Het is nu do maart 28, 2024 12:30 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Waldläger Harskamp 
Auteur Bericht
maxbo3
Bericht Waldläger Harskamp
Ik ben op zoek naar foto's en overzichtskaarten hoe het Duitse Waldlager bij de Harskamp eruit heeft gezien. Het museum op het ISK heeft zeer weinig over die periode. Ikzelf ben wel op locatie geweest en daar bevinden zich nog betonnen funderingsresten. De locatie is ongeveer 1 km ten NNO vanaf rotonde Otterlo ten zuiden van Het ISK te Harskamp in het bos. Er staat wel een stukje beschreven in boek "Ede in wapenrok" maar geen foto's. Mijn vraag zijn er foto's en overzichtskaarten hoe het daadwerkelijk eruit heeft gezien? :cry:
Alvast dank voor de reacties
Max


zo feb 05, 2006 12:36 pm
maxbo3
Bericht 
Hier wat foto''s van het waldlager. Er is enorm veel funderingen terug te vinden. Wat het is moeilijk te zien. volgens mij funderingen van kleine barakken ed. Wie het weet mag het zeggen uiteraard!!
Afbeelding
fundering barak?
totaal 10x aanwezig
Afbeelding
kruipruimte onder barak?
Afbeelding
deze 3 doorgangen of poorten als setje staan in lijn. onderlinge afstand 5 meter. Dit kwam ik in totaal 6x tegen
Afbeelding
weer zo'n setje
Afbeelding
water tussen de fundering
Afbeelding
overwoekerde fundering
Afbeelding
vrijwel intacte toegang van setje van 3
Afbeelding
heeft veel weg van een waterput!

Dus wat is het allemaal?
Max


ma feb 13, 2006 3:00 pm
maxbo3
Bericht 
Hier een stukje uit de herrinneringen van een Rode Kruisman(site) waarin het waldlager voorkomt:

De 3e bevrijding van Otterlo

De tanks zijn dan allang uit het dorp verdwenen op weg naar Ede. Zo maakte hij kennis met Capt. H.L. Overholt uit Omemee, Staff-Sgt. Stanley Ford uit Ontario, Major J.J. Donnelly uit Ottawa en nog een aantal anderen, van wie de namen op een hakenkruis-armband staan, afgenomen van een NSKK-man (Nat.Soc.Kraftfahr Korps), die krijgsgevangen gemaakt was. Deze armband is een van zijn dierbaarste souvenirs. Na een gezellige avond met de nodige beers en malts dachten we te gaan slapen. Maar wat een misrekening. Uit, wat de Duitsers toen noemden het "Waldlager" in de Harskamp, waren grote aantallen Duitse SS-ers, die de Canadezen kennelijk over het hoofd hadden gezien, in het dorp geïnfiltreerd en trachtten de in de school ondergebrachte bataljonsstaf gevangen te nemen. Het gevolg was dat er hevige gevechten uitbraken. Dit resulteerde er in dat de Duitsers weer heer en meester werden in het met Nederlandse vlaggen getooide dorp. Uiteraard vielen er weer veel gewonden, zowel onder de militairen alswel onder de burgers, dat gaf weer handen vol werk, afvoer naar het nood- ziekenhuis werd door de Duitsers niet toegestaan, zodat het Hotel "Jagerslust" ingericht werd als noodverbandplaats.

Uit "Ede in wapenrok": In april 1945 (16 en 17 april), vlak voor de bevrijding, lagen er nog ruim 800 man infanterie en een tankeenheid van een Panzerkompanie onder commando van Oberstlt. Nibbe met Renault-tanks die op de fransen waren buitgemaakt".
Hier wordt dus niet over de SSérs gerept die dus in het Waldlager lagen. De infanterie lag dus in de "lager"Harskamp zelf.

Max


vr maart 10, 2006 7:17 pm
maxbo3
Bericht 
Citaat uit boek "Ede in wapenrok"

Harskamp bood bovendien onderdak aan legeronderdelen die er voor langere of kortere tijd verbleven zoals, van januari tot mei 1941, twee bataljons afwisselend afkomstig van vijf infanterie regimenten. Een deel werd ondergebracht in een zogenaamd "Waldlager", een stuk bosterrein aan de Otterloseweg ten zuiden van de Genieweg. Een citaat gedeelte uit een brief van de Wehrmachtbefehlhaber in den Niederlanden F. Christiansen: "In Truppenubungsplatz Harskamp steht das neue Waldlager, welches in diesen tagen benutsfertig wird, fur 1200 mann fur dass Heer zur verfugung. Pferde konnen im lager nicht untergebracht werden, jedoch in beschrankter Anzahl in den dorfern Harskamp, Otterlo, Wekerom und Stroe. Ferner konnen im schlafstall beim Waldlager etwa 120 pferde untergebracht werden". Bij het Waldlager waren drie "luftschutzbunkers"gebouwd.

:?


za maart 11, 2006 10:29 am
Philip,ABRG
Bericht 
Ik weetb wel dat er volgens oud harskampers ontzettend veel munitie daar in de grond moet liggen, voreger ging er afen toe eens een fosforgranaat branden, dus daar heb ik nooit lopen zoeken met de detector 8)


za maart 11, 2006 11:44 am
maxbo3
Bericht 
Vandaag het ISK museum in de Harskamp bezocht maar hier loopt werkelijk het spoor dood vwb het Waldlager. Er zijn geen foto's ed te bewonderen, er is helemaal niets hiervan terug te vinden. Navraag bleek dat er niemand iets meer wist dan wat al bekend was in boek "Ede in wapenrok".
Eigenlijk wel vreemd dat niemand van de oudgedienden van het museum hiervan weinig kennis hebben, tenslotte gaat het over een stukje geschiedenis van het ISK te Harskamp.

Weet eigenlijk iemand hier iets meer van(plattegronden, foto's, gegevens ed? alle hulp is welkom

Max


wo mei 24, 2006 4:44 pm
maxbo3
Bericht 
Uit hoge veluwe reeks 2

Ten tijde van de bouw jachthuis Sint Hubertus op de Hoge Veluwe, voor 1919, werd door de aannemer, de n.v. Nederlandsche Aannemening Maatschappij(NAM), een smalspoor aangelegd vanaf opslagplaats de Hoef, een buiten het park gelegen depot, naar de bouwplaats van het jachtslot. Op de Hoef werden de materialen opgeslagen die per trein op het station Stroe(destijds een halteplaats) waren aangevoerd. Van Stroe werd het materiaal met paard en wagen via de straatweg over Harskamp naar Otterlo gebracht. De opslagplaats op het terrein De Hoef werd ook wel het "Waldläger"genoemd, waarschijnlijk een gevolg van het feit dat Helene Kröller nog veel duits sprak en schreef en ook veel Duits personeel in dienst had. Vanaf de Hoef reed het smalspoorlijntje dagelijks verscheidene malen naar de bouwplaats.



Dus de opslagplaats "de Hoef" ten zuiden van het huidige ISK maar ten N van de huidige rotonde bij Otterlo, werd toen al voor 1919 het "Waldläger" genoemd. Het was toen niet meer dan een opslagplaats voor materialen. De Duitsers in 1940 hebben daar wel wat onderkomens gebouwd wat toen door de bevolking al het Waldläger werd genoemd.
Nu moeten er achter komen wat er soort onderkomens er stonden zodat de puzzel dan als geheel zo goed als is opgelost. Hopenlijk dat er nog foto's uit de tijd opduiken dat zou dan meegenomen zijn. :)

Het duurt even maar dit onderzoek nadert zijn einde!!!

Max


ma aug 07, 2006 4:57 pm
stephan.h
Bericht 
Ik heb vaker foto's zoals deze op het internet zien staan.

