Het is nu do okt 01, 2020 11:43 pm

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Fokker G-1 
Auteur Bericht
Barry

Bericht 
Aanvulling met dank aan Allert Goossens:

Allert Goossens schreef:
Op 10 mei werd de IV/LG1 – uitgerust met ruim 36 Stuka’s Ju-87B – ingezet rond het zuidfront Vesting-Holland en bij Rotterdam. Deze eenheid was onder meer verantwoordelijk voor ettelijke aanvallen op Rotterdamse doelen [zoals de marinierskazerne], en het tot zinken brengen van de HMS van Galen op de Nieuwe Waterweg. Ook kwam de Gruppe in aanraking met Engelse jachtvliegtuigen. De Gruppe werd hierna wisselend ingezet aan het noordelijke Belgische front en het zuidelijke deel van het Nederlandse front, waarbij het relatief haar zwaarste verlies leed op 13 mei. Tijdens Stuka aanvallen rond Alblasserdam en de Oude Maas op Nederlandse stellingen, werden zij onderschept door een Britse patrouille. Het gevecht ontspon zich boven de Alblasserwaard, Eiland van Dordt en Biesbosch met zes Britse Defiants en zes Britse Spitfires. Hierbij gingen vier Stuka’s verloren. Overigens gingen eveneens vijf Defiants en twee Bf-109E’s verloren.

ma mei 14, 2007 8:47 pm
Profiel
LVA
Bericht 
Sorry, even over het hoofd gezien. Inderdaad word er op de 10de mei een Stuka neergeschoten. Piloot is niet bekend. Ik was geloof ik even wat sneller met mn handen dan met mn verstand. Verder vind ik het wel leuk dat de 4de JaVA op 13 mei een Bf109 heeft neergeschoten in de buurt van Woerden. Er zijn daar namelijk geen stukken van bekend.
Het is overigens niet mn bedoeling om iemand af te zeiken, maar om wat dingetjes recht te zetten. Zelf heb ik een site waarop ik alle vliegtuigen van de Luchtmacht voor 1940 behandel. Er word namelijk onzin van heb ik jou daar neergezet oip het Internet. Ik houd daar niet zo van. Moet je jezelf eens indenken dat je een werkstuk moet maken en je haal info van Internet die helemaal niet waar blijkt te zijn (of onjuist vermeld, tis hoe je het bekijkt) Dat is zonde van je tijd.
Maar van die Ju87 ging ik de fout in, mn excuses daarvoor. Kzal voortaan eerst mijn antwoord onderbouwen met informatie.

do mei 17, 2007 10:02 pm
g-1reaper
Bericht 
Hier wat ik zo over de door G.I's neergeschoten toestellen terugvond;

4 X He-111
1 x Do-17
1 x me-109
2 x Ju-52
6 x onbekend
1 x Ju-87 (maarrrr... ?)

Overigens lagen er in de Biesbosch ook al twee wrakken van Junkers 52's, die daar op 10 mei neergeschoten waren door Ack-ack. Het was er dus een "minivliegtuigkerkhof".

Vermeldenswaardig is overigens dat een zeer grote hoeveelheid Duitse toestellen op het conto staan van het oudste toestel binnen de M.L., de Fokker C.V

za mei 19, 2007 2:26 pm
Mathieu

Bericht 
@LVA,

Het 4de Java heeft in mei 1940 geen enkel Duits toestel neergehaald. Er is vaak geschreven dat de vorig jaar overleden Anthonie van Ulsen een 109 neergeschoten heeft. Johan Schuurman heeft voor zijn boek "vliegveld Bergen NH 1938 1945" uitgebreidt onderzoek gedaan naar deze claim en nergens enige bevestiging van dit neerhalen gevonden. Overigens heeft van Ulsen in een persoonlijk geprek met Cor Oostveen ( voorzitter Stichting Fokker G.1) toegegeven dat hij geen Duits toestel neergehaald heeft. Eigenlijk is het niet mogelijk om met zekerheid te zeggen welke G.1 welk duits toestel heeft neergeschoten, het was als piloot schieten op wat je tegenkwam en tijd om rustig te kijken wat er verder met de duitser gebeurde was er niet.
Voor de liefhebber: bij de Oranje wef in Amsterdam-noord staat nog een hangaar van vliegveld Bergen. In 1946 is deze verplaatst van het vliegveld naar de oever van het IJ, ik ben erin geweest en de sporen van de oorlog zijn duidelijk zichtbaar aan de stalen spanten waaruit de hangaar opgebouwd is.

