Het is nu vr maart 29, 2024 9:10 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Adoptie van Lawrence F. Shea 
Auteur Bericht
-Spitfire-
Bericht 
Lawrence F. Shea - 2 april 1945 - 2 april 2007

Morgen is het 62 jaar geleden dat Lawrence sneuvelde in het plaatsje Kassel, Duitsland. Vandaar een bezoekje aan zijn graf vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lawrence F. Shea
23 september 1923 - 2 april 1945

Afbeelding


zo apr 01, 2007 7:34 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Mooie foto's Sebastiaan. Wat mij opvalt aan de foto's van de graven van Shea en Brinkey zijn alle kale witte kruisjes. Het ene graf met bloemen vormt een schril contrast met de overige graven. Hoeveel procent van de graven is eigenlijk geadopteerd? Zeker bij Margraten zou je eigenlijk denken dat dit er een hoop zijn, vanwege de grote bekendheid van deze begraafplaats, wat echter niet blijkt uit foto's.


zo apr 01, 2007 7:52 pm
Profiel
-Spitfire-
Bericht 
Ik heb geen idee hoeveel graven er zijn geadopteerd. Alleen heb ik het idee dat er op Margraten veel meer graven zijn geadopteerd dan op Henri-Chapelle, waar je moet zoeken naar een graf met bloemen.


zo apr 01, 2007 8:35 pm
Dennis N
Bericht 
Vraag het 21 april ter plaatse zou ik zeggen! :P
Ik weet ook niet hoeveel het er precies zijn, maar ik dacht heel veel in ieder geval! Het viel mij onlangs op, dat er ook zo veel bloemen lagen op de Duitse begraafplaats in Ysselstein, misschien zijn de Nederlanders hier wat meer in begaan dan onze zuiderburen?


zo apr 01, 2007 9:39 pm
-Spitfire-
Bericht 
Van de familie van Lawrence heb ik deze foto's gekregen:

Afbeelding

Elke keer als ik een foto zie van Lawrence heb ik het idee dat het iemand anders is. :lol:


zo apr 15, 2007 8:19 pm
-Spitfire-
Bericht 
Battlefield Tour

Aangezien de Battlefield Tour ook naar Margraten ging, heb ik natuurlijk weer wat bloemen bij zijn graf geplaatst! :D
Morgen vertrek ik voor een weekje naar Valkenburg. Op 4 mei is dan mijn plan om ook bloemen te bregen.

Hier de foto's van zaterdag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 april 1945

Ik heb nu contact met een paar veteranen van de A Company, 318th Inf Reg, 80th Inf Div. Zij hebben mij wat informatie gegeven over wat er op 2 april 1945 gebeurde in Kassel. Als ik terug ben zal ik wat informatie posten!


do apr 26, 2007 9:55 pm
-Spitfire-
Bericht 
2 april 1945, Kassel - Hoe hij waarschijnlijk sneuvelde

Met de verhalen van veteranen, After Action Report en een krantenbericht heb ik een idee gekregen hoe Lawrence waarschijnlijk is gesneuveld. Met quotes van veteranen en een krantenbericht probeer ik een beeld te geven wat er is gebeurd op 2 april 1945 in Kassel.

Arlin C. Barden
Regarding April 2, 1945, a day that I will always remember as I knew it was to be the last day of my life

De A Company van het 318th Infantry Regiment zat gelegerd op ongeveer 45 meter van de weg naar Kassel.
Kassel had normaal een populatie van 204.000 inwoners maar op dit moment woondden er nog maximaal 30.000 mensen. Het had een erg belangrijke spoorweg, snelweg en communicatiecenter en het had ook een belangrijke oorlogsindustrie die o.a. Royal Tiger Tanks produceerde.

Afbeelding

De leiding had de mannen van de A Company verteld dat er een Royal Tiger Tank was veroverd en die naar hun toe zou komen. De mannen hoorden een tank komen uit de stad en dachten dat het de tank was. Maar als snel bleek dat niet zo te zijn. Vijfenveertig meter achter de eerste tank kwam nog een tank. De tanks begonnen te vuren.

Arlin C. Barden
I remember seeing the most of our guys getting down, some on their stomaches

Er kwam nog een tank die vuurde over de hoofden van de mannen. Waarschijnlijk omdat hij op de top van een heuvel een tank dacht te zien staan. De mannen van de A Company dachten dat zij onder vuur werden genomen.
Sommige mannen probeerden het bos te bereiken dat aan de west kant van de weg lag en waar de B Company zat. Maar hiervoor moesten zij tussen de tanks doorrennen. Ze werden onder vuur genomen, veel mannen, waaronder waarschijnlijk ook Lawrence, werden geraakt.

Arlin C. Barden
I will remember the screaming and hollering of the wounded. I saw an aid man run ot the side of one of the wounded. His helmet and red crosses on all sides and he had a red cross armband on his slieve. He had just reached the wounded man and the machine guns of the tanks cut him down.

In totaal deden er 15 Duitse gepansterde voertuigen aan deze aanval mee en zeven Royal Tiger Tanks. Er werden bazooka's op deze tanks geschoten maar dit had geen enkele zin.

James S. Drylie
The Royal Tiger Tanks were so heavily armored that our bazooka shells didn't have much effect on them.

Afbeelding
Kassel van bovenaf

De gepansterde voertuigen en de tanks werden gesteund door ongeveer 150-200 man van de 166e Reserve Infanterie Divisie.

