Het is nu do maart 28, 2024 2:16 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Adoptie van Richard A. Wertheim 
Auteur Bericht
-Spitfire-
Bericht Adoptie van Richard A. Wertheim
Richard A. Wertheim

Second Lieutenant, U.S. Army Air Forces
Service # O-679419
401st Bomber Squadron, 91st Bomber Group, Heavy
Entered the Service from: New York
Died: 6-Mar-44
Buried at: Plot A Row 34 Grave 44
Ardennes American Cemetery
Neupre, Belgium
Awards: Air Medal, Purple Heart

Afbeelding


zo okt 21, 2007 12:35 pm
-Spitfire-
Bericht 
Over 2LT Wertheim

Wertheim werd in 1915 geboren en leefde in Kings County, New York. Bij toeval dezelfde plaats als waar Lawrence vandaan kwam. Wertheim was getrouwd en werkte in de elektro industrie. Hij zat een jaar vrijwillig in de National Guardsman en op 13-01-1942 ging hij definitief het leger in.

6 maart 1944

Ik heb natuurlijk al wat onderzoek gedaan en via de website van de 91st Bomb Group vond ik al wat informatie. Het vliegtuig waarin Wertheim vloog was een B-17. De crew van zijn laatste vlucht was als volgt:

Citaat:
Lt. Bob Tibbetts, Alexander Ellerman III, L. T. Sharum, R. A. Wertheim, T/Sgts. J. W. Brady, R. S. Kidder, S/Sgts. H. J. Rhode, D. E, Morse, Sgt. S. A. Barratt Jr., S/Sgt. W. J. Davis.


De missie van die dag was Hoppergarten, Duitsland. Op de site wordt het volgende vermeld over die dag:

Citaat:
BOMBING RESULTS: Generally unobserved. PFF bombing on what is believed to be Hoppergarten, Germany .

ENEMY AIRCRAFT: As many as 100 reported, including Me 410s, Me 110s,Me 109s and FW 190s. This formation was first attacked by Twin Engine E/A, then by Single Engine E/F. Masses of E/F Attacked our formations all at once, presumably in an attempt to overpower the firepower of this Combat Wing. Some instances of rockets being fired at our formation were reported.

FIGHTER SUPPORT: The escort was very good with the exception of just before the target and just afterwards. Cover over the target was good but our fighters seemed to be heavily outnumbered.

FLAK; En route to the target moderate accurate AA fire was experienced from the vicinities of Lingen, Rheine and Osnabruck . Meager, inaccurate AA fire was reported from the vicinities of Diepholz, Nienburg and Celle . Some crews reported meager and inaccurate AA fire at the target.

CASUALTIES: None.


Ondanks dat er bij Casualties none staat wordt later het volgende vermeldt:
Citaat:
TRANSCRIBERS NOTE: There are several inconsistencies in the Mission report for the above mission. It is stated that three crews were Missing In Action. Yet, under Casualties the Mission report lists none.


zo okt 21, 2007 12:45 pm
-Spitfire-
Bericht 
6 maart 1944 (2)

Richard A. Wertheim was bombardier van de B-17 My Darling Also. Meer info over het neerstorten van het vliegtuig:
Citaat:
Neergeschoten door 2 of 3 FW 190 van Sturmstaffel 1. Volgens oogetuigen van andere vliegtuigen schoten de schutters van het vliegtuig de leidende FW neer die vervolgens de B-17 ramde en de rechter stabilezer er afrukte en hierop een exposie volgde de B-17 raakte hier op in een spin en alleen 1 WG en TG konden nog uit het vliegtuig komen.


Bedankt Ron_r voor deze informatie! Met de naam van het vliegtuig heb ik even verder gezocht en vond toen het verhaal van één van de twee overlevenden van dit vliegtuig. Ik vond ook zijn adres dus ik ga hem een brief schrijven. Ik weet niet hoe oud dit verhaal is maar ik hoop dat hij nog leeft! Het verhaal:

http://www.91stbombgroup.com/danamorse.html


zo okt 21, 2007 3:36 pm
ron_R
Bericht 
heb wel voor je wat mailadressen van leden van de 91ste BG
kan je die mailen of je kan een berichtjes plaatsen in het gastenboek

ron


ma okt 22, 2007 6:00 am
-Spitfire-
Bericht 
Lijkt me zeker interessant, Ron! Zou leuk zijn als je die wilt sturen.

