Het is nu do maart 28, 2024 10:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Oradour... 
Auteur Bericht
gunslinger
Bericht 
Het gaat vaak om de details wat ons aangrijpt..
Doodgeschoten Gi´s in de sneeuw, bevroren, koelbloedig neergeschoten door waffen ss troepen.
Een frans dorpje, vrouwen en kinderen levend verbrand in de kerk aangestoken door de waffen ss, alle mannen doodgeschoten, de ruines staan er nog.

Maar het is peanuts vergeleken met andere zaken,dus verdient het niet die overdreven aandacht die het al die jaren krijgt.

Ik ken nog een verhaal waar duizenden onschuldige mannen, vrouwen, kinderen levend verbrand zijn.


do jul 14, 2005 11:25 pm
Harro
Bericht 
Nee, niet weer Dreseden.


do jul 14, 2005 11:35 pm
gunslinger
Bericht 
Nee hoor, niet Dresden, dat valt onder de afdeling `eigen schuld, dikke bult`.


do jul 14, 2005 11:50 pm
Harro
Bericht 
Waar dan wel?


do jul 14, 2005 11:52 pm
gunslinger
Bericht 
Citaat:
Nee, niet weer Dreseden.

Ach laat maar, ik merk al dat Oradeur en Baugnez toch interesanter zijn.
dan de ver van mijn bed show. in dit geval helemaal in japan.
En daar komt nog bij dat hun ook begonnen zijn, sorry voor mijn naivitieit.


vr jul 15, 2005 12:02 am
Harro
Bericht 
Op fora (echt niet alleen hier) is de oorlog in Azië sowieso vrijwel onbesproken.


vr jul 15, 2005 12:03 am
Garand
Bericht 
Gunslinger,

vertel eens...


vr jul 15, 2005 10:16 am
Yvonne Heslinga
Bericht 
10 juni 1944.
Dag te laat, maar toch :)


Nu kan ik een dramatisch stuk schrijven met heel veel foto’s, waardoor iedereen “oeh”en ah” kan roepen.
Maar bereik ik daarmee dat er echt ergens bij stil gestaan word?
Of zet ik jullie aan het zoeken en lezen en ga je daardoor een beetje nadenken op deze mooie dag?
Iedere oorlog kent zijn wreedheden, iedere, het is geen computerspelletje, geen film, iedereen is na afloop echt dood, niemand staat op om naar de caravan te lopen om afgeschminkt te worden.
Soms zijn de wreedheden zo onvoorstelbaar dat het heel even nodig is ergens bij stil te staan, stil te staan bij iets waartoe wij als soort in staat zijn.
Ik kies voor wat droge, maar keiharde feiten:

“In het Franse dorp Oradour sur Glane beging een eenheid van de 2. SS-Panzer-Division “Das Reich” een dusdanig ernstige misdaad dat deze tot op de dag van vandaag regelmatig wordt aangehaald om de misdadigheid van de Waffen-SS aan te tonen. Als represaille voor de ontvoering van een SS-Sturmbannführer en andere verzetsactiviteiten werden in dit dorpje 190 mannen geëxecuteerd en 245 vrouwen en 207 kinderen in een afgesloten kerk levend verbrand op bevel van SS-Sturmbannführer Adolf Diekmann.”
http://www.go2war2.nl/artikel/1166/10



Droog, en hard.
Ik oordeel niet, ik veroordeel niet, ik wil op deze mooie dag alleen iets onder de aandacht brengen, iets om heel even bij stil te staan.
Ga zelf lezen en kijken.
Een werkelijk magnifiek filmpje kun je hier klikken bekijken. © www.gijsvandenbor.nl
Een geweldige site met uitgebreide informatie is op deze link hier klikken te vinden


Omdat zoiets niet vergeten mag worden hebben ze het dorp zo achtergelaten zoals het toen is achtergelaten door de Duitsers. Dit dorp kun je bezoeken.
Misschien eens iets anders om te bezichtigen op de vakantie..


zo jun 11, 2006 7:07 am
panzerschreck
Bericht 
Als we toch aansporen om te herdenken, wil ik graag aankaarten dat ipv Oradour er nog ontelbare "vergelijkbare" misdaden begaan zijn in voornamelijk Rusland, Jiegoslavie, Polen, Tsjechie-SL., Roemenie, enz

Het feit dat altijd, altijd maar de oorlogsmisdaden in Frankrijk belicht worden , word ik onderhand kotsmisselijk van, iedereen kent(min of meer) het gebeurde in Oradour wel, laten we vooral niet stil blijven staan met onze gedachten , maar ook de wrede slachtingen uit het Oost-blok herdenken (niet alleen maar de West Eropese) is een beetje heel erg hypocriet niet?

Wehrmacht, ss, wss ,luftwaffe begingen daar vaak wreedheden die niemand meer schijnt te (willen) kennen....... :cry:


ma jun 12, 2006 9:52 am
Harro
Bericht 
Toch vind ik "kotsmisselijk" wat erg straf.


ma jun 12, 2006 11:14 am
panzerschreck
Bericht 
Ok, idd kotsmisselijk is overdeven......
Alleen jammer dat Oradour toch nog steeds op de nr 1 positie komt als men oorlogsmisdaden tegen burgerbevolkingen (her) denkt.


ma jun 12, 2006 11:49 am
Mario
Bericht 
Het is misschien het meest bekende voorbeeld, maar of het nu steeds op nr.1 komt, daar ben ik niet zo zeker van, hoor. Lidice bijvoorbeeld.
Wie is de 'men' waar je naar verwijst ?

Ik ben het wel met je eens dat de misdaden in Oost-Europa onderbelicht, indien überhaupt al belicht, blijven.


ma jun 12, 2006 12:11 pm
Yvonne Heslinga
Bericht 
panzerschreck schreef:

Het feit dat altijd, altijd maar de oorlogsmisdaden in Frankrijk belicht worden , word ik onderhand kotsmisselijk van, iedereen kent(min of meer) het gebeurde in Oradour wel, laten we vooral niet stil blijven staan met onze gedachten , maar ook de wrede slachtingen uit het Oost-blok herdenken (niet alleen maar de West Eropese) is een beetje heel erg hypocriet niet?


Excuus voor mijn late reactie,
nergens wil ik andere wreedheden te kort doen, maar je moet ergens beginnen niet?
Verder denk ik dat je kennis van bepaalde zaken niet moet overschatten.
JIJ weet het misschien, maar er komen ook bezoekers die dingen lezen waar ze nog nooit van gehoord hebben.
Dus ga er niet van uit, omdat je WO2-geinteresseerde bent, dat dingen "allang"bekend zijn.

Als ik nu jeugd me volledig blanco aan zie staren als er een naam als bv Mengele valt, dan denk ik dat er nog veel, heel veel "werk"te doen is :)


wo jul 19, 2006 9:47 am
John S.
Bericht 
Garand:

Citaat:
p.s. ik moet haast telkens weer kotsen als ik lees hoe vaak de schuldigen van zulke wandaden achteraf vrijuit gingen en een normaal burgerleventje konden uitbouwen. cfr. Peiper ( wat een ander verhaal is, maar als voorbeeld van...)etc.



Kun je dit even uitleggen? Ik neem aan dat je Joachim Peiper bedoelt.
Kun je aantonen dat hij 'vrijuit' ging en een 'normaal burgerleventje' kon 'uitbouwen' ?

Ik ben erg benieuwd naar jouw argumenten en onderbouwing.........


wo jul 19, 2006 10:00 am
jobje
Bericht 
ik heb even (sorry) een vraag over iets: is er ergens een plek waar je iemand een persoonlijke vraag kan stellen: want ik wil graag weten hoe het komt dat Harro zoveel hierover weet (respect that)! vindt het zeker ook zeer interessant om zijn stukken te lezen.

maar wat ik me ook afvroeg (even on-topic): is er nog een tijd gesteld dat die verslagen vrij komen (zie quote)? of is dit voor onbepaalde tijd? want het is inderdaad wel raar dat ze die dan niet vrijgeven.

Citaat:
Als aanvulling: ik ben vooral nogal nieuwsgierig waarom de Franse autoriteiten de officiële rapporten niet vrijgeeft. Wat kan daar instaan dat geheimhouding zou rechtvaardigen...


vr jul 21, 2006 10:59 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group