Het is nu do maart 28, 2024 11:35 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
SS AA 9... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Nee Barry, uit de BA-MA (maar daar heeft Dugdale zijn info ook vandaan)


wo aug 04, 2004 9:51 pm
Rick
Bericht 
In het boek van Clark wordt gesproken over 4 voertuigen die als eerste de brug overgingen de overkant hadden gehaald en er staat niet bij of dit achtrad voertuigen waren.
Van de puma (234/2) zijn er overgens maar 101 gemaakt en die werden dacht ik verdeeld over 4 SS pantser divisies waar alle in de AA (aufklarungs abteilung/verkennings eenheid) terecht kwamen.
Verder had je dan nog de 231 serie en de 232 serie (de 222 was een vierwieler).
Ik weet niet in welke divisies de puma's terecht kwamen maar het grotendeel werd naar het oostfront gestuurd een paar naar normandie en tijdens het ardennen offensief waren er nog enkele ingedeeld bij kampfgruppe Von Bohn.
Het schijnt trouwens dat harzer in de humber reed toen hij probeerde de brug over te komen op 18 september.

Rick


wo aug 04, 2004 10:10 pm
Harro
Bericht 
Rick, heb je de thread gelezen?


wo aug 04, 2004 10:19 pm
Harro
Bericht 
Rick schreef:
Van de puma (234/2) zijn er overgens maar 101 gemaakt

...klopt...
Citaat:
en die werden dacht ik verdeeld over 4 SS pantser divisies

...klopt niet...
- 2. Panzer-Division (25)
- 7. Panzer-Division (6)
- 13. Panzer-Division (?)
- 20. Panzer-Division (16)
- 130. Panzer-Lehr-Division (25)
- 1. SS Panzer-Division "LSSAH" (16)
- enkele voor testen en trainen
Citaat:
waar alle in de AA (aufklarungs abteilung/verkennings eenheid) terecht kwamen.

...klopt...
Citaat:
Verder had je dan nog de 231 serie en de 232 serie (de 222 was een vierwieler).

...klopt...
Citaat:
Ik weet niet in welke divisies de puma's terecht kwamen maar het grotendeel werd naar het oostfront gestuurd een paar naar normandie

...in Normandië

- 2. Panzer Division (24)
- 1. SS Panzer Division "LSSAH" (16)
- 130. Panzer Lehr Division (24)

...het oosten

- 7. Panzer Division (6)
- 13. Panzer Division (?)
- 20. Panzer Division (16)

Citaat:
en tijdens het ardennen offensief waren er nog enkele ingedeeld bij kampfgruppe Von Bohn.

Von Bohm (2. Panzer-Division). Maar Knittel had er ook nog drie (LSSAH)
Citaat:
Het schijnt trouwens dat harzer in de humber reed toen hij probeerde de brug over te komen op 18 september.

...Beute Humber (zie Gliederung: Stabskompanie)


wo aug 04, 2004 10:32 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Gustav schreef:
Nee Barry, uit de BA-MA (maar daar heeft Dugdale zijn info ook vandaan)


Bundesarchiv Abteilung Militärarchiv dus, wel raar dat bijvoorbeeld een persoon als Marcel Zwarts dit dan niet eerder ontdekt heeft.

Gustav schreef:
Rick schreef:
Het schijnt trouwens dat harzer in de humber reed toen hij probeerde de brug over te komen op 18 september.

...Beute Humber (zie Gliederung: Stabskompanie)


Er wordt ook gezegd dat hij voorop reed tijdens fase 1 van de aanval op de brug en dat de parachutisten daarom dachten dat het xxx-corps gearriveerd was.


wo aug 04, 2004 10:43 pm
Profiel
Rick
Bericht 
Gustav schreef:
Citaat:
Rick, heb je de thread gelezen?


Ja zie mijn eerste zin:
Rick schreef:
Citaat:
In het boek van Clark wordt gesproken over 4 voertuigen die als eerste de brug overgingen de overkant hadden gehaald en er staat niet bij of dit achtrad voertuigen waren.

Hiermee probeerde ik te zeggen dat deze auteur niet zeker wist of het achtrad voertuigen waren en heeft voor de correctheid het op 4 voertuigen gehouden.


Gustav schreef:
Citaat:
...klopt niet...
- 2. Panzer-Division (25)
- 7. Panzer-Division (6)
- 13. Panzer-Division (?)
- 20. Panzer-Division (16)
- 130. Panzer-Lehr-Division (25)
- 1. SS Panzer-Division "LSSAH" (16)
- enkele voor testen en trainen


Mijn bron was hierbij het boek tanks and armoured fighting vehicles of WW2 door Jim Winchester.

Rick


wo aug 04, 2004 10:48 pm
Rick
Bericht 
Gustav schreef:
Citaat:
- 2. Panzer-Division (25)
- 7. Panzer-Division (6)
- 13. Panzer-Division (?)
- 20. Panzer-Division (16)
- 130. Panzer-Lehr-Division (25)
- 1. SS Panzer-Division "LSSAH" (16)
- enkele voor testen en trainen


Hiermee geef je zelf dus al aan dat de 9e of de 10e SS pantser divisies niet over de sdkfz 234/2 beschikten.
Ook in het boek Arnhem van Martin Middlebrook wordt gesproken over de eerste paar pantserwagens die veilig de stad bereikten.
Met al deze feiten naast elkaar gelegd denk ik niet dat er op 18 september puma's over de brug bij Arnhem zijn gereden.

Rick


wo aug 04, 2004 11:15 pm
Harro
Bericht 
Dat bedoel ik met heb je de thread gelezen. Ik weet dat ze geen Puma's hadden. De Gliederung geeft alleen 231 en 222 in deStabskompanie. Ik vraag alleen waar het misverstand is ontstaan dat de groep van Gräbner wel voertuigen uit de 234-serie had. Zoals Barry benadrukte hebben de meeste boeken het namelijk wel over 234/1 e.d. Daarbij draag ik de mogelijkheid aan dat dit wellicht komt doordat veel achtwielers in geallieerde rapporten al snel "Puma" heten. Maar de vraag is of iemand met zekerheid kan zeggen waar dit aan ligt.


wo aug 04, 2004 11:22 pm
Rick
Bericht 
Waarschijnlijk heb je gelijk als je zegt dat veel achtrad voertuigen in geallieerde rapporten puma worden genoemd. Voertuig indentificatie lag tijdens de tweede wereld oorlog op een nog niet zo hoog niveau.
Vaak had men alleen maar een schaduw tekening (een tekening helemaal in het zwart waarin je alleen de omtrek zag) als trainings middel hierdoor zag je alleen de hoofdgroepen van het voertuig zoals het aantal wielen en of het een geschutskoepel heeft.
Het Duitse leger had op bijna al zijn voertuigen wel variatie's zo ook op de achtrad voertuigen.
Hierdoor zijn naar mijn mening veel onjuistheden opgedoken in rapporten over de juiste voertuigen en werd de sterkte vaak over- of onderschat.

Rick


wo aug 04, 2004 11:39 pm
Harro
Bericht 
Ik kwam op het idee dat ze nogal snel alles met acht wielen een Puma noemden door de drie "Pumas" die volgens rapporten achterbleven in La Gleize na de terugtocht van de LSSAH uit de pocket op de westoever van de Amblève. Deze "Pumas" waren in werkelijkheid een 234/2 en twee andere typen uit de 234-serie.


wo aug 04, 2004 11:45 pm
Rick
Bericht 
Dit soort fouten komen nou eenmaal voor in gevechtssituaties ook in rapporten die na de strijd opgemaakt zijn komt dit zoals je met dit voorbeeld laat zien voor.
Zeker als er een gevecht gaande is let je niet echt op wat voor voertuig je precies schiet je hebt zeker bij de vier zogenaamde puma's die de stad bereikten op 18 september schenen met een flinke snelheid te rijden en had een soldaat misschien enkele seconden om het voertuig te indentificeren.
Zeker tijdens de tweede wereld oorlog werden in de loop van de oorlog zoveel nieuwe voertuigen ontwikkeld dat er bijna geen mogelijkheid was om ieder voertuig zomaar te kunnen herkennen en werd vaak een panzer 4 door de schurzen die om de toren zaten aangezien als een tiger tank en een achtrad voertuig aangezien voor een puma.

Rick


do aug 05, 2004 12:03 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group