Misschien wel van hetzelfde ik zal eens kijken of ik het kan vinden. :wink:


ma aug 07, 2006 6:55 pm
RijkPloeg
Bericht 
Hallo Max,

Ik ben vanavond als rechtgeaarde Oterloer :-) die overal van op de hoogte is :-(
bij het Waldlager wezen wandelen. Wat een zee van restanten, beton zowel als aardverschuivingen!, ik was zeer verbaasd over de ravage. Nu maar eens bellen met de door mij bekende insiders dacht ik. Het antwoord dat ik vanavond kreeg was dat hier een rustplaats voor SS pantzer eenheden is gemaakt door de Duitsers. Dit betekend schuilparkeerplaatsen voor tanks, reparatieplekken voor tanks en rustplekken voor de bemanningen. Met name de schuilplaatsen voor hun tanks zijn nog goed te zien als schuin aflopende gaten in de grond. Hier hebben dus een aantal jaren diverse SS panzer eenheden hun recovery gekregen.
En tijdens de bevrijding van Otterlo werd dit voor de Canadezen en Engelsen een onverwacht tegenstand uit het "Waldlager".

Rijk.


do apr 26, 2007 10:38 pm
RijkPloeg
Bericht 
Het Waldlager.
Het terrein aan de Harskamper-Otterloseweg, wat we nu wel het landgoed De Hoef
noemen werd door de Duitsers na mei 1940 al spoedig in gebruik genomen als een
opleidingskamp voor onderdelen van het Duitse leger. In het beboste terrein werden 22 soldatenbarakken gebouwd. Aan de westzijde van de Harskamper-Otterloseweg stond een barak voor officieren. Dit Perceel is na de oorlog ontgonnen en staat nu meestal onder de mais. Op de hoek van de Genieweg en de Harskamperweg stond een wachthuisje en er werd wacht gelopen over de weg. Peet Brons (intussen overleden bekende Otterloer) vertelde eens, dat hij 's avonds in donker op zijn verduisterde fiets een schildwacht op de weg aanreed. Gelukkig zonder nadelige gevolgen voor hem. In dat terrein van de Hoef zijn nu nog schuine gaten in de grond te vinden, waarin de vrachtwagens, pantservoertuigen e.d. in dekking werden geschoven. Ook de fundamenten van latrines en barakken zijn nu nog te vinden. In een schapenstal waren 120 paarden onder gebracht Tot in de loop van 1943 zijn er paarden geweest.
In het Waldlager waren dus regelmatig enkele honderden rekruten aanwezig, meest Duilsers maar later ook wel Polen, Tsjechen e.d. Zij deden schietoefeningen op het terrein van het ISK. Het ven in het Waldlager werd ook bij de training gebruikt met volle bepakking en geweer er dwars door heen. Dit ven is overigens niet door de Duitsers gegraven. Het komt al voor op kaarten van 1934.
Ons dorp heeft in verhouding niet veel last gehad van dit Duitse opIeidingskamp. Het is verder ook nooit beschoten of gebombardeerd. De aanduiding 'Waldlager' stamt overigens al aan de fam. Kroller tussen 1915 en 1920. De Hoef werd toen gebruikt als opslagplaats van bouwmaterialen voor de bouw van het Jachthuis Sint Hubertus en toen werd door hen het woord Waldlager al gebruikt. De Krollers hadden toen nogal wat Duits personeel.

Uit een stuk verkregen van het ISK museum.

Rijk.


wo aug 08, 2007 9:15 pm
maxbo3
Bericht 
Bedankt Rijk voor je bijdrage :P .

We weten nu officieel(ISK-museum) wat het precies was. Nu nog foto's uit die tijd van het waldlager, het zou mooi zijn als dat een keer boven water komt. Ik realiseer me dat dat een utopie is!! :?


do aug 09, 2007 12:19 pm
Bob
Bericht 
Als ik google op 'Kamp Harskamp' zoek (google afbeeldingen) dan zie ik wel foto's van iets over Harskamp, weet niet of je dit kamp bedoeld???

Bob


do aug 09, 2007 1:02 pm
maxbo3
Bericht 
bedankt Bob voor je reactie 8) !

de foto's die daar getoond worden gaan over de Harskamp zelf, het huidige ISK. Het "waldlager" lag ten zuiden van het huidige ISK zelf in de bossen. Ik zoek dus foto's van het Waldlager.


ma aug 13, 2007 7:05 pm
RijkPloeg
Bericht Re: Waldläger Harskamp
Hallo Max,

Na lange tijd weer een vervolg hierop, ik heb er nu een foto van:

https://imageshack.com/my/images


zo feb 08, 2015 11:41 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group