Het is nu do maart 28, 2024 11:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Slag om de Roerdriehoek, US 8th Armored Division 
Auteur Bericht
Olle
Bericht 
Hee bedankt Stephan, dat is een echt interessante link. Die lui uit Neel, hebben er wat moois van gemaakt en de ooggetuigen verslagen zijn bar interessant. Ook dat de Duitsers het viaduct aan de Venlose weg hebben opgeblazen... was voor mij nieuw. Altijd gedacht dat het door een geallieerd bombardement op het emplacement was vernield. :idea:


ma apr 02, 2007 1:52 pm
Richard1976
Bericht 
Hey Stephan,

Inderdaad op deze site staan ook foto's. Ben alleen van mening dat dit geen foto's zijn van de daadwerkelijke bevrijding op 1 maart 1945, maar dat ter zijde.

www.maasniel.nl schreef:
Amerikaanse militairen van de 15de cavalerie groep van het 9de Amerikaanse leger houden pauze op de Wilhelminalaan
foto's vermoedelijk door dhr. Sommers gemaakt begin Maart 1945


Gr,

Richard


ma apr 02, 2007 8:19 pm
Master T
Bericht 
Ik wil graag aansluiten met een wedervraag over de Roerdriehoek.
Heeft iemand duidelijke getallen over het aantal militaire slachtoffers (zowel doden als gewonden aan beide kanten) in het gebied Maasbracht, Maasbracht-Beek en Linne.

Voorals nog kom ik zelf tot dit lijstje:
Maasbracht (dorp):
- Kerk = schermutselingen tussen +/- 15 duiters en ??? britten - 4 dode duitsers
- Molen = duitsers missen met hun panzerschrek, 4 duiters gevangen

Maasbrachtbeek:
- Tussen de Molen en Villa Bethula = 25 gewonde britten en 25 dode britten en 12 dode duitsers

- Tussen de Molen en het NS station Maasbracht = Eric Harden, verder geen idee ??????

Linne:
- Eiland Osen = 5 dode duiters en 1 pow , iemand nog meer cijfers??


vr jul 20, 2007 4:24 pm
Roel R
Bericht 
Een goede kennis (ex Britse Commando) heeft op Bell Island gevochten. Ik zal eens informeren naar aantallen slachtoffers.


vr jul 20, 2007 7:13 pm
Roel R
Bericht 
http://www.onceamarinealwaysamarine.co. ... isle45.htm


vr jul 20, 2007 7:15 pm
Master T
Bericht 
Bedankt voor de link, aantal tekst regels zijn iedentiek terug te vinden in het boek battle for the triangle...

wil binnenkort namelijk weer es met mn metaaldetector gaan zoeken in dat gebied, hopelijke dat ik nog meer vind :wink:

bedankt :)


vr jul 20, 2007 8:28 pm
Richard1976
Bericht 
Master T schreef:
Maasbrachtbeek:
- Tussen de Molen en Villa Bethula = 25 gewonde britten en 25 dode britten en 12 dode duitsers

- Tussen de Molen en het NS station Maasbracht = Eric Harden, verder geen idee ??????


Ik kan je geen cijfers geven over het totaal aantal slachtoffers. Volgens het eerder aangehaalde boek had het Royal Marines No 45 Commando in totaal meer dan 50 slachtoffers tijdens de aanval op 23 en 24 januari bij de Vlootbeek (tussen Maasbracht Station en Villa Berthula). Inclusief Eric Harden/RAMC. Zoals ik het begrijp moet je deze beide delen, zoals je het beschrijft, niet apart zien. Moeilijk te zeggen hoe dan de verhouding slachtoffers in beide delen precies lag.

Master T schreef:
Linne:
- Eiland Osen = 5 dode duiters en 1 pow , iemand nog meer cijfers??


Ook hier kan ik je geen exacte cijfers geven, want die heb ik niet. Bedoel je alleen tijdens de aanval van het Royal Marines No 45 Commando op Osen op 27 en 28 februari of ook de weken daarvoor en daarna?

Master T schreef:
wil binnenkort namelijk weer es met mn metaaldetector gaan zoeken in dat gebied, hopelijke dat ik nog meer vind :wink: bedankt :)


Wat heb je dan al gevonden als ik het mag vragen?


za jul 21, 2007 1:33 am
Master T
Bericht 
zijn er de weken ervoor en erna dan nog meer slachtoffers op het eiland Osen gevallen??

