Het is nu wo aug 12, 2020 5:55 am

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
gevechtswaarde: Geallieerd vs Duits 
Auteur Bericht
Rein

Bericht gevechtswaarde: Geallieerd vs Duits
Naar aanleiding van het volgende tropic: http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=961&start=75

Discussie over de gevechtswaarde van de Duitse divisie en soldaat, tegenover die van de geallieerden.

Harro schreef:
Amerikaanse troepen die na jaren training naar Europa werden verscheept en daar voldoende voedsel, munitie en materieel hadden - tegen de schamele restanten van vier jaar Oostfront plus Falaise, aangevuld met groene rekruten die nauwelijks training kregen omdat het aan tijd, munitie en brandstof ontbrak. Duitse divisies die in mankracht soms maar 1/3 van een Amerikaanse divisie hadden en Duitse pantserdivisies die vanwege de tekorten steeds verder werden uitgehold.

Rein schreef:
De situatie die je nu schetst over de Duitse divisie is er één van begin '45, oftewel het eind van de oorlog. Tot aan midden '44 kon iedere Duitse divisie zich meten met welke geallieerde divisie dan ook.
Ook het gegeven dat Amerikaanse troepen jaren training hadden ondergaan klopt niet helemaal, de meeste infanteristen hadden niet meer dan een basistraining ondergaan.

schinkel1813 schreef:
Ik denk niet dat je kan spreken over "de Duitse divisie". Er is een groot verschil tussen Panzerdivisies, Panzergrenadierdivisies, Volksgrenadierdivisies en Infanteriedivisies onderling, en ook met de Waffen-SS Divisies, waar er ook onderling een groot verschil was.

Harro schreef:
Niet begin 1945 (toen was het nog droeviger met het Duitse leger gesteld). Ik had het inderdaad over na midden 1944 - Kriegsstärkenachweisung (Freie Gliederung) waarin geen enkele Duitse divisie (ook de pantserdivisies van Heer en Waffen-SS niet) in mankracht en vuurkracht iets voorstelden tegenover de geallieerde eenheden. Het leek mij logisch dat ik niet op de periode voor midden 1944 doelde want je citeert mijn reactie op "Kazin" en die had het over het Ardennenoffensief.

za nov 24, 2007 3:40 pm
Profiel
Rein

Bericht 
Harro: Wat betreft vuurkracht hadden de geallieerden inderdaad op veel terreinen de overhand (artillerie bijvoorbeeld), hoewel de MG-34 en 42 behoorlijk wat meer vuurkracht hadden dan de Bren of Bar.
(Weet iemand misschien wat de verhouding machinegeweer op manschappen in Duitse, Amerikaanse en Britse divisie was?)
(B.t.w. waren Duitse divisies aan het begin van het Ardennenoffensief dan niet op volledige sterkte?)

schinkel1813: Ik dacht hier ergens te hebben gelezen dat de SS-divisie niet meer/beter bewapend was dan een gewone Wehrmacht divisie......?

za nov 24, 2007 4:35 pm
Profiel
schinkel1813
Bericht 
Rein schreef:
schinkel1813: Ik dacht hier ergens te hebben gelezen dat de SS-divisie niet meer/beter bewapend was dan een gewone Wehrmacht divisie......?

In 1943 hadden de Panzerdivisionen Liebstandarte, Das Reich en Totenkopf een eigen Schwere Kompanie met Tiger I panzers, alleen "Grossdeutschland" van de Wehrmacht had dat ook. Later werden deze individuele kompagnieen vervangen door SS-Schwere Panzerabteilungen op SS-Panzerkorps-niveau, daardoor hadden de SS-Panzerkoprsen een eigen Tiger- afdeling.

Ik heb verder geen cijfers paraat ( iemand wel ?) maar de "klassieke" Waffen-SS Divisies ( LSSAH, DR, T,) werden wel bevoordeeld met herbewapeningen. Dit kan je echter niet zeggen van vele andere Waffen-SS Divisies.

za nov 24, 2007 10:30 pm
Rein

Bericht 
Schinkel1813:
Ik heb de discussie hierover gevonden:
http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=2976&highlight=uitrusting+wehrmacht

za nov 24, 2007 10:47 pm
Profiel
schinkel1813
Bericht 
Rein schreef:
Schinkel1813:
Ik heb de discussie hierover gevonden:
http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=2976&highlight=uitrusting+wehrmacht

Nou, dan hoeven we deze discussie dus niet meer te voeren.

za nov 24, 2007 11:07 pm
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ]