Het is nu do maart 28, 2024 2:33 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Fouten en misrekeningen 
Auteur Bericht
Grebbeberg.nl
Bericht Re: Fouten en misrekeningen
Erik_C schreef:

Dat Hitler zijn troepen halt liet houden uit angst voor straatgevechten is voor mij een hele nieuwe theorie. Waar is deze op gebaseerd? Waarom zouden de Duitsers met uitstekend moreel angst hebben voor een nederlaag in straatgevechten? Waarom zou het überhaupt tot straatgevechten moeten komen?


Straatgevechten zijn voor iedere militair een angst; goed of slecht opgeleid. Ze zijn kostbaar, inefficient en angstaanjagend. Iedere militair zal ze proberen te voorkomen. Bijkomend probleem is dat superieure wapens en uitrusting in straatgevechten niet veel meer betekenen. In het verleden en heden zijn hiervan voldoende voorbeelden.


zo jan 08, 2006 6:48 pm
Erik_C
Bericht Re: Fouten en misrekeningen
Grebbeberg.nl schreef:

Straatgevechten zijn voor iedere militair een angst; goed of slecht opgeleid. Ze zijn kostbaar, inefficient en angstaanjagend. Iedere militair zal ze proberen te voorkomen. Bijkomend probleem is dat superieure wapens en uitrusting in straatgevechten niet veel meer betekenen. In het verleden en heden zijn hiervan voldoende voorbeelden.


Ok, maar naar mijn idee kan die theorie daar niet op steunen. Ik vind het van de drie theorieën mbt Duinkerken dan ook de minst aannemelijke.


ma jan 09, 2006 1:45 pm
ulbe
Bericht 
volgens mij hadden de duitsers op dat moment nog niet in de gaten hoe groot hun overwinning was en waren ze bezorgt over hun kwetsbare postities (panzers ver voor op de infantrie).


ma jan 09, 2006 3:00 pm
zoon van piet
Bericht 
Ergens las ik ooit (maar ik weet niet meer waar) dat de Duitse legerleiding het niet voor mogelijk hield dat de britten nog massaal zouden kunnen ontsnappen. Operatie Dynamo - de evacuatie van BEF- mag als een kunststukje beschouwd worden.
Toen de duitsers eenmaal in de gaten kregen dat de evacuatie in volle gang was, volgde het bevel alsnog op te rukken


di jan 10, 2006 10:45 am
John S.
Bericht 
Het blijft natuurlijk een klunzenstreek. De zielenroerselen van onze "Fuehrer" zullen wel altijd schemerig blijven..........
Ik denk dat Hitler nog steeds dubbel was in zijn houding tov de Britten. Uiteindelijk wilde hij toch een alliantie, misschien dat hij door niet door te pakken op het BEF hoopte iets te kunnen afdwingen op diplomatiek gebied......Dat blijft voor mij toch de meest logische theorie, omdat ik gewoonweg niet geloof dat Hitler zijn troepen niet in een "straatgevecht" durfde te sturen.....Gezien zijn beslissingen op andere gebieden en andere steden (Stalingrad, Leningrad, Charkov etc.) mag dat niet aannemelijk zijn omdat hij daar ook heel rechtlijnig was.


di jan 10, 2006 10:52 am
ulbe
Bericht 
maar hitler zou toch een veel sterkere onderhandeling postie hebben gehad als hij groot britanie hun leger had ontnomen. daarom vind ik dit nogal een vrij twijfelachtige theorie


di jan 10, 2006 11:51 am
Grebbeberg.nl
Bericht 
Ik denk dat niet slechts een aspect meetelde. Het is vermoedelijk een combinatie van factoren geweest, waarbij ik denk dat enerzijds de euforie van de overwinning de heldere geest vertroebelde, en anderzijds de bewondering voor de Britten vermilde. Daarnaast zal ook het element van onderschatting hebben gespeeld en tenslotte het puur militaire verlangen de verbanden te herstellen. Ik denk dat de Duitsers grosso modo inderdaad geen massale evacuatie verwachtten en dat inderdaad de gedachtengang dat de Luftwaffe wel zou afrekenen met de grootste verplaatsingen post had gevat. Toen eenmaal duidelijk werd dat alles wat minder crescendo bleek te gaan schrok men weer wakker in Duitsland, maar toen was het gros der troepen vertrokken. Duinkerken zal altijd wel een mysterie blijven, hoewel ook hier weer het grappige fenomeen van de Britten die het vieren als hun huzarenstukje terwijl de facto de Duitsers hen lieten. Het doet me allemaal wat aan een El Alamein achtige overwinning denken. Voor de Britten was het overigens wel heel essentieel dat die 300,000 man terugkwamen, hoewel het gros geen wapen meer bezat. Wapens zijn makkelijker te vervangen dan ervaren militairen.


