Het is nu di maart 19, 2024 7:04 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Italiaanse overwiningen 
Auteur Bericht
Kazin
Bericht 
Harro over Libië dat zeg ik tog ook de heletijd :|


zo nov 18, 2007 2:34 pm
Harro
Bericht 
Nee, dat is het probleem juist. Je snapt het niet en je wil niet luisteren naar de mensen die het je willen uitleggen.


zo nov 18, 2007 2:36 pm
Kazin
Bericht 
Wat ik over Libië zij, dat hij eerst van Italiaanse hadden was, jullie zeggen dat hij van de Britten was. En dat klopt niet. De Italianen waren de eerste die Libië veroverd hadden. Het was een kolonie. Het werd pas later door de Britten veroverd, nadat ze de Italianen aanvielen. En toen alles bijna door de Britten veroverd werd, riepen de Italianen de Duitsers te hulp, Erwin Rommel kwam en begon een nieuwe offensief tegen de Britten en dreef hun terug. En later bij de slag om El Alamein moesten de Duitsers en (Italianen) hun strategische terugtocht plannen, dit werd door Erwin Rommel gedaan. Dit omdat El Alamein Bernard Montgomery's eerste grote zege was. Ze kwamen ook nog bij de slag bij tobruk. Hierna moesten ze zich terugtrekken naar Italië. Voor zover ik had begrepen en gelezen, nadat de Geallieerden daar op Sicilië geland waren en Italië binnengedrongen waren, wouden de Italianen geen bondgenoot meer zijn met de Duitsers. De Duitsers veroverden hierop Italië, voordat de Geallieerden dat deden en zo hun opmars verder naar Duitsland konden voortzetten.

Zo zat het in elkaar volgens mij voor een deel.

Mussolini verbond zich in 1939 met het Nazi-Duitsland van Adolf Hitler (de As Rome-Berlijn) en zo kwam hij regelrecht in de vuurlinies van de Tweede Wereldoorlog. Na de Poolse campagne en de oorlogsverklaringen tussen Engeland en Frankrijk aan de ene zijde en Nazi-Duitsland aan de andere zijde, bleef Italië aanvankelijk neutraal. Pas toen het Franse leger vrijwel was verslagen verklaarde Mussolini de oorlog aan de geallieerden en deed het Italiaanse leger een inval in het zuiden van het land. Italië wist echter maar enkele kleine steden te veroveren en kwamen niet verder omdat ze nu het grondgebied van Vichy-Frankrijk moesten erkennen.

Daarna wende Mussolini zich naar Afrika en de Balkan en had plannen via een grootse aanval Griekenland, Egypte en misschien ook Soedan te bezetten. De Italiaanse offensieven liepen echter overal al snel vast en in de Grieks-Italiaanse oorlog werden zelfs delen van het Italiaanse protectaat Albanië heroverd. Pas toen Duitse troepen te hulp schoten werden de geallieerden in Griekenland en de Italiaanse kolonie Libië teruggedreven. Italië kreeg nu Montenegro, Kosovo, Dalmatië en grote delen van Griekenland, en het Italiaanse rijk bereikte zijn hoogtepunt.

De loop van de oorlog begon echter te keren toen de geallieerden het Duitse Afrikakorps uit Tunesië en Libië verdreven en optrokken naar Sicilië. Het eiland werd veroverd, en de Geallieerden begonnen de Italiaanse campagne waarin ze moeizaam naar het noorden optrokken. De fascistische hoge raad en de koning verklaarden geen vertrouwen meer in Mussolini te hebben, en zetten hem af. Het nieuwe staatshoofd werd Pietro Badoglio en Mussolini werd gevangengezet. Italië sloot vrede met de geallieerden en verklaarde de oorlog aan Duitsland en de Asmogendheden.

Op 12 september 1943 werd Mussolini door de Duitsers bevrijd. Hij werd aan het hoofd geplaatst van de Italiaanse Sociale Republiek, een zwaar onder Duitse invloed staande marionettenregering in Noord-Italië, met Salò aan het Gardameer als hoofdstad. Deze republiek moest Zuid-Tirol aan Duitsland afstaan en verloor continu grondgebied aan de geallieerde opmars. Nadat de laatste Duitse SS-eenheden zich in april 1945 overgaven in Noord-Italië werd Mussolini door partizanen gearresteerd en vermoord. Zijn lichaam werd ondersteboven opgehangen aan het dak van een benzinestation in Milaan.

Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... tali%C3%AB


zo nov 18, 2007 2:43 pm
Harro
Bericht 
Ik ben het zat hoor. Zoek de verschillen maar, ik zie ze niet...
Harro schreef:
Kazin schreef:
Harro. Dan klopt het geen wat hij zegt niet hellemaal. De Italiaanse troepen waren er eerder dan de Duitse. De Duitse die schootten de Italianen te hulp. En als dat niet zo is, dan schoten de Italianen volgens jullie Erwin Rommels troepen te hulp?

Man man, en dan zeg je dat ik beter moet lezen.

Noord-Afrika was westelijk van Egypte in Italiaanse handen. Dus ook Libië. Dit was tot december 1940.

De Britten rukten eind december 1940 op en dreven de Italianen naar het westen, richting Tripoli. De Italianen hebben dus een probleem want ze zijn niet tegen de Britten opgewassen en als het zo doorgaat worden ze helemaal verslagen en moeten ze Noord-Afrika uit.

In februari 1941 landden Duitse troepen in Noord-Afrika om de Italianen te ondersteunen tegen de Britten. Dit omdat het voor Hitler ook een probleem is als de Britten heel Noord-Afrika in handen krijgen.

Ergo: de Duitsers kwamen de Italianen te hulp tegen de Britten.

Kazin schreef:
Wat ik over Libië zij, dat hij eerst van Italiaanse hadden was, jullie zeggen dat hij van de Britten was. En dat klopt niet. De Italianen waren de eerste die Libië veroverd hadden. Het was een kolonie. Het werd pas later door de Britten veroverd, nadat ze de Italianen aanvielen. En toen alles bijna door de Britten veroverd werd, riepen de Italianen de Duitsers te hulp, Erwin Rommel kwam en begon een nieuwe offensief tegen de Britten en dreef hun terug.

Helemaal niemand zegt dat de Britten voor de Italianen in Libië waren. Michiel zegt enkel dat de Britten de Italianen verdreven en daarom Libië in handen hadden op het moment dat de Duitsers naar Noord-Afrika kwamen om de Italianen te helpen. Daar post hij vervolgens een uitstekend artikel over en dan wil jij opeens van hem weten waaruit blijkt dat de Britten voor de Italianen in Libië waren - terwijl hij dat niet beweert. Als er dan een duidelijke chronologie gepost wordt dan vraag je opeens waarom wij zeggen dat de Italianen de Duitsers te hulp kwamen DAT ZEGT NIEMAND - DAT MAAK JIJ ERVAN.


zo nov 18, 2007 2:47 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Volgens mij heb jij geen enkele moeite gedaan om de berichten van Harro en mij eens tegoei te lezen. Van wat denk jij dat ik even een verslag geplaatst heb? Weet jij eigenlijk wel wat Operatie Kompas is?


zo nov 18, 2007 2:49 pm
Kazin
Bericht 
welke verschilllen? Als wat ik zij en wat jullie gezegd hebben komen op het zelfde neer, alleen ik heb het anders verteld waardoor jullie in de war zijn geraakt, of jullie hebben het anders verteld waardoor ik in de war ben geraakt?


zo nov 18, 2007 2:49 pm
Kazin
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
Volgens mij heb jij geen enkele moeite gedaan om de berichten van Harro en mij eens tegoei te lezen. Van wat denk jij dat ik even een verslag geplaatst heb? Weet jij eigenlijk wel wat Operatie Kompas is?