En alweer een informatie update:

Na even gegoogled te hebben op de naam van het vliegtuig, My Darling Also, kwam ik een bericht tegen op een Amerikaans forum. Iemand was op zoek naar meer informatie over het vliegtuig omdat hij er een schilderij/tekening wilde laten maken voor zijn boek over een Duits jachtsquadron. Ik heb hem een mailtje gestuurd en kreeg antwoord terug. Er is inderdaad een tekening van gemaakt, hij heeft foto's van het vliegtuig op de dag van die crash en nog meer informatie die hij binnenkort naar mij toestuurt! :D


ma okt 22, 2007 9:05 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Wauw, dat zijn leuke dingen, Sebastiaan! :D

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma okt 22, 2007 9:36 pm
Profiel
ron_R
Bericht 
hoi sebastiaan stuur je wel een pm met de adressen

ben ook geintresserd in de foto en en de info die je krijgt
zou je dankbaar zijn als je die wilt delen
neem aan dat je ook op de website van de 91st Bg heb gekeken
en dan de daily's
wertheim vloog zijn eerste missie in nov 1943
http://www.91stbombgroup.com/Dailies/401stdailies.html

groeten ron


di okt 23, 2007 6:11 am
-Spitfire-
Bericht 
MY DARLING ALSO
42-31578
B-17G-20-BO J
91/401-L LL-L j


Rolling off Boeing's production line just an houror two after My Beloved Too, this ship also made its way to England and to the 40lst Squadron. Arriving at Bassingbourn just two days before: the end of 1943 it had overtaken its sister shipsome where along the way and was engaged in active service with a full month's head start. Tony Starcer is believed to have painted the nose art although no photo has yet come to light.

William Smith was the first pilot to take the plane on a combat mission, on 4th January to Kiel to bomb the U-boat yards. In the ten missions
which were flown up to the end of February, seven crews flew My Darling Also. The plane survived the costly mission to Oschersleben on the 11th January but on 6th March it was one of 69 heavy bombers of he 8th Air Force which failed to return from the first mission to succeed in striking Berlin in daylight.

Just north of Magdeburg, two or three Fw190s from Sturrnstaffel 1 attacked My Darling Also from six o'clock and set the No.3 engine ablaze.
This staffel was known to operate a special heavily-armoured variant of the Fw190 which was capable of absorbing a tremendous amount damage. Other crews in the formation reported seeing gunners from the ship achieve several hits on their attackers and in particular the leading fighter. Its pilot dead or severely wounded, the Focke Wulf careered on into the Fortress, knocked off its right stabilizer and exploded into a cartwheel of flame. The huge fireball engulfed both attacker and victim and a searing wall of flame also caught a following fighter. It too burst into flames and all three aircraft went down with My Darling Also sliding away apparently still under some degree of control.

The inside of the plane was a shambles of twisted metal, shattered equipment, severed cables and at least three wounded crewmen. As the B17 began to tumble and spin through the air the massive forces of centrifuge took control and only two men were able to claw their way out.
Waist gunner Dana Morse and tail gunner Walter Davis were the fortunate survivors, all the rest of the crew of ten perished.


zo dec 09, 2007 1:19 am
ron_R
Bericht 
hoi spitfire

zag je berichtje op armyforce.com
maar weer wat info gevonden voor je

vliegtuig werd aan gevallen door 2 FW190
1 FW 190 heeft de B-17 geramd en de FW190 werd in brand geschoten door de schutters van het vliegtuig

alle 3 de vliegtuigen chrashte rond 12.50 hrs in de buurt van Letzlingen

alle gesneuvelde werden begraven in Javenitz en later overgebracht naar Ardenne cemetery voor de meeste werden teru gebracht naar de states
alleen de BTG bleef begraven op ardenne Cemetery (B-32-23)


wo dec 26, 2007 3:56 pm
-Spitfire-
Bericht 
Ah interresant! Volgens een andere site zijn ze gecrasht, teminste My Darling Also, vlakbij Magdeburg. Maar ik geloof dat het ook erg dicht in de buurt ligt.

Harold J. Rode is inderdaad de enige die ook nog op Ardennes ligt begraven naast Richard A. Wertheim.


wo dec 26, 2007 6:16 pm
-Spitfire-
Bericht 
Crewfoto

Vandaag van iemand een crewfoto mogen ontvangen van de crew waar Richard A. Wertheim mee vloog! Waar ik natuurlijk erg blij mee ben! Deze foto is gemaakt voordat ze naar het 401st Bomb Squadron gingen.

Afbeelding
Staand (vlnr): Charles E. Clark, Walter J. Davis, Woodrow T. Tressler, Robert E. Kidder en Dana E. Morse
Knielend (vlnr): Leo T. Sharum, Bob Tibbetts, Richard A. Wertheim en Alexander Ellerman III.