di jan 10, 2006 12:03 pm
Mario
Bericht 
Grebbeberg.nl schreef:
Het doet me allemaal wat aan een El Alamein achtige overwinning denken.

Wat bedoel je daarmee ?
Montgomery was trouwens ook betrokken bij de evacuatie. :mrgreen: (maar dat wist je wel, zeker)


di jan 10, 2006 12:26 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Montgomery was trouwens ook betrokken bij de evacuatie. (maar dat wist je wel, zeker)



Goh, verbaast me dat die dan zo goed is verlopen....... :mrgreen:


di jan 10, 2006 12:29 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Mario schreef:
Grebbeberg.nl schreef:
Het doet me allemaal wat aan een El Alamein achtige overwinning denken.

Wat bedoel je daarmee ?
Montgomery was trouwens ook betrokken bij de evacuatie. :mrgreen: (maar dat wist je wel, zeker)


El Alamein was ook een overwinning die de werd behaald omdat de Duitsers dat "toestonden".


di jan 10, 2006 1:17 pm
Gertos45
Bericht 
Grebbeberg.nl schreef:
El Alamein was ook een overwinning die de werd behaald omdat de Duitsers dat "toestonden".


Dit is wel discutabel!
De nederlaag kwam er door chronisch tekort aan manschappen, materiaal en benzine...iets wat de Duitsers de ganse oorlog parten heeft gespeeld.
Rusland eiste enorme hoeveelheden van het voorgaande, daarom liep El Alamein uit op een Duitse Nederlaag, maar of ze dit "toegestaan" hebben?

Je zou kunnen zeggen, het was een kwestie van prioriteiten, maar als je beperkt bent in materieel dan is dit een moeilijke opgave. Vergeet niet dat ten tijde van El Alamein het gevecht in Stalingrad vollop woedde...


di jan 10, 2006 1:28 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Hitler besloot het Afrikakorps niet langer te versterken c.q. te bevoorraden. Dat gebeurde pas weer daarna, toen het te laat was. De Slag werd gewonnen doordat de Duitsers keuzes moesten maken waar hun troepen te concentreren terwijl Monty voor het eerst de beschikking had over een overmacht en voldoende voorraad. Het is dus een overwinning geweest voor de Britten die niet zo zeer aan hun vernuft lag, maar aan Duits gebrek aan middelen. Dat de strijd bij El Alamein zo bekend werd ligt m.i. louter aan het feit dat het de eerste keer was dat de Britten niet verloren. Een flagrante overwinning was het allerminst. Hetzelfde gaat op voor Duinkerken. Als de Duitsers wel hadden doorgedrukt - en die kans hadden ze alleszins - dan waren de BEF en de Fransen ongenadig verslagen. Nu kregen ze de kans te ontsnappen wat wederom niet hun vernuft was, maar Duitse besluiteloosheid. In die zin zie ik dus een parallel.


di jan 10, 2006 2:17 pm
John S.
Bericht 
Grebbeberg schreef:

Citaat:
Het is dus een overwinning geweest voor de Britten die niet zo zeer aan hun vernuft lag, maar aan Duits gebrek aan middelen.


HELEMAAL MEE EENS !!


di jan 10, 2006 2:24 pm
Gertos45
Bericht 
Ja, dat is wel waar
:D


di jan 10, 2006 3:18 pm
steunwieler
Bericht 
Inderdaad, als de Duitsers zo slim waren om eerst de Britten overal te kwellen en niet het reusachtige Rusland aan te vallen, maar olie-rijke gebieden in het Midden-Oosten zou het misschien anders verlopen zijn...


di jan 10, 2006 10:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group