


di mei 25, 2004 1:50 pm
Reinout
Bericht 
http://users.pandora.be/fockduif/Bocage%201.JPG

http://users.pandora.be/fockduif/Bocage%202.JPG

Edit: Veels te grote foto's, verklein ze eerst maar eens.


wo mei 26, 2004 9:44 am
Reinout
Bericht 
Voila, 2 foto'tjes gepost, die struiken zitten nie vast, was gewoon om staalwol er een beetje rond te plooien. Hier en daar zullen nog enkele stukjes bij moeten maar da ga 'k pas doen van zodra de grondlaag aangebracht is, anders ga ik zo blijven prutsen met kleine stukjes.


wo mei 26, 2004 9:46 am
Jurrie
Bericht 
Staalwol met wat eromheen/bij/aaN?

Jurrie


wo mei 26, 2004 5:35 pm
Reinout
Bericht 
Staalwol, daarop lijm (voor foto's en dergelijke, dus helemaal geen speciale) gespoten, dan peterselie (en in 't midden oregano, dit zie je echter quasi niet op de foto's) erover gestrooid, afgewerkt met een laagje mat vernis.

Ik heb de struiken in verschillende fases gemaakt, zodat ook midden in de struiken blaadjes zitten.


wo mei 26, 2004 5:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group