Charles E. Clark en Woodrow T. Tressler zijn later vervangen door Harold J. Rhode en Sydney A. Barratt.


do dec 27, 2007 3:05 pm
-Spitfire-
Bericht 
Heb laatst het onderzoek weer opgepakt en ben nu bezig met de familie. Ik kom steeds weer eens stapje dichter in de buurt. Een overzicht is hier te vinden:
http://www.sebastiaancollectie.nl/richa ... milie.html

Ik ga binnenkort de Obituary van zijn zus opvragen in de hoop wat namen van familieleden te vinden. :)


do jun 12, 2008 6:44 pm
-Spitfire-
Bericht 
Pas heb ik zijn IPDF nog eens doorgebladerd, hier een samenvatting van het boekwerk.

Samenvatting IPDF Richard A. Wertheim

Oorspronkelijk werd Richard A. Wertheim begraven als Unknown X-5082 in Vak Y, Rij 10 en graf 243 op de Amerikaanse Begraafplaats Ardennes in Neuville-en-Condroz. Oorspronkelijk was hij eerst begraven op een begraafplaats in Jaevenitz, Duitsland in een individueel graf dat gemerkt werd met Unknown American. Naast zijn graf waren er nog vijf individuele graven van Amerikaanse soldaten, leden van zijn crew, op de begraafplaats en een massagraf waar de overblijfselen van drie Amerikaanse soldaten begraven.

Alle soldaten begraven op de Jaevenitz begraafplaats werden geïdentificeerd als crewmembers van de My Darling Also die in de omgeving van Magdeburg neerstortte. Op 13 november 1949 werd de identificatie officieel voltooid, op 8 december werden de rapporten opgemaakt en werd naar de familie van Richard A. Wertheim een brief gestuurd dat zijn lichaam geïdentificeerd was. De identificatie van het lichaam van Richard A. Wertheim kon worden vastgesteld door het vinden van zijn dogtag bij het lichaam, bomber wings, 2nd Lieutant Bars, lichamelijke kenmerken zoals zijn rode haar en zijn gebit en verschillende identificaties in de kleding zoals “W-9419” wat zijn initiaal was en een deel van zijn service number. Identificatie is verricht door soldaten die op de Amerikaanse Begraafplaats Margraten zaten.

Op 13 februari 1947 brachten Amerikaanse soldaten een bezoek aan Jaevenitz en namen daar contact op met de burgermeester over het feit dat een vliegtuig in maart 1944 in de omgeving was gezien die in brand vloog en waarschillende parachutisten uit kwamen. Dit vliegtuig was de My Darling Also. Het vliegtuig explodeerde in omgeving en de lichamen van crewmembers werden in de omgeving “badly smashed” aangetroffen door Duitse burgers. Duitse soldaten uit Gardelegen zorgden voor de lichamen, waarvan ze de persoonlijke eigendommen van weghaalde en ook van 5 van de zes lichamen de dogtags en de lichamen begroeven op de begraafplaats. Frits Matthis, Duits burger, had de dogtags van de soldaten gezien en wist Wertheim zich te herinneren door de Duitse klinkende naam. Alleen het lichaam van Richard A. Wertheim werd vrijwel gelijk geïdentificeerd door de dogtag bij het lichaam.

Het lichaam van Richard A. Wertheim werd, nog als unknown X-5082 op 16 juli 1947 begraven op de Amerikaanse Begraafplaats Ardennes. Zijn lichaam was overigens niet compleet, een groot deel van zijn schedel en bijna al zijn vingers ontbraken. Zijn familie leek niet weten dat Richard A. Wertheim MIA was, daar zijn zus in 1947 een brief stuurde met de vraag waar haar broer begraven was. Het antwoord was dat ze helaas nog geen lichaam hadden kunnen vinden…

Zijn vrouw Florence Louise Wertheim kreeg nog wat persoonlijke items en geld van haar man Richard A. Wertheim thuisgestuurd. Maar dit zal waarschijnlijk haar leed niet verzacht hebben. Richard A. Wertheim geboren op 15 november 1915 sneuvelde op 28 jarige leeftijd op 6 maart 1944 en ligt nu begraven op de Amerikaanse Begraafplaats Ardennes.

Afbeelding


za sep 27, 2008 3:12 pm
-Spitfire-
Bericht 
Nog steeds geen familiecontact, maar wel iets nieuws op de website van de 91st Bomb Group. De crash op 6 maart 1944 was niet zijn eerste crash. Eerder had hij er al een overleefd. Tijdens zijn eerste missie raakte zijn bomber zo beschadigd door Flak, dat ze een noodlanding hebben gemaakt op de Noordzee. Ze zijn toen opgepikt door een schip.

Het verhaal, beschrijven door de piloot:
http://www.91stbombgroup.com/91st_tales ... ssion.html


za jun 27, 2009 11:15 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group