Bill Kane
There was a wide open,grassy knoll in the front of the "A" Company's position. Suddenly about 150-200 Germans appeared. I ordered no firing until I said so. When the Germans were exposed on the knoll to our front with no place to go. I ordered, "Commence firing". It was pure mayhem and slaughter. We took no prisoners (what would we do with them?) and lost no more men. "B" company took care of the infantry along the road. I would estimate at least 150-200 dead Germans in about an hour. The tanks retreated back into the city. We later learned that the tanks were built in Kassel.

Met behulp van artillerie en antitank kanonnen werden zes van de zeven Royal Tiger Tanks vernietigd. De Duitsers trokken zich terug in Kassel.
De 80th Infantry Division kreeg later die dag later nog met een tegenaanval te maken. In totaal duurde het 4 nachten en 3 dagen om Kassel in te nemen. Op 2 april 1945 verloor het 1e battaljon vier 75mm anti-tank kanonnen en één tank. Veertien man van het 1e battaljon sneuvelde en veel mannen raakten gewond.

Afbeelding


ma mei 07, 2007 2:45 pm
John S.
Bericht 
Auke:
Citaat:
Hoeveel procent van de graven is eigenlijk geadopteerd? Zeker bij Margraten zou je eigenlijk denken dat dit er een hoop zijn, vanwege de grote bekendheid van deze begraafplaats, wat echter niet blijkt uit foto's.



Ik heb zaterdag uit de krant vernomen dat er nog 400 graven beschikbaar gekomen zijn voor adoptie.
Ik weet niet op hoeveel het totaal nu komt, al denk ik dat 90% geadopteerd is.


ma mei 07, 2007 2:51 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Indrukwekkend Sebastiaan!


ma mei 07, 2007 7:31 pm
Profiel
-Spitfire-
Bericht 
barry schreef:
Indrukwekkend Sebastiaan!


Thanks Barry!


ma mei 07, 2007 10:11 pm
John S.
Bericht 
Inderdaad Sebastiaan, een erg mooie bijdrage !!!!


di mei 08, 2007 8:08 am
-Spitfire-
Bericht 
Nogmaals bedankt!

Overigens heb ik net even uit nieuwsgierigheid weer op de NARA gekeken. Voor zover bekend is heeft er maar één Lawrence Shea in het leger gezeten die uit Kings County, New York kwam. Ik keek rond en tot mijn grote verbazing staat er een record op de NARA van Lawrence J. Shea. En alle records kloppen, op het service nummer en de naam na, met die van Lawrence F. Shea. :?

Record op NARA.gov

Lijstje dat op mijn site staat:
Naam: Lawrence Shea
Geboren: 12 september 1923
Nativity: NY
County: Kings Cunty
Enlistment datum: 6 Oct 1942
Enlistment staat: NY
Rang: Private
Term of enlistment: Duration of war
Opleiding: Grammar school
Marital status: single
Hoogte: 68 inches
Gewicht: 74 kilo


di mei 08, 2007 12:01 pm
-Spitfire-
Bericht 
Foto's van zijn graf tijdens Memorial Day:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Informatie

Vandaag ontving ik ook weer een mailtje van de familie met wat informatie. Ze hadden enkele brieven gevonden, zoals de brief die een van zijn zussen kreeg over zijn dood, zijn Purple Heart en de vlag die over zijn kist lag. Die heeft de familie in 1949 toegestuurd gekregen. Ik ben erg benieuwd naar de kopieën van de brieven en de foto's van de spullen waar ik om gevraagd heb. :D


di mei 29, 2007 9:29 pm
-Spitfire-
Bericht 
Het IDPF file

Het duurde even maar na een paar maanden kwam dan het IDPF file van Lawrence binnen, die van Charles had ik ook gevraagd maar die kon men niet vinden.

De doodsoorzaak was een granaat(shell). Hij werd geraakt aan zijn borst. Ik begrijp alleen niet wat er bedoeld wordt met HE en side.

Lawrence werd op 5 april 1945 begraven op de Amerikaanse Begraafplaats in Bulzbach. Deze begraafplaats was een dag eerder pas geopend. Mocht iemand nog meer informatie hebben over de begraafplaats dan hoor ik dat graag!
Hij lag daar begraven in vak A, rij 1, graf 25.

Afbeelding

Hij is in 1946 begraven op Margraten in vak MMM, rij 1, graf 25. Uiteindelijk werd hij 6 januari 1949 definitief begraven waar hij nu ligt: vak D, rij 11, graf 26.
Over de staat van zijn lichaam: ingedeukte schedel, ingedeukte kaak en hij miste 1/3 deel van zijn spaakbeen. Zijn lichaam bevond zich al in een vergevorderde staat van ontbinding.


Afbeelding

De vader van Lawrence, Walter, had een verzoek opgeschreven: of er een foto gemaakt kon worden van het graf en naar hun kon worden opgestuurd. Als dit er inderdaad een foto gemaakt is, ben ik erg benieuwd naar deze foto!


za jun 02, 2007 9:10 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
De doodsoorzaak was een granaat(shell). Hij werd geraakt aan zijn borst. Ik begrijp alleen niet wat er bedoeld wordt met HE en side.
Ik doe een hele wilde gok hoor.. Aangezien zijn spaakbeen weg was: high end (bovenaan) chest (borstkast), side (zijkant)? Dat hij dus in zijn linker of rechter zijde is geraakt, tussen schouder en hals?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo jun 03, 2007 8:04 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group