Het is nu do maart 28, 2024 5:38 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Onbekende huls 
Auteur Bericht
Thor
Bericht Onbekende huls
Al weer jaren geleden heb ik bij de nieuwbouw van een garage bij mij in de buurt een hele hoop munitie gevonden. Met name veel kogels. Veel daarvan stonden nog op scherp, dus die heb ik (helaas :lol: ) moeten inleveren als klein jongetje.

Nu heb ik nog wel een huls, en nu ben ik erg nieuwsgierig bij welk wapen dat deze huls hoort.

Op de "onderkant" staat nog vaag het één en ander te lezen, waarbij onder andere duidelijk "VII" , waarschijnlijk ook "CP" en een jaartal 1941 (al weet ik niet zeker of de laatste 1 wel een 1 is, het kan ook best een ander cijfer zijn)

De huls is gevonden in het dorp Onstwedde (provincie Groningen en vlak bij de Duitse grens).

Ik hoop dat iemand hier het weet.

Hierbij de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


do sep 07, 2006 8:08 pm
Lenny Schrik
Bericht 
Is een Britse .303 huls.
VII is de 7e maand en 194(1)? het jaar.
Zou vliegtuigmunitie kunnen zijn, maar het enige toestel dat hier in de omgeving neerstortte was een Mosquito in de nacht van 19/20 april 1943 (De DZ755 van 151 squadron in een sloot te Smeerling) en die had geen .303 munitie aan boord maar 4-20 mm. Hispano's. De twee-koppige bemanning (Sparrow/Brown) ligt in Onstwedde begraven.
Dan misschien van de Poolse bevrijders in april 1945 (SMLE Nr. 4 Mk. 1 of Brengun).

Len


vr sep 08, 2006 12:01 am
Nico Roelofs
Bericht 
VII staat in ieder geval niet voor de maand. Waar precies voor weet ik niet meer. Is mij in het verleden wel een keer verteld.

Volgens mij is deze in ieder geval niet afgevuurd door een Enfield. Deze liet volgens mij ronde gaatjes achter in het slaghoedje. Ik weet echter niet hoe de slagpin van een Bren of Vickers eruit ziet. Maar waarschijnlijk is het door 1 van deze 2 wapens afgevuurd.

Maar de experts hier op munitie gebied kunnen hier wel meer over zeggen.


vr sep 08, 2006 8:33 am
Edgar
Bericht 
Is inderdaad een .303 huls, Brits gemaakt, door: Crompton Parkinson Co. Ltd, Guiseley, Yorkshire, U.K. (1939-1945). VII staat gewoon voor het type patroon, dus voor het type VII Ball, de meest voorkomende, anti-personeel, met loden kern. Ik geloof dat de slagpinindruk kenmerkend is voor alleen een Bren, maar dit weet ik niet 100% zeker.


vr sep 08, 2006 9:26 am
racefiets
Bericht 
VII staat voor het type kogel en deze was de standaard gedurende WO2. De slagpin indruk is inderdaad van de Bren.


vr sep 08, 2006 9:53 am
Lenny Schrik
Bericht 
Zo ben ook ik weer wat wijzer geworden, wat betreft deze munitie.

Met dank,

Len


vr sep 08, 2006 7:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group