Dan vraag ik het me zelfde af bij jullie. Hebben jullie mijn berichten goed gelezen? Want volgens mij komt alles op het zelfde neer?

Volgens mij hebben jullie amper de moeite genomen om één regel te lezen vanwat ik geschreven heb.


zo nov 18, 2007 2:51 pm
Rednas
Bericht 
Met zo'n iemand ga je toch niet meer in discussie?


zo nov 18, 2007 2:52 pm
Harro
Bericht 
Kazin, helemaal niemand zegt dat de Britten voor de Italianen in Libië waren. Michiel zegt enkel dat de Britten de Italianen verdreven en daarom Libië in handen hadden op het moment dat de Duitsers naar Noord-Afrika kwamen om de Italianen te helpen. Daar post hij vervolgens een uitstekend artikel over en dan wil jij opeens van hem weten waaruit blijkt dat de Britten voor de Italianen in Libië waren - terwijl hij dat niet beweert. Als er dan ook nog een duidelijke chronologie gepost wordt dan vraag je opeens waarom wij zeggen dat de Italianen de Duitsers te hulp kwamen DAT ZEGT NIEMAND - DAT MAAK JIJ ERVAN.


zo nov 18, 2007 2:54 pm
Kazin
Bericht 
Rednas schreef:
Met zo'n iemand ga je toch niet meer in discussie?


Daar heb je gelijk in. Met zulke mensen moet ik ook niet in discussie gaan. Bedankt voor je tip Rednas.

Succes met mensen. Ik ga het is koopzondag, oorlogsfilms kopen doei.

Welterusten alvast, en droom maar fijn over Italië.


zo nov 18, 2007 2:54 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Kazin schreef:
Nee dat bedoel ik niet. Libië was trouwens geen gebied van de Britten :wink:
De Italianen hadden wel al een deel van Egypte en Libië, de Duitsers kwamen echter laten om de Italianen te helpen. Ik heb geen internet bron, het is een boek.
Grootboek van de Tweede Wereldoorlog reeks. Deel 2.


Ik lees heel goed. Wat is dit dan?


zo nov 18, 2007 2:55 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Kazin schreef:
Rednas schreef:
Met zo'n iemand ga je toch niet meer in discussie?


Daar heb je gelijk in. Met zulke mensen moet ik ook niet in discussie gaan. Bedankt voor je tip Rednas.

Succes met mensen. Ik ga het is koopzondag, oorlogsfilms kopen doei.

Welterusten alvast, en droom maar fijn over Italië.


Zal ik zeker doen maar dan over FEITEN.


zo nov 18, 2007 2:56 pm
Rednas
Bericht 
Kazin schreef:
Rednas schreef:
Met zo'n iemand ga je toch niet meer in discussie?


Daar heb je gelijk in. Met zulke mensen moet ik ook niet in discussie gaan. Bedankt voor je tip Rednas.

Succes met mensen. Ik ga het is koopzondag, oorlogsfilms kopen doei.

Welterusten alvast, en droom maar fijn over Italië.

En alweer verdraait hij woorden :?

Ga maar fijn "bronnen" kopen :wink:


zo nov 18, 2007 2:57 pm
Harro
Bericht 
Kazin schreef:
Rednas schreef:
Met zo'n iemand ga je toch niet meer in discussie?


Daar heb je gelijk in. Met zulke mensen moet ik ook niet in discussie gaan. Bedankt voor je tip Rednas.

Succes met mensen. Ik ga het is koopzondag, oorlogsfilms kopen doei.

Welterusten alvast, en droom maar fijn over Italië.

That's it. Ik negeer hem verder


zo nov 18, 2007 2:57 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Rednas schreef:
Ga maar fijn "bronnen" kopen :wink:

Bij Bart Smit? 8)

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo nov 18, 2007 2:58 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group