met vriendelijke groet,

Mathieu

zo mei 20, 2007 7:14 pm
Profiel WWW
g-1reaper
Bericht 
Ha Mathieu,
we blijven elkaar tegenkomen op allerlei fora/forae/fori :-)
Alles wel?
Bedankt voor je toevoeging, ik meende idd te herinneren dat er zelfs van Duitse toestellen in die buurt geen sprake was.
Ik wist niet dat er nog tastbare herinneringen waren aan het vliegveld, wie weet, als ik eens in de buurt ben kan ik eens kijken :-)
Ik ben trouwens razend benieuwd naar je vorderingen van je stuurhut!

di mei 22, 2007 11:17 pm
Mathieu

Bericht 
Hoi Edwin,

Inderdaad, zo "zie" je elkaar nog eens! Ik ben geloof ik op wel 10 forums actief in de hoop iets tegen te komen dat ik gebruiken kan voor mijn knutsel werk. Met het cockpit project ben ik nog niet verder gekomen dan te zien is op www.fokker-g1.nl . Wel heb ik inmiddels 2x spant 1 gemaakt, voor foto's zie onderstaande links:

http://www.1java.nl/attachment.php?atta ... 1174337343

http://www.1java.nl/attachment.php?atta ... 1174337343

Wat betreft de oude hangaar, deze is te zien op google earth, positie 52 23'07.7" N 4 56' 55.51" E

met vriendelijke groet,

Mathieu

wo mei 23, 2007 7:27 pm
Profiel WWW
Grantura
Bericht 
Ik heb dit nog gevonden. Fokker G1 animatie filmpje:

http://media.putfile.com/Fokker-GI-Jachtkruiser

vr mei 25, 2007 5:24 pm
Rednas
Bericht 
Zelfde maker denk ik:

http://www.luijken.com/gallery/displayi ... um=4&pos=3

vr mei 25, 2007 10:09 pm
LVA
Bericht 
Ha Edwin en Mattieu,
Zoals Edwin weet ben ik bezig met de neergeschoten toestellen door de M.L. in mei 1940. Mijn lijst van de toestellen die zijn neergeschoten door de G.1 zien er zo uit: (voor de volledige versie http://www.lva-40.nl/vliegers.html en dan een PDF bestand)

Buwalda met G.1 330:
1x Heinkel He 111P-2
1x Dornier Do-17Z

Kuipers met G.1 309:
2x Heinkel He 111 (waarvan 1x Heinkel He 111P-4)

Noomen met G.1 312:
2x Heinkel He 111

Sonderman met G.1 311:
2x Messerschmitt Bf109
1x Junkers Ju52

Souffree met G.1 328:
1x Heinkel He111
1x Messerschmitt Bf109

Woudenberg met G.1 329:
1x Junkers Ju52
1x Junkers Ju87

Totaal kom je dan op:
6x Heinkel He111
1x Dornier Do-17
3x Messerschmitt Bf109
2x Junkers Ju52
1x Junkers Ju87

Totaal 13 afgeschoten (geclaimde) toestellen. Ik ben hard op zoek naar harde bewijzen van de afschoten, een paar heb ik hier en daar al gevonden (zie eerder genoemde site)

MVG. Jan

ma mei 28, 2007 4:17 pm
Rednas
Bericht 
Een stukje Polgoon journaal met daarin een testvlucht van de Fokker G1!

http://www.youtube.com/watch?v=P9xv94gu ... ed&search=

di jun 26, 2007 2:06 am
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3