Het is nu do maart 28, 2024 11:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Adoptiegraf: Michael S. Adamczyk 
Auteur Bericht
Foes
Bericht Adoptiegraf: Michael S. Adamczyk
beste forumleden,
hierbij mijn eerste post op dit zeer interessante forum.

Heb sinds 2 weken mijn certificaat binnen van Margraten, leek me een goed moment om mezelf eens aan te melden op dit forum. Ga morgen (2de paasdag) naar Margraten toe om wat foto's te maken, zal die proberen te posten.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen bij het vinden van meer info over een van Amerikaanse helden. Zal snel al mijn gevonden gegevens tot nu toe overzichtelijk op een rijtje zetten.

Zijn naam is Michael S. Adamczyk en hij diende in de 84ste infanterie divisie, 334th Regiment. Heb op internet al kunnen vinden dat de 84ste divisie op 18 november voor het eerst werd ingezet aan het front na op 1 november aangekomen te zijn op het ETO. Hij is gestorven terwijl de divisie deelnam aan Operation Clipper, een operatie om het Geilenkirchen gebied schoon te vegen. Hij stier op 21 november 1944, heeft dus maar 3 dagen oorlog overleefd.

Ik had wel een vraag: volgens internet was Michael Adamczyk 36 jaar toen hij stier, was het gebruikelijk dat mensen van die leeftijd zich nog vrijwillig aanmelden voor het Amerikaanse leger.

Zo, dat was mijn eerste post, hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen op dit forum en in de zoektocht naar info.

gegroet


zo apr 08, 2007 4:49 pm
Dennis N
Bericht 
Hallo Foes,

Welkom op dit forum!

Om je op op weg te helpen aangaande je zoektocht raad ik je aan om dittopic even door te lezen. Het zal je vast verder helpen!

Succs met je zoektocht!


zo apr 08, 2007 4:57 pm
-Spitfire-
Bericht 
Welkom!

Klik!
Hier is al aardig wat informatie!


zo apr 08, 2007 5:23 pm
Foes
Bericht 
Heb inmiddels het graf voor de 1ste maal bezocht, zal proberen een foto hierbij te plaatsen. Verder druk op internet aan het zoeken geweest, inmiddels mail-contact met een vrouw die een site beheert waarop ze zoveel mogelijk Adamczyks in de staat Pennsylvania bij elkaar probeert te linken. Een soort van stamboomonderzoek geloof ik. Deze vrouw is een beetje huiverig maar wilde op zich wel helpen. Ben in afwachting van haar volgende mail.
Verder heb ik in Engeland (via alibris.com) een 2de hands boek op de kop kunnen tikken, geschreven door Ken Ford met als Titel: "Assault on Germany: The battle for Geilenkirchen". Boek is inmiddels aangekomen en ik ben er druk in aan het lezen. Gaat compleet over de slag van de 84th Division in Operatie Clipper. Zeer interessant boek, geeft een mooi beeld waarmee zijn 334th Regiment mee bezig was op de dag van zijn sterven. Weet iemand misschien nog meer van die interessante boeken over 84th Division??

Ik weet 1 ding zeker nu, hij is gestorven in het harnas, 334th Regiment heeft flinke klappen gekregen daar.
Wil binnenkort wat zaken op gaan vragen in Amerika, moet ik nog uitzoeken hoe dat in zijn werk gaat.

Concluderend kan ik zeggen dat het veel voldoening geeft om een stukje geschiedenis van zo'n soldaat boven water te krijgen. Reactie van mijn omgeving is in 1ste instantie wat lacherig, maar als je het dan uitlegt waarom je zoiets doet hebben ze er toch veel respect voor.

Ik hou jullie op de hoogte
Afbeelding


za mei 05, 2007 12:28 pm
Foes
Bericht 
eindelijk het eerste echte succesje in de zoektocht naar informatie.
Heb zojuist deze mail ontvangen.


> First off, thank you very much for your willingness to adopt the
>grave of this fallen American soldier. As an American Army officer, I
>appreciate your willingness to do this, and I am sure the family of
>Pvt. Adamczyk would appreciate it, if they could ever be found.
>
> Pvt. Adamczyk died on the third day of combat operations. I have
>the references in my office at work, so I will have to look for exactly
>where this happened. It was in the operation in the vicinity of
>Prummern. He was part of G Company, 2nd Battalion of the 334th. If you can find an original G Company picture before deployment, and
>a knowledgable vet, I bet you could get a picture of him. Also, he was
>from Philadelphia, PA according to the roster.
>
> Let me check my sources tommorrow and try to get a fix on where G
>Company was that day.

ik heb een vermoeden dat dit weleens een grote hulp kan gaan worden, ik hoop er maar het beste van.


do mei 31, 2007 12:57 pm
Crazy Chris
Bericht 
Je bent al aardig onderweg :wink:


do mei 31, 2007 1:42 pm
Foes
Bericht 
Eindelijk weer een kleine update. Door drukte op het werk ben ik simpelweg niet in staat geweest om veel tijd te steken in mijn zoektocht. Heb nog steeds mailcontact met mijn Amerikaanse 'hulp' maar hij komt niet echt verder.
Heb vorige week via een Engelse website de officiele geschiedschrijving van de 84ste Division besteld. Ik wist niet dat er van elke Amerikaanse divisie die gevochten heeft in het ETO een officiele geschiedschrijving was.
Ben benieuwd wat er allemaal in staat, het zijn ruim 400 bladzijdes over de 84th Division. Daar moet toch van alles in te vinden zijn.
Heb nu wat meer tijd, hoop wat meer te kunnen posten over Michael S. Adamczyk


vr sep 14, 2007 10:12 pm
Foes
Bericht 
Heb ongeveer 5-6 weken geleden de officiele geschiedschrijving besteld van de 84th Division in Amerika. Heb hem vanmiddag binnengekregen en ik moet zeggen: Wat een prachtig naslagwerk.
Boek is uitgebracht in 1946: geschreven door Lt. Theodore Draper. Ik heb een zeer goede versie kunnen bemachtigen inclusief de originele " Roster of officers and enlisted men 84th Infantry Division ".
140 pagina's extra met alle personen die hebben gediend in de 84ste divisie van november 44 tot mei 45. Heb inmiddels ook mijn geadopteerde soldaat gevonden in de lange lijst van mensen, uiteraard KIA 21-11-44.
Zeer interessante tekeningen en plattegronden van het strijdtoneel waar de Divisie heeft gevochten. Ook een compleet hoofdstuk over Geilenkirchen, omgeving waar Michael S. Adamczyk gestorven is.

Ik vind echt dat dit boek tot nu toe mijn mooiste boek is wat ik in mijn bezit heb en dat zijn er toch heel wat.
Ik hou jullie op de hoogte van het boek.


do okt 11, 2007 11:40 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group