Het is nu do apr 18, 2024 4:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
hoe maak ik echt beton? 
Auteur Bericht
arjan van pelt
Bericht hoe maak ik echt beton?
een vraag ik ben bezig met een bunker. deze heb ik gemaakt van piepschuim met daaroverheen een laagje gips. nu heb ik alleen wat problemen met de afwerking. hoe kan ik het beton er zo natuurlijk uit laten zien. en hoe kan ik de randen van de bekisteng laten zien in het beton

groet arjan


za mei 08, 2004 11:52 am
Robert Blokker
Bericht 
Ola Arjan

Wat ik zou doen om het bekisting profiel in je beton te krijgen is het volgende.
Ik zou eerst een dunne laag plamuur op je bunker smeren. Gewoon het spul dat je in de Doe het zelf zaak koopt (Grote tube weinig geld) Terwijl dit nog nat is leg je er allemaal stroken balsa hout op en die druk je er even op. Je wacht met het afhalen van die plankjes totdat het helemaal droog is. Mogelijk zou je dan nog even wat moeten bijwerken maar dit is mijn idee om bekistings sporen na te maken.

Greetz Robert


za mei 08, 2004 2:08 pm
Jurrie
Bericht 
Ja, ik gebruik zelf Alabastine Allesvuller...vult echt alles en is mooi spul..zit in een pakje van 500 gram dik (of meer) en kost ook iets van 5-6 euro ofzo

Moet btw weer nieuwe halen, de mijne is weer op;)

Jurrie


za mei 08, 2004 7:26 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Hoi,

Even een klein vraagje tussendoor, ik ga proberen een bunker van fort Eben-Emael na te maken als schaalmodel, nu heb ik hier al wat tips gehaald over het 'beton'. Het materiaal dat gebruikt word als 'geraamte' is piepschuim als ik het goed heb? Kan dit eventueel ook gedaan worden met klei? Want er zijn een aantal dingen die moeilijk zijn om met piepschuim te doen (observatieklokjes, de pantserkoepel, etc, de ronde vormen dus :) )

Dus mijn vraag, naast piepschuim kan ook klei worden gebruikt?

Tweede vraag, hoe maak je het best een camouflagenet na?! :?


Groetjes, Bart.


di jul 06, 2004 1:18 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Phoe, jazeker klei kan ook.
Zelf maak ik voor bunkers altijd een mal uit klei, modelplaten met relief en alles wat ik maar kan vinden dat lijkt op de echte structuur tot schuurpapier aan toe.

Deze mal vul ik met gips. Indien ik wil kan ik zo ook de binnenzijde erbij modelleren. Het is wel veel werk maar geeft mooie resultaten.

Camouflagenet. Ik weet niet welke schaal j egebruikt maar voor 1:72 het ik goede ervaring met oude haarnetjes die ik in een verfbad dompel en voor 1:35 koop ik ze gewoon in demodelwinkel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 06, 2004 3:30 pm
Profiel WWW
Antwerp X
Bericht 
Camouflagenet 1:35 ben je goedkoper af met wat verbandgaas


di jul 06, 2004 3:45 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, alleen voor een goed camouflagenet, en dan neem ik aan dat bedoeld wordt de grote netten die als afscherming tegen zich uit de lucht bedoeld werden, hadden grotere openingen.
Voor kleinere netten is gaas zeker een alternatief, alleen vind ik(puur persoonlijk hoor) het resuiltaat niet zo mooi.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 06, 2004 4:09 pm
Profiel WWW
Johan WILLAERT
Bericht Voorbeeld
Hierbij een voorbeeld van een bunker die gemaakt is volgens het procede dat hierboven beschreven is door Robert en Arjan.
Met wat verf op de plamuur krijg jemooie effecten.....

Afbeelding

Dit 1/1 diorama is gebaseerd op de foto's van de radiobunker op Utah Beach (huidige Cafe Le Roosevelt) en bevindt zich in een privé-museum in Belgie.

Rgds,

Johan


di jul 06, 2004 4:46 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Ok, bedankt voor de vele tips ;)
Naarmate het werk opschiet zal ik laten weten hoe het vordert

Groetjes,
Bart.


di jul 06, 2004 6:01 pm
Robert Blokker
Bericht 
Ola Mensen

Wederom weer Interessante vragen:

Citaat:
Hoi,

Even een klein vraagje tussendoor, ik ga proberen een bunker van fort Eben-Emael na te maken als schaalmodel, nu heb ik hier al wat tips gehaald over het 'beton'. Het materiaal dat gebruikt word als 'geraamte' is piepschuim als ik het goed heb? Kan dit eventueel ook gedaan worden met klei? Want er zijn een aantal dingen die moeilijk zijn om met piepschuim te doen (observatieklokjes, de pantserkoepel, etc, de ronde vormen dus )

Dus mijn vraag, naast piepschuim kan ook klei worden gebruikt?

Natuurlijk kan je je bunker van Klei maken ik heb hier persoonlijk wel mee geexperimenteerd het enige probleem dat ik ermee heb is dat het dio zo enorm zwaar word. Ik weet niet wat voor piepschuim je gebruikt maar zou ik je mogen afraden om dergelijke moeilijke vormen van het witte bolletjes schuim te maken. Ikzelf gebruik voor dat soort zaken Styrofoam (ook wel Hardfoam, Balsafoam, Styrodur en noem nog maar 20 namen). Het voordeel van Styrofoam is dat het niet uit bolletjes bestaat maar uit een massief blok schuim. Je kan het makkelijk snijden schuren etc. Je kan dus bijvoorbeeld de gepanzerde koepel van een bunker uitvijlen etc. Het werken met dit spul is eindeloos en je kan er veel dingen mee doen.
Het balletjes piepschuim gebruik ik alleen nog maar voor Grondwerk. IK maak tegenwoordig ook mijn huizen uit Styrofoam Easy as Pie.

Citaat:
Tweede vraag, hoe maak je het best een camouflagenet na?!

Citaat:
Camouflagenet. Ik weet niet welke schaal j egebruikt maar voor 1:72 het ik goede ervaring met oude haarnetjes die ik in een verfbad dompel en voor 1:35 koop ik ze gewoon in demodelwinkel.

Citaat:
Camouflagenet 1:35 ben je goedkoper af met wat verbandgaas

Citaat:
Tsja, alleen voor een goed camouflagenet, en dan neem ik aan dat bedoeld wordt de grote netten die als afscherming tegen zich uit de lucht bedoeld werden, hadden grotere openingen.
Voor kleinere netten is gaas zeker een alternatief, alleen vind ik(puur persoonlijk hoor) het resuiltaat niet zo mooi.

Genoeg voer om over te denken hier. Er word al een paar keer gaas genoemd en persoonlijk vind ik Gaas een stuk realistischer uitzien als het opgerold en gedrapeerd hangt aan de zijkant van een Tanktoren of zoiets dergelijks. Je moet goed kijken naar de afmetingen van een camo net in het echt. Je kan je hand in een vuist net door een van de mazen steken van een Camo net dus zou je moeten zoeken naar een vervanger daarvoor in de schaal waarin je werkt. Een figuur zou dus met gebalde vuist door een net moeten kunnen. Ook zit er vaak een bepaald patroon van textielstrips. Een voorbeeld hiervan vind je onder de volgende link:
http://kiwisinarmour.hobbyvista.com/images/camnet.jpg
Nou is dit een voorbeeld van een Geallieerd net en ik geloof dat duitse netten er weer wat anders uitzien maar daar moet je even wat onderzoek naar doen.
Ik heb hier nog een Foto met een camo net kan je zelf vergelijken hoe de patronen verschillen het net in kwestie hier is een Zweeds (denk ik ) net
Afbeelding

Wilco
Citaat:
Tsja, alleen voor een goed camouflagenet, en dan neem ik aan dat bedoeld wordt de grote netten die als afscherming tegen zich uit de lucht bedoeld werden, hadden grotere openingen.

Ik weet niet of dit zo is. Ik heb Verschillende camouflage netten in handen gehad door de jaren heen waaronder ook een paar originele uit de tweede wereldoorlog En als topstuk een net waarmee ze een FLAK stelling verborgen hielden in Normandie. En allemaal hadden ze eigenlijk dezelfde grootte maas. Alleen heb je als je uit de lucht onzichtbaar wilt zijn meer netten nodig. Dit is alleen wat ik uit mijn eigen ervaring weet te vertellen ben verder geen Authoriteit op het gebied van Camo netten.

Ik Hoop dat er weer iets nuttigs tussen mijn gebabbel zit

Greetz Robert


di jul 06, 2004 8:13 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Robert, er zit zeer zekers iets nuttigs in je gebabbel :)
Ik heb nu de keuze tussen 16 bunkers, welke zou ik eens nemen? :P

Nee, ik ga om te beginnen geen al te zotte toeren uithalen. Een 'simpele' bunker nemen die ik vandaag de dag nog langs alle kanten kan fotograferen. Sommige bunkers (vooral die aan de Tankgracht) zie je bijna niet meer door de enorme bomen die er in de tussentijd gegroeid zijn.

Nog even iets... ik woon in Belgie... wil nu het feit dat je hier in de omtrek niet veel hobbywinkeltjes hebt... :( maar goed, m'tricht is op minder dan 15 minuten van me verwijderd, dus waar maak ik me nou zorgen om :lol:

Citaat:
Styrofoam


is die gewoon te koop in de hobbywinkel, of is dat ergens speciaal ?


di jul 06, 2004 10:19 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Om dit met een voorbeeld te illustreren zal ik even 2 prentjes (1 van 1940, een van 2004 laten zien, van excact het zelfde punt genomen...)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


di jul 06, 2004 10:21 pm
Leroy
Bericht 
waar is dit precies :shock:


wo jul 07, 2004 9:45 am
Bart Geraerts
Bericht 
Fort Eben-Emael, Blok IV in de anti-tank gracht. Eerste twee foto's genomen vanaf de West zijde, de laatste vanaf de Zuid zijde. :wink:


wo jul 07, 2004 9:54 am
Jurrie
Bericht 
Bij mn Natter lijkt het eigenlijk ook wel aardig op beton:

http://members.lycos.nl/ww2centre/Plast ... atter2.jpg

Gewoon een plastic ondergrondjebeetje in zitten krassen...Leuk geairbrushed en nog een wash eroverheen en klaar..

Maar het is natuurlijk geen bunkermuur;)

Jurrie


wo jul 07, 2004 1:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group