Het is nu ma sep 23, 2019 10:37 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Angstaanjagende wapens 
Auteur Bericht
Kevy

Bericht Angstaanjagende wapens
Hallo allemaal,

voor school moet ik het negatieve effect op het moreel van bepaalde wapens onderzoeken wanneer zij op het slagveld verschenen. Zelf zat ik al aan een aantal wapens als de tiger tank, stuka duibommenwerper (vooral in vroegere oorlogsjaren), spitfire en mg-42 (niet zeker) te denken. Zou iemand mij misschien kunnen helpen aan wat meer 'angstaanjagende' wapens met eventueel informatie over het effect op moreel of.. misschien wel een stukje interview van een veteraan?

Alvast bedankt voor hulp en reacties!

wo sep 19, 2007 4:55 pm
Profiel
John S.

Bericht 
Stalinorgel?

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

wo sep 19, 2007 4:56 pm
Profiel ICQ
Cossack

Bericht 
ME-262

wo sep 19, 2007 5:06 pm
Profiel
Ifs

Bericht 
gas

5de colonne

wo sep 19, 2007 5:56 pm
Profiel
Bart Geraerts

Bericht 
Het gebruik van de 50 en 12,5kg zgn Holle Ladingen op/in het fort van Eben-Emael, was de allereerste keer ter wereld en hebben een gigantische impact achtergelaten op zowel materiaal als moreel.

wo sep 19, 2007 5:58 pm
Profiel WWW
Rudi

Bericht 
Japanse kamikaze piloten.

Live your dream and let your dream come true.

wo sep 19, 2007 8:12 pm
Profiel WWW
pedor

Bericht 
atoombom

wo sep 19, 2007 8:16 pm
Profiel
Siggy

Bericht 
Hoe angstaanjagend een wapen is hangt af van de situatie waarin je je bevond. Voor de bemanning van een schip op de oceaan was een u-boot een angstaanjagend wapen, voor een u-boot bemanning waren destroyers en vliegtuigen weer angstaanjagend.

Voordat ik nu allerlei andere voorbeelden ga aanhalen wil ik benadrukken dat een wapen pas angstaanjagend wordt voor een soldaat als hij het effect ervan heeft ondervonden. We kunnen met terugwerkende kracht allerlei wapens benoemen die mogelijk angstaanjagend waren voor soldaten die dienden bij alle verschillende onderdelen van leger, luchtmacht of marine, maar dat heeft geen zin. Het gaat om de omstandigheden.

Artilerievuur an sich is niet angstaanjagend voor een getrainde soldaat, tenzij hij een aantal dagen onder voortdurend artilerievuur ligt zonder een moment rust, zonder een mogelijkheid om op een veilige plek weg te kruipen. Ik noem maar een voorbeeld.

Begrijp je waar ik heen wil?

Denk overigens ook eens aan wat bekendere voorbeelden van toepassingen van nieuwe wapens. Ironclads en onderzeeboten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog, Tanks en gifgas tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dat zijn bekende en helderder voorbeelden van nieuwe wapensystemen die een, volgens de her en der te vinden bronnen, negatieve impact hadden op moraal.

wo sep 19, 2007 8:46 pm
Profiel
Kevy

Bericht 
ja, ik snap je punt siggy en je hebt ook gelijk, ik had daar wat beter bij moeten nadenken. Ik zal overleggen met mijn 'partner' en morgen proberen de vraag anders te formuleren. Iedereen verder bedankt voor jullie reacties.

wo sep 19, 2007 9:15 pm
Profiel
Partizaan

Bericht 
De vlammenwerper zou niet misstaan in het rijtje.

Hoewel Vietnam daar toch wel de kroon in spant, zou je misschien ook over verscheidene 'boobytraps' een aardige kanttekening kunnen maken.
Zonder ooit een vijand te zien kon het aardig wat slachtoffers maken en had het geen positief effect op het moreel.

Daarbij is het zo dat de meeste ontworpen zijn om expliciet te verwonden, niet om te doden. 'n Ideetje?

Mourir au loin
C’est nous les Africains.

vr sep 28, 2007 11:42 am
Profiel
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
En wat te denken van de aanhoudende V1 bombardementen op Londen en bijvoorbeeld ook Antwerpen.

vr sep 28, 2007 1:21 pm
Profiel
David

Bericht 
Koningstiger....

vr sep 28, 2007 1:43 pm
Profiel
koenmarijt

Bericht 
Wat dachte je van mijnen. Deze hadden een demoraliserend effect op de soldaten, omdat ze met elke stap die ze zette, er op konden stappen. En de Duitse 'houtenmijnen' kon je ook niet opsporen met een mijndetector, denk aan Schuh mine 42.

Generaal- Veldmaarschalk Erwin Rommel

vr sep 28, 2007 4:37 pm
Profiel WWW
Paulus II

Bericht 
PzKpfw VI Ausf. E Tiger.

Hier waren de Geallieerden bang genoeg voor om vrijwel iedere Duitse tank als TIger te bestempelen.

Ook de MG-42 hoort denk ik in dit rijtje. In ieder geval het enige (?) Duitse wapen dat erg graag door de Geallieerden gebruikt werd tegen de oorspronkelijke eigenaren.

vr sep 28, 2007 8:03 pm
Profiel
Kevy

Bericht 
nogmaals iedereen bedankt voor reacties maar ik moet melden dat wij het onderwerp ietsjes veranderd hebben.. toch is bovengenoemde wel interessant.

vr sep 28, 2007 8:06 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende