Het is nu do maart 28, 2024 8:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Battle of the Bulge 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Gustav schreef:
Okay, de Amerikanen spreken van een zak, alle vooraanstaande historici spreken van een zak, maar er was geen zak :D

Ze spreken van een "Bulge" geen zak. Althans in de boeken die ik over dit onderwerp gelezen heb. Je zou eventueel kunnen citeren uit boeken waarin de term pocket of zak genoemd wordt in zake het Ardennen Offensief.
Barry schreef:
Bulge = Uitstulping

Opgelost?

Wat mij betref was dit al opgelost vanaf mijn eerste bericht. :wink:
Laten we maar niet verder vallen over zo'n abstracte term.


wo jun 16, 2004 12:33 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Uit verschillende orders verstrekt tijdens het offensief spreken de Amerikanen van "to counter the pocket created by German forces". Dit blijkt ondermeer uit de rapporten van de G2 van de 3rd Armoured Division en de 82nd Airborne, die overigens ook zulke bewoordingen gebruiken om de pocket op de westelijke Amblève oever te beschrijven. Een vergelijkbare situatie maar dan in het klein. Leibstandarte tussen Stavelot en La Gleize met van verschillende kanten Amerikaanse eenheden die tegen de zak duwen om de Duitsers te stoppen en terug te dringen.


wo jun 16, 2004 12:41 am
Harro
Bericht 
Kevin schreef:
vic schreef:
Citaat:
En welk doel had operatie Stösser?

Een kruispunt bij Baraque Michel innemen ter ondersteuning van het 12e Panzerleger.


Welk 12e Pantserleger?


wo jun 16, 2004 12:42 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Gustav schreef:

Welk 12e Pantserleger?

Volgens mij heb jij meer verstand van deze materie. :wink: Ik heb in elk geval een vergissing gemaakt.

Operatie Stösser was erop gericht om dit kruispunt vrij te houden voor het 6de Pantserleger waarvan de 12de SS-pantserdivisie een onderdeel was. Corrigeer me als dit ook niet juist is.

Welke divisies van het 12e pantserleger op dat moment hierbij betrokken waren weet ik niet, misschien kan Gustav hierover meer vertellen.


wo jun 16, 2004 1:22 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Kevin schreef:
Operatie Stösser was erop gericht om dit kruispunt vrij te houden voor het 6de Pantserleger waarvan de 12de SS-pantserdivisie een onderdeel was. Corrigeer me als dit ook niet juist is.

...Nee, zo is het helemaal juist hoor
Kevin schreef:
Welke divisies van het 12e pantserleger op dat moment hierbij betrokken waren weet ik niet, misschien kan Gustav hierover meer vertellen.

...geen enkele. Er was geen 12e pantserleger in de Ardennen. Alleen het 5e Pantserleger, het 6e Pantserleger en het 7e Leger namen deel aan het offensief.


wo jun 16, 2004 2:22 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Gustav schreef:
Kevin schreef:
Welke divisies van het 12e pantserleger op dat moment hierbij betrokken waren weet ik niet, misschien kan Gustav hierover meer vertellen.

...geen enkele. Er was geen 12e pantserleger in de Ardennen. Alleen het 5e Pantserleger, het 6e Pantserleger en het 7e Leger namen deel aan het offensief.

Sorry, ik bedoelde eigenlijk voor welke divisies van het 6e pantserleger de weg vrij gehouden moest worden op het kruispunt bij Baraque Michel. Ik maakte een stom typfoutje.


wo jun 16, 2004 2:29 pm
Profiel WWW
-G503-
Bericht 
Codenamen vinden volgens mij hun oorsprong in het idee van geheimhouding.
Als i.p.v. Op. Overlord gezegd werd, de Invasion Of Normandy, wist de vijand natuurlijk meteen waar de troepen naar toe moesten.
Het klinkt achteraf meestal wel leuk, maar het idee achter codenamen is toch anders.


zo aug 08, 2004 2:36 pm
Harro
Bericht 
Bedankt, maar waar reageer je op? Welke codenaam?

mvg


zo aug 08, 2004 2:38 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Gustav schreef:
Bedankt, maar waar reageer je op? Welke codenaam?

mvg


Waarschijnlijk op de originele vraagstelling:

Hans schreef:
Met de Battle of the Bulge wordt het Ardennenoffensief bedoeld in de winter van '44 / '45. Waar komt deze naam precies vandaan ? Waarom werd dit offensief niet, zoals vele veldslagen, gewoon vernoemd naar de plek waar zich dit allemaal afspeelde, namelijk de Ardennen ? Wat betekend Bulge eigenlijk in deze tekst ?


zo aug 08, 2004 2:41 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Aha, maar "Battle of the Bulge" was geen codenaam.

mvg


zo aug 08, 2004 2:42 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Gustav schreef:
Aha, maar "Battle of the Bulge" was geen codenaam.

mvg


Dat ben ik met je eens, de topicstarter breidde zijn vraagstelling trouwens later nog uit:

Hans schreef:
Hoe komen operaties eigenlijk aan hun codenamen ? Is hier een speciaal alfabetisch draaiboek voor, is hier een speciaal iemand voor aangesteld die een passende codenaam verzint, of........ ?


Ik denk dat dit de reactie mbt codenamen helemaal verklaard.


zo aug 08, 2004 2:45 pm
Profiel
-G503-
Bericht 
Nope, ik reageerde naar aanleiding van de vraag van iemand waarom codenamen werden gebruikt en waarom niet gewoon wat Hans ook vroeg.
Ik had alleen even niet gezien dat er ondertussen al een hele discussie achteraan gekomen was, waardoor dit een beetje achterloopt, maar ik was de reactie sowieso niet tegengekomen zag ik.


zo aug 08, 2004 2:46 pm
Harro
Bericht 
Okay 8)


zo aug 08, 2004 2:47 pm
Rik Scherpenberg
Bericht 
[EDIT barry] Ter verduidelijking: deze post en bovenstaande post was door de gebruiker al gewijzigd. Omdat er geen inhoud overbleef is bovenstaande post door mij verwijderd. Indien de gebruiker nogmaals zijn eerste boodschap wil plaatsen kan dit in deze post en mag mijn edit weg. [/EDIT]


Laatst bijgewerkt door Rik Scherpenberg op wo sep 01, 2004 10:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.



wo sep 01, 2004 4:23 am
Harro
Bericht 
Je spreekt jezelf tegen...
Rik Scherpenberg schreef:
De naam "The Battle of the Bulge" is een erfennis van na de oorlog
[...]
Battle of the Bulge, popular name in World War II for the German counterattack in the Ardennes, Dec., 1944–Jan., 1945. It is also known as the Battle of the Ardennes.

...maar goed, ik heb uit de NARA rapporten van de 82nd AB gezien, waarin tijdens de slag al van een "Bulge" werd gesproken dus ik ga voor versie twee - dus van tijdens, en niet van na de oorlog. Natuurlijk is Wacht am Rhein de officiële naam - maar je begrijpt dat de Amerikanen deze naam niet kenden en al helemaal niet gebruikten. Die hadden het, omdat ze de Duitsers uit "de zak" in hun linie wilden verdrijven, al tijdens het offnsief over "the bulge".


wo sep 01, 2004 7:28 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group