Het is nu do maart 28, 2024 3:36 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
De verdediging van de Reichstag 
Auteur Bericht
leandro
Bericht De verdediging van de Reichstag
Ik las onlangs een boek waarinstond dat de Reichstag werd verdedigd door 10.000 Duitsers.Het duurde 2 dagen voordat het gebouw veroverd werd. De Russen hadden meer dan 10000 doden en gewonden na de inname van de Reichstag.

Ik vraag me af waarom bleven die Duitsers vechten(Hitler was al dood)?


za dec 10, 2005 9:35 pm
alois
Bericht 
Waarschijnlijk omdat ze bleven hopen dat ze zich konden overgeven aan de westelijke geallieerden. De russen kenden weinig genade tegenover de nazi's.


za dec 10, 2005 10:14 pm
Rudi
Bericht 
De Reichstag werd verdedigd door fanatieke SS-ers die in Rusland de meest vreselijkste dingen hadden gedaan. En daar door er van uitgingen dat de Russen geen krijgsgevangen namen en ze ter plekke neergeschoten zouden worden. (Zeker gezien wat er in de al veroverde gebieden van Duitsland gebeurt was.) Plus in deze SS-eenheden kwam de term "overgave" niet voor.

Citaat:
Waarschijnlijk omdat ze bleven hopen dat ze zich konden overgeven aan de westelijke geallieerden


Dat konden ze niet aangezien Berlijn al omsingeld was door de Russen en dit bij de Berlijnse verdedigers bekent was.


za dec 10, 2005 11:09 pm
97Th Division
Bericht 
Hitler zei ook bij de strijd om de Oder tegen Heinrici:''U zult zien dat zelfs als er weinig munitie en wapens zijn ze kunnen winnen door in de overwinning te geloven''.Zouden de verdedigers van Reichstag misschien ook neit zon idee hebben :?:


zo dec 11, 2005 12:37 pm
Harro
Bericht 
Rudi schreef:
De Reichstag werd verdedigd door fanatieke SS-ers die in Rusland de meest vreselijkste dingen hadden gedaan. En daar door er van uitgingen dat de Russen geen krijgsgevangen namen en ze ter plekke neergeschoten zouden worden. (Zeker gezien wat er in de al veroverde gebieden van Duitsland gebeurt was.) Plus in deze SS-eenheden kwam de term "overgave" niet voor.

Kun je dit nader uitleggen? Welke SS-eenheden waren dit en wat hadden deze eenheden in Rusland voor vreselijke dingen gedaan? En waarom kwam in juist deze eenheden het woord "overgave" niet voor?

Ik heb altijd begrepen dat ze tot het laatst geloofden dat de westelijke geallieerden zich bij hen zouden voegen om de Russen tot staan te brengen.


zo dec 11, 2005 12:54 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Bij de verdediging van de Reichstag waren toch ook NL SS'ers betrokken? En - naar ik me meen te herinneren - een oude NL pantserwagen van de RDM?


zo dec 11, 2005 12:55 pm
leandro
Bericht 
Ik denk zelfs ook Franse SS'ers.Maar de vraag is ook waarom leden de Russen dan nog zo veel doden voor één gebouw te veroveren?


zo dec 11, 2005 2:33 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
leandro schreef:
Maar de vraag is ook waarom leden de Russen dan nog zo veel doden voor één gebouw te veroveren?


Symbolisch toch. Reichstag en Kanselarij leken me de symbolen van het bewind.


zo dec 11, 2005 2:38 pm
Zwabel
Bericht 
Is dit wat ?

Afbeelding


zo dec 11, 2005 2:56 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
leandro schreef:
Ik denk zelfs ook Franse SS'ers.

Ik heb gezocht in een aantal boeken, maar heb hierover even snel niks kunnen vinden. Wel de volgende informatie op Wikipedia:

Citaat:
French and Spanish SS volunteers, along with remnants of the 11.SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division Nordland formed the final defence of the Reichstag in 1945.
(Bron)



leandro schreef:
Maar de vraag is ook waarom leden de Russen dan nog zo veel doden voor één gebouw te veroveren?