Niet heel veel bijzonders gevonden met mn metaaldetector:
Bij de molen: bijna drie complete rook granaat koppen, veel scherven.
Bij villa Bethula: een stehlhandgranaat en een britse koperen kogel (zeer waarschijnlijk verloren door iemand van HQ daar)

De rest van mijn verzameling bestaat uit opgekochte museumstukken die ik in de loop der tijd van een zeer grootverzamelaar uit maasbracht heb gekregen. :shock:


za jul 21, 2007 1:43 am
Harro
Bericht 
Mag dat trouwens zomaar, dat zoeken met een detector?


za jul 21, 2007 8:09 am
ErnstJan
Bericht 
Harro schreef:
Mag dat trouwens zomaar, dat zoeken met een detector?


Zo ver ik weet wel ja. Zo lang je je wel aan de wet houd, dus op openbaar terrein of met toestemming van de eigenaar.(kijk naar engeland daar werd van de week een oude vikingschat gevonden waarde € 1,5 miljoen. De vinders delen het met de eigenaar van de grond)


za jul 21, 2007 10:28 am
Richard1976
Bericht 
Master T schreef:
zijn er de weken ervoor en erna dan nog meer slachtoffers op het eiland Osen gevallen??


Even in het kort de situatie rondom Osen. Op 16 november 1944 waren Heel en Beegden bevrijdt en lag het front aan de Maas. Tot 6 december hadden de Duitsers bij Osen op de westoever (bij de sluis van Heel) een bruggenhoofd. Op deze dag vond een Britse aanval op het sluissencomplex plaats. Het brugje over de sluis werd door terugtrekkende FJ vernield. Vanaf dat moment lagen ze op zo'n tientalle meters afstand van elkaar. De Engelse op de westoever van de sluis en de Duitsers op de oostoever. Op 27 en 28 januari volgende vanuit Linne de aanval, maar deze mislukte. Zo bleef men dus een aantal maanden tegen over elkaar liggen. Osen is pas eind februari 1944, meen op 19 februari (exacte datum me even ontschoten) door de Duitsers opgegeven. Het eiland mocht van Hübner op geen enkele manier prijsgegeven worden. Vele Duitsers werden slachtoffer van artilleriebeschietingen en van sluipschutters. Vanuit de bomen in de Linnerweerd hadden de engelse sluipschutters een perfect zicht op Osen.


za jul 21, 2007 10:49 am
Richard1976
Bericht 
Voordat ik het vergeet. Hier is ook nog wat leesvoer te vinden. 8)


za jul 21, 2007 2:48 pm
Sgtfenne
Bericht 
Volgens berichten van de Amerikanen zouden er door de Duitsers nog patrouilles naar het eiland zijn gestuurd in februari. De Amerikanen in Linne zijn een aantal keren beschoten vanuit het eiland. Ook de Amerikanen hebben patrouilles over het eiland uitgevoerd richting Herten/Ool. Zal nog effe opzoeken waar ik dat ook alweer gelezen heb.


do aug 02, 2007 2:07 pm
Olle
Bericht 
Is er inmiddels iemand die het boek van Eric Munnix en Hugo Levels over de slag om de Roerdriehoek oftewel Operation Blackrock heeft gelezen?

Waar kan ik het kopen/bestellen en is het de moeite (lees 'geld' :roll: ) waard?
Fred


do jan 17, 2008 5:12 pm
Richard1976
Bericht 
Olle schreef:
Is er inmiddels iemand die het boek van Eric Munnix en Hugo Levels over de slag om de Roerdriehoek oftewel Operation Blackrock heeft gelezen?

Waar kan ik het kopen/bestellen en is het de moeite (lees 'geld' :roll: ) waard?
Fred


Het boek wat jij bedoelt heet "Van Kazemat tot Kelderleven". Het is een boek van 647 pagina's over Roermond tijdens de tweede wereldoorlog. Van 1939 t/m 1945. En is zeer de moeite waard als je meer over Roermond tijdens d'n oorlog wil weten, al is het alleen maar voor de vele foto's die er instaan. Dit boek is in Roermond in verschillende boekwinkels te verkrijgen. Weet niet zeker of het ergens buiten Roermond te krijgen is. Prijs ligt rond de 40 euro.
In de bevrijding van Roermond speelt Operation Blackcock een rol, maar wordt in het boek niet al te breed belicht. Wil je speciaal een boek over Operation Blackcock dan kun je beter het boek "De slag om de Roerdriehoek" van Baghus of het boek "Battle for the Roer Triangle" van Gootzen lezen, welke dieper op de Britse slag in gaan. Maar niet op het Amerikaanse deel. Hierover wordt in het boek van Eric Munnicks iets uitgebreider geschreven.
Hier staat ook het een en ander over de slag beschreven, maar er komt binnenkort een uitgebreider verslag te staan, hoofdzakelijk over het aandeel van de Britse 7th Armoured Division en de Amerikaanse 8th Armored Division. Aan dit verslag wordt nog gewerkt.


do jan 17, 2008 8:02 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group