Het is nu vr maart 29, 2024 1:31 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Foto VE-Day Parade, Russia 1945 
Auteur Bericht
Bestuur STIWOT
Ewoud

Geregistreerd:
vr apr 16, 2004 7:05 pm
Berichten: 1024
Woonplaats: Amsterdam
Bericht Foto VE-Day Parade, Russia 1945
Afbeelding
bron: www.ww2color.com
Bijschrift: VE-Day Parade, Russia 1945

Wat is de bedoeling van de nazi vlaggenstokken?


za jun 23, 2007 1:02 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
De nazi vlaggenstokken zijn oorlogsbuit van de Russen. Die hebben ze meegenomen uit Berlijn. De achterliggende gedachte bij deze foto is, is dat de vlaggenstokken in plaats van opgeheven zijn, omlaag staan. Dus die nazi vlaggenstokken symboliseren eigenlijk de val van het derde rijk (Nazisme).

Groet Kaj


za jun 23, 2007 1:29 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Dat klopt. Hier en hier nog twee foto's vanuit een iets andere hoek. De vlaggen werden voor het Lenin-Mausoleum neergegooid, onder toeziend oog van Stalin en zijn naasten:

Afbeelding


za jun 23, 2007 2:01 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Ewoud

Geregistreerd:
vr apr 16, 2004 7:05 pm
Berichten: 1024
Woonplaats: Amsterdam
Bericht 
Aha, dat verklaart alles, dank u :)

_________________
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


za jun 23, 2007 2:17 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Nu vraag ik me toch af, wat er met deze vlaggenstokken is gebeurd? Dit vraag ik me af omdat de vaggenstokken van zilver waren en aangezien menig inwoner van Moskou dat wel kon gebruiken. Hebben ze deze stokken met bijbehorende vlag in een museum geplaats als overwinningsbuit of hebben de Russen ze omgesmolten voor verdere doeleinde? Misschien weet jij dat Auke aangezien jij een expert ben op het gebied van het comunisme en Rusland.


za jun 23, 2007 2:22 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Sorry voor mijn late reactie. Ik weet dat een aantal vlaggen aan musea zijn gegeven, onder andere de beroemde Adolf Hitler-vlag. Ik zal eens kijken of ik hier nog wat meer over kan vinden.


ma jul 23, 2007 11:29 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
De beroemde A. Hitler vlag?
BVedoel je die vlag links vooraan in de hoek Auke?


di jul 24, 2007 6:35 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Die ja. De daadwerkelijke vlag die aan de stok hoort werd niet gebruikt tijdens de parade maar bestaat nog wel; hij ligt opgeslagen in het archief van het Centrale Strijdkrachtenmuseum in Moskou.

Hier kun je de vlaggendrager nog wat beter zien:

Afbeelding

Ik vond dit trouwens op een andere website, over een ontmoeting in 1959 tussen de beroemde fotograaf Jevgeny Chaldei en de drager van de beroemde vlag. De foto en tekst komen uit Chaldei's boek Von Moskau nach Berlin. De foto kan trouwens niet van de ontmoeting zijn, maar op zijn vroegst uit de jaren '80, aan de onderscheidingen te zien!

Citaat:
Afbeelding

I went looking for Fyodor Legkoshur, the man who carried the Hitler banner. He lives in Obninsk, in the Kaluga region near Moscow. I spent a great deal of time searching for him and couldn't find him. Later on, there was an exhibit near Obninsk. A powerfully built older man with a child pointed to the picture and told the child his story. I asked him if he was the man in the picture and he said, "Yes, that's me." Then we went to his house and drank a great deal. He told me that 200 soldiers spent many days and nights practising throwing flag poles at the Kremlin Wall. The soldiers were taken to the Kremlin on June 24. This time, instead of a pole, each of them was given a Nazi standard. When it was his turn, he was given Hitler's personal standard. Legkoshur didn't want to take it because it was too disgusting. He didn't even want to touch it. Then he was told that it was a special honour and form of recognition.


di jul 24, 2007 7:00 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Interessant, Auke! :)

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo jul 29, 2007 4:39 pm
Profiel
Zhukov
Bericht 
Overigens zijn op youtube de kleurenbeelden te zien van de parade. Zoek op "victory parade 1945" en je ziet vier delen. In het tweede deel (uit m'n hoofd) is te zien dat Sovjet-soldaten de Nazi-bannieren op de grond aan de voet van het Lenin-Mausoleum gooien, als symbool van de totale overgave van Nazi-Duitsland aan de Sovjet Unie.


ma jul 30, 2007 12:11 am
dirk
Bericht 
Off-topic.........Over vaandels gesproken: is de zgn. Blutfahne (de met bloed besmeurde hakenkruisvlag die bij de Putsch werd gebruikt en tot nazi-relikwie werd verheven) ooit nog weleens ergens opgedoken ?


ma jul 30, 2007 1:34 pm
RainbowRob
Bericht 
Volgens wikipedia: The Blutfahne was last seen in public at the Induction Ceremony of the Volksturm on October 18, 1944. (Not at Gauleiter Adolf Wagner's funeral six months earlier, as has frequently been reported.) This ceremony was conducted by Himmler and attended by Keitel, Guderian, Lammers, Bormann, Fiehler, Schepmann and Kraus. The Blutfahne has not been seen since then. It is possible that it may have been destroyed, or it may yet survive, either in secret storage somewhere or simply unrecognized as such.

Volgens een andere site zou hij zijn vergaan tijdens de bombardementen van Munchen. Ik heb wel ook kort geleden ergens gelezen dat hij in Rusland zou zijn maar weet niet precies hoe dat zat. Misschien dat iemand anders er meer over weet.


ma jul 30, 2007 8:50 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Zulke dingen zijn niet vergaan tijdens bombardementen, dit soort dingen lagen tussen de kostbare kunst in diepe kelderbunkers. Hoogstwaarschijnlijk ligt deze Blutfahne in een Russische kluis te vergaan. :twisted: Boontje komt om zijn loontje. lol

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma jul 30, 2007 9:13 pm
Profiel
RainbowRob
Bericht 
Ik denk ook dat het in een kluis ergens in Rusland zal liggen. Kan je wel even uitleggen wat er grappig aan is wanneer dergelijke toch historisch belangrijke zaken vergaan???


di jul 31, 2007 5:59 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Nu we het toch off-topic over vaandels hebben, hieronder een afbeelding van de beroemde vlag die op de Reichstag werd gehesen in onderstaande wereldberoemde foto:

Afbeelding

Afbeelding

Er werden negen van dit soort 'Overwinningsbanieren' gemaakt, voor elke divisie nabij de Reichstag één. De divisie die het eerst bij de Reichstag was zou haar vlag daar hijsen. Dit exemplaar is ook de enige van deze negen vlaggen die nog bestaat. De afkortingen op de vlag staan voor "150e Orde van Koetoezov 2e Klasse Idritskaja Jagerdivisie, 79e Jagerkorps, 3e Stootleger, 1e Baltische Front".


di jul 31, 2007 9:38 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group