Zoals "Grebbeberg.nl" ook al schrijft was dit inderdaad symbolisch. Hieronder een citaat uit "De Ondergang" van Joachim Fest:

Citaat:
Om diezelfde tijd gingen de sovjettroepen onder fanatieke tegenstand van de verdedigers richting de nabijgelegen Rijksdag. Om de één of andere reden die op duistere wijze in verband stond met de Rijksdagbrand eind februari 1933 en het daarop volgende proces tegen de zogenaamd communistische brandstichters, had de sovjetleiding niet de Rijkskanselarij of de Brandenburger Tor, maar de leegstaande ruïne aan de Konigsplätz als 'symbool van Berlijn' uitgekozen. Bij de Oder al waren aan een aantal eenheden bijzondere vaandels uitgereikt voor de verovering van het 'Duitse Kremlin'.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo dec 11, 2005 2:58 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Wat voor vreselijke dingen hebben genoemde SS-eenheden dan in Rusland gedaan?


zo dec 11, 2005 2:59 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Rudi schreef:
De Reichstag werd verdedigd door fanatieke SS-ers die in Rusland de meest vreselijkste dingen hadden gedaan.



Nou vertel eens even: welke eenheden en wat hebben ze gedaan?

Greb schreef:

Citaat:
Bij de verdediging van de Reichstag waren toch ook NL SS'ers betrokken?


Klopt. oa. de 11 SS Freiwilligen Nordland. En Nederlanders in de SS Divisie Landstorm Nederland (was eigenlijk niet meer dan een regiment) werd hier totaal vernietigd. Ook Langemark, Wallonien en Charlemagne werden hier vernietigd.....


zo dec 11, 2005 4:09 pm
Harro
Bericht 
Landstorm in Berlijn? Die waren gewoon in Nederland, vochten in de Betuwe tegen de Britten en capituleerden op 5 mei. Ik denk dat je de SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division "Nederland" bedoelde? Die waren niet in Berlijn maar aan de Oder en verdedigden vooral de stad Parchim. Ze gaven zich over aan de Amerikanen.

"Langemarck" vocht niet in Berlijn maar aan de Oder bij Altdamm. Ze trokken zich terug op Mecklenburg waar de overlevenden zich op 8 mei overgaven aan het Rode Leger.

Ook "Wallonien" vocht niet in Berlijn. Ze vochten aan de Oder en trokken zich toen terug op Lübeck en gaven zich over aan de Britten.

"Charlemagne" vocht inderdaad in de verdediging van Berlijn. Van de ca. zevenhonderd man waarmee deze "divisie" Berlijn bereikte vlak voor de Russen de stad geheel omsingelden gaven op 2 mei dertig overlevenden zich aan het Rode Leger over.

Of er op dat moment nog veel Nederlanders in "Nordland" dienden weet ik niet.


zo dec 11, 2005 4:48 pm
Nicodemus
Bericht 
Rudi schreef:
De Reichstag werd verdedigd door fanatieke SS-ers die in Rusland de meest vreselijkste dingen hadden gedaan. En daar door er van uitgingen dat de Russen geen krijgsgevangen namen en ze ter plekke neergeschoten zouden worden. (Zeker gezien wat er in de al veroverde gebieden van Duitsland gebeurt was.) Plus in deze SS-eenheden kwam de term "overgave" niet voor.

Ik vind niet dat je de Nordland geducht kan noemen. Er waren Heer divisies die in Rusland ergere dingen hadden gedaan......

Citaat:
Waarschijnlijk omdat ze bleven hopen dat ze zich konden overgeven aan de westelijke geallieerden



Dat konden ze niet aangezien Berlijn al omsingeld was door de Russen en dit bij de Berlijnse verdedigers bekent was.


Toch zijn er genoeg kleine groepen die het gelukt is om de Amerikaanse linies te bereiken.....


zo dec 11, 2005 5:46 pm
Harro
Bericht 
Welke groepjes waren dat dan (van welke eenheden en hoeveel man bedoel ik)?


zo dec 11, 2005 